Senaste aktivitet

"Kawa Sukiyama" har kommenterat på "Holländskt mc-gäng slåss mot IS"

Varannan motorcyklist kör för fort

Nyhet

Fler än hälften av alla motorcyklister bryter mot fartgränserna, visar en rapport från VTI. På vissa vägar kör sju av tio för fort.

 

Kör landets mc-förare enligt gällande hastighetsgränser? Det har VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, undersökt och resultatet presenteras i en ny rapport.

Studien visar att mellan 45 och upp till 70 procent av motorcyklisterna – beroende på vägtyp och skyltad hastighet – kör för fort. Enligt Nollvisionen ska 80 procent av trafiken köra enligt gällande gränser om målet om 220 trafikdöda år 2020 ska nås.

”Detta innebär att hastighetsefterlevnaden hos motorcyklister i högsta grad är ett viktigt område att jobba vidare med”, skriver VTI i rapporten.

Omkring 50 motorcyklister dör årligen i trafiken och därtill skadas 2 500 så allvarligt att de blir inlagda på sjukhus i minst ett dygn. Vid en tredjedel av dödsolyckorna är motorcykelns hastighet mer än 30 km/tim över den gällande gränsen.

Diskutera: Vad tycker du om rapporten?

Kommentarer

#12
2012-10-11 13:27

Jag har kört på vägar och i vägförhållanden där hastighetsgränsen är bra mycket högre än vad som är säkert, privat grusväg som är 70 eftersom det inte funnits någon skylt och 20 är lämplig hastighet. Kör man 65 på den vägen och fallet över ett stup så är man inte med i den här statistiken, så att det är att bryta hastigheten är det som är farligt låter inte så troligt, samtidigt som 140 på en tom motorväg knappast kommer döda en.

#10
2012-10-11 00:45

Som blackbird skriver. Få kör för fort därför att hastighetsgränserna är för lågt satta. Anledningen till detta är att få in mer pengar. Inget annat!

#9
2012-10-10 17:13

ALLA som läser hela artikeln upptäcker ju att de skriver "men detsamma gäller bilisterna". Tyvärr så publiceras enbart det som handlar om mc!!!

Dessutom så har vi "bara" 35 "regelrätta" mc-olyckor med dödlig utgång; fyrhjulingarna ( ca 12-15 döda per år!) belastar ju som bekant mc-kollektivet. MEN de räknas inte som mc när det gäller körkortsbehörighet; man behöver inte ens i de flesta fall ha hjälm........ suck!

#7
2012-10-10 10:15

Mer relevant rubrik är: Många trafikanter kör för fort
...för det är vad rapporten från VTI visar. Läs den!
Tyvärr har i stort sett varje svensk tidning endast läst pressmeddelandet, och i många fall publicerat detta rakt av... under rubriken ”Hälften av alla motorcyklister kör för fort”.
Läs artikel som visar hela studien: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Manga-trafikanter-kor-for-fort/

#6
2012-10-10 07:56

Visst, många av oss (inklusive undertecknad) kör för fort, en del av oss alldeles för fort och några tokfort på olämpliga ställen. Så är det och vi får skärpa oss helt enkelt men....bilisterna då?
Hur stor andel av dem kör för fort? Och hur stor andel av bilisterna är lika "närvarande" i trafiken som en motorcyklist?
Det är ju bara att gå till sig själv. Radion skvalar, ungarna bråkar i baksätet, telefonen ringer. Hur mycket fokus har jag egentligen på trafiken i det läget?
Dessutom har man mycket sämre blickfång i en bil jämfört med genom visiret på en integralhjälm.
Summasummarum, jag känner jag har bättre koll från hojen än i bilen, därför kör jag lite fortare med hojen med gott samvete.

#5
2012-10-09 18:10

Här hela intervjun med Anna Vadeby i DN:

http://www.dn.se/nyheter/Sverige/varannan-kor-for-fort

Studier visar alltså att v.a knutte är hastighetsbegränsningsanarkist och samtidigt är risken ca 18 ggr högre att omkomma på mc som för bilisterna! Klart att spotlighten lyser på oss!
Studien visar att en tredjedel av dom som kör ihjäl sig körde >30km för fort (och där ryker kortet som snuten inte påpassligt tog innan dödskörningen - om man vill vara sarkastisk).

(Klart man borde frisera dödsstatistiken genom att rensa den från fortkörare utan körkort som kör drogade på stulen hoj!
Det är ju ändå glest mellan s.k.singelolyckor där vanliga ärliga motorcyklister har fulla ansvaret och inte kan skylla ifrån sig t.ex. på en "blind" gubbe i keps som plötsligt svänger vänster framför mötande motorcyklist).

Oklart om orsaken till många svårt skadade och dödsolyckor i trafiken är
- hojens fel?
- knuttens?
- snutens?
- Bilprovningens?
- EU:s?
- hastighetens?
- annan kausal bortförklaring........

Och så här debatterar bilisterna i Vi Bilägare i samma OK-förlag som Bike:

http://www.vibilagare.se/nyheter/varannan-motorcyklist-kor-for-fort-40124

Om nu dödstalet ska minska enligt riksdagsbeslut så vore det sjyst om fler (och helst alla) motorcyklister kör lagligt så vi slipper förslag om maxkubik, effektbegränsning eller rent av mc-förbud.
Med ca 300.000 reggade hojar så är vi en jätteliten grupp i befolkningen som lätt reduceras till en s.k. hobby som "inte deltar i trafikarbetet".
Ett s.k.särintresse med liten betydelse..........

#4
2012-10-09 16:06

Stön! Polisen borde fokusera mera på slarviga bilister som inte ser oss i trafiken, för att de är så mycket uptagne med annat (barn, mobilen, musiken, kaffe, donut, etc...)

#3
2012-10-09 14:43

Suck...
Ännu en statistik utan verklighetsförankring. Visst finns det förare som kör så fort att de inte behärskar hastigheten. Men att det skulle vara orsaken till 7 av 10 olyckor är ingenting annat än kvalificerat skitsnack. Med största sannolikhet hade flera av dessa olyckor ägt rum även om hastigheten hade följt skyltningen. Det handlar alltså om förarkompetensen i första hand, inte om hastigheten.

#2
2012-10-09 14:30

Bilisterna, då? Vad sägs om dem?

#1
2012-10-09 12:16

Vi borde nog skilja på "kör för fort" och "överträda fartgränser". Fartgränser är inte alltid så förankrade i verkligheten.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: