Senaste aktivitet

"Speedy-R" har kommenterat på "Bygger "mountainbike-mc""1 timme 51 minuter sedan

"Vajerräcken inte farligare"

Nyhet

I en ny studie från försäkringsbolaget Folksam slår de fast att vajerräcken inte är farligare för motorcyklister än andra sorters räcken.

Skaderisken är lika hög för en motorcyklist oavsett om kollissionen sker med ett vajerräcke eller en annan typ av räcke, enligt Folksam. Studien har gjorts i samarbete med Trafikverket och Vectura och alla polisrapporterade motorcykelolyckor mellan 2003-2010 har granskats. Resultatet visar att risken att dödas eller att skadas svårt vid kollission med ett räcke, oavsett typ, är cirka 50 procent.

– Den allmänna uppfattningen har hittills varit att vajerräcken är farligare för mc-förare än andra räcken. Vår studie visar att det inte stämmer. Andelen dödade och svårt skadade ligger på samma nivå vid kollision med alla typer av stålräcken, inklusive vajerräcken, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare Folksam.

I en studie från 2009, gjord av VTI, visade att vajerräcken minskade olyckorna och sänkte dödstalet för motorcyklister med 40-50 procent på 2+1-vägar. Trafikverket undersöker just nu resultatet av särskilt motorcykelvänliga räcken som nyligen har installerats på tre platser i Sverige.

Studien kommer att presenteras i sin helhet efter sommaren.

Kommentarer

#9
2012-07-12 22:09

Åfan!! Nudå!! http://www2.blocket.se/news?id=287725,287702&ca=12&cg=

#8
2012-07-12 22:05

Säkert? Vilket dj...lar hyckel!

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1003421-man-dod-i-mc-olycka-utanfor-gavle

Ingen har tänkt när man investerat i vajerräcken. Nu har man panik inför kostnaderna montera skydd på dem. Hur många mil vajerräcken har vi i landet?

#7
2012-07-12 20:21

Denna artikeln ger inte hela sanningen, jag läste ett längre inlägg i en lokaltidning. Folksams undersökning handlar inte om huruvida vajerräcken vs räcken med underglidskydd är bättre eller sämre. Eftersom den typen av räcken ännu inte används i sverige gäller undersökningen endast olika typer av "vanliga" räcken med stolpar. Vad denna "raketforskare" kom fram till var i praktiken att det är lika farligt att träffa en stolpe med plåträcke som att träffa en stolpe med vajerräcke :). Eftersom det nu har satts upp väldigt mycket vajerräcken på vägarna måste detta innebära att det är betydligt farligare att köra omkull med mc idag än för 10 år sedan.

#6
2012-07-11 17:35

Folksam? Cansersvulst eller vad för sjukdom? Ha dé

#5
2012-07-11 13:50

Möjligt att risken att skadas när man träffar ett räcke är lika, oberoende vilket typ av räcke det är....intressanta numer är väl kanske att eftersom mängden räcken utmed våra vägar har ökat drastiskt i samband med införandet av 2+1 vägar, måste ju risken att träffa på ett räcke i samband med en olycka också ha ökat drastiskt. Jämförelsen lär ju inte kunna gälla s.k. "inklädda" räcken, de har ju inte vägverket ansett vara värda merkostnaden.....så några sådana har väl inte funnits ute förräns alldeles nyligen på en provsträcka? Och som FZR600R skriver, kasa utmed en ( någorlunda ) slät yta ( inklätt räcke ex vis ) , måste ju rimligen vara bättre än att träffa på en räckesstolpe ( oberoende av vilket sorts räcke den sitter på ).Borde man ju kunna räkna ut även om man är statistiker...

#4
2012-07-11 12:20

Härligt budskap och vilken överraskande positiv rubrik! Äntligen kan Trafikverkets alla många handläggare och utredare slå sig till ro och den australiensiske gästprofessorn och trafiksäkerhetsdirren Claes Tingvall kan nu andas ut.

Själv ska jag i självstudiesyfte personligen testa det ofarliga räcket, dvs om jag vågar (lita på Folksam där jag aldrig nånsin har varit försäkrad).

#3
2012-07-11 10:39

Folksam ljuger. Åker man in mot en stolpe blir det tvärstopp i många fall och all rörelseenergi går in i kroppen. Det säger sig självt att det är bättre att kasa efter en "mur". I=Ft, man vill minska kraften genom att öka tiden, det är samma fysikaliska princip som med deformationszoner, förvånansvärt att Folksam inte har kunnigare folk.

Sedan kan man undra om man har tillräckligt underlag samt hur det underlaget använts.

#2
2012-07-11 09:30

Det där tror jag inte ett dugg på! Titta bara på bilden, att åka in i det där kan inte vara bra på något sätt!!

#1
2012-07-11 09:21

Försäkringsbolagens statistiktrixande har alltid varit en gåta. Exprimentet med "mcvänliga" räcken kan väl i så fall verka väldigt tvetydydigt. Då ska väl vajerräcken hädanefter kallas mcvänliga?

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera