Bild
Nästa artikel

Vägen till körkort

Konsument

Nu är det dags att ta körkort. Bike ger dig tips och guidar dig till ett roligare liv på två hjul.

Att ta motorcykelkörkort ska vara en rolig upplevelse. Ett bra sätt att säkerställa detta är att förbereda sig eftersom det kostar både pengar och tid. Gå igenom kostnaderna och kontrollera att du har råd. Att övningsköra privat (om möjligheten finns) minskar givetvis utgifterna, men att ta någon enstaka lektion hos en trafikskola är något vi rekommenderar alla. Många slarvar med sin säkerhetsutrustning och lägger hellre pengarna på utbildning – tänk omvänt. Hur du väljer att lägga upp din utbildning är individuellt, men här får du en genomgång av vad som kommer att krävas och i vilken ordning. Lycka till!

Ansök om körkortstillstånd
För att få övningsköra i trafik behöver du ett körkortstillstånd som utfärdas av Transportstyrelsen. I din ansökan prövas din lämplighet som förare utifrån personliga och medicinska förhållanden. Exempelvis görs utdrag ur polisens brottsregister – missbruk kan vara skäl till att du nekas tillstånd. Obligatoriskt är att du gör en synundersökning hos en optiker, läkare eller trafikskola och bifogar intyget vid ansökan. Du får även fylla i en hälsodeklaration i samband med tillståndsansökan. Ett körkortstillstånd kostar 220 kronor, du kan skicka in eller skriva ut en ansökan på www.korkortsportalen.se. Från och med den 1 oktober 2009 måste du också ansöka om körkortstillstånd om du vill ta det nya mopedkortet AM.


Utbildning
För att få utföra ett praktiskt körprov för motorcykel måste du först ha avklarat ett kunskapsprov och två riskutbildningar.
Riskutbildning
Riskutbildningen som tillkom 1 november 2009 består av två steg och är obligatorisk för alla som ska ta körkort. Del 1 är om alkohol, andra droger, trötthet och sådant som kan påverka din trafiksäkerhet – utbildningen skall vara minst tre timmar lång. Del 2 handlar om hastighet, säkerhet och körning under speciella förhållanden. Utbildningen skall vara minst fyra timmar lång och kräver att du har komplett säkerhetsutrustning (i vissa fall kan du låna motorcykel och utrustning från utbildaren).
För att få utföra riskutbildningarna måste utbildarens undervisningsplan vara godkänd av Transportstyrelsen. Det är upp till de som tillhandahåller utbildningen att prissätta de olika kurserna – variationer kan därför förekomma. Men räkna med mellan 5-700 kronor för del 1 och cirka 2350 kronor för del 2.
Du måste ha genomfört riskutbildningarna och blivit godkänd för att få skriva teoriprovet och därefter utföra körprovet.

Teori
För att läsa på inför teoriprovet finns flera alternativ (se rutan på nästa sida). Möjligheten att gå till en körskola och studera finns kvar, men du kan också ligga hemma på sofflocket med din smartphone och plugga. Att skriva teoriprovet kostar 325 kronor, tid kan bokas via www.korkortsportalen.se, 0771-17 18 19 (Trafikverkets kundtjänst), eller med hjälp av din körskola.

Lär dig teorin
Det finns flera tillvägagångssätt för att studera inför teoriprovet. Körkortslitteratur ska finnas på ditt lokala bibliotek och kan lånas gratis. Du kan självklart även köpa din körkortsbok i affär eller på nätet.
Det finns en uppsjö av datorprogram som utbildar dig och som har test liknande det hos Transportstyrelsen. Nu finns även sådana program till din smartphone. Ett exempel är iKörkort MC från Boboshi som kostar 75 kronor och som finns till både Android och iPhone.


Övningskörning
För att få övningsköra i trafik krävs ett körkortstillstånd (vilket du förhoppningsvis redan ansökt om) och att du kör tillsammans med en behörig handledare. Handledartillstånd utfärdas av Transportstyrelsen och kostar 170 kronor, ansökan kan skickas in via www.korkortsportalen.se. För att få bli handledare måste du vara minst 24 år, ha ett giltigt körkort utfärdat av en ees-stat för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren. Tänk på att skicka in ansökan i tid då handläggningstiden kan vara lång.

För mopedutbildningen AM krävs det enligt transportstyrelsen minst tolv timmar av teoretisk och praktisk utbildning. Det är alltså ingen uppkörning på samma sätt som med motorcykel utan mer en utbildning.

Vi bad Nisse Åkerstedt, trafikskolelärare, att berätta några tips:
•    En kombination mellan att gå i trafikskola och att övningsköra privat håller ner kostnaderna.
•    I trafikskola lär du dig rätt från början om du tänkt övningsköra privat.
•    Börja med att öva start- och växelrutiner. Bli kompis med motorcykeln. Nöt start, sedan växling till tvåan och stanna. Det här kan man med fördel träna privat för att hålla ner kostnaderna.
•    Ha inte för bråttom ut i trafik och när ni väl ger er ut, välj rätt typ av vägar. Lugnare stadsmiljöer är bra för att träna växling och broms. Vänta med landsvägen till senare – ha det som en morot att se fram emot.
•    Krypkörning är ofta det svåraste momentet och kräver mycket träning. Vissa motorcyklar ogillar att krypköras med – exempelvis V-twinnar. Körskolans motorcyklar är utrustade med kraschbågar och tål att tappas.
•    Den finns inga snabba genvägar för att bli bättre, du måste träna, träna och träna lite mer för att bli bättre.
•    Tänk på att vara pigg när du ska köra, försök slappna av, det ska kännas behagligt.

Uppkörning – nu gäller det!
Körkortsprovet består av tre delar, den första är en säkerhetskontroll för att undersöka om motorcykeln är i tillräckligt bra skick för att brukas i trafik.
Innan du får ge dig ut i trafiken tillsammans med din uppkörningsförrättare måste du klara av två manöverprov (ett hög- och ett lågfartsprov). Den ena banan är för krypkörning, den andra för undanmanöver. Under bromsprovet får du göra en kontrollerad inbromsning från först 70 km/h, sedan 90 km/h. Bromspunkten är förutbestämd och du ska försöka stanna på så kort sträcka som möjligt. Din bromsteknik och körställning bedöms.

Har du klarat dessa prövningar återstår bara själva trafikprovet. Din uppkörningsförrättare ger dig körinstruktioner och kontrollerar ditt uppförande i trafik. Klarar du av även denna del får vi gratulera till körkortet!

Kom ihåg att om det här är ditt första körkort så har du en tvåårig prövotid, har du haft bilkort i över två år behöver du inte oroa dig. Prövotiden innebär att om du någon gång under dessa två år skulle få ditt körkort återkallat måste du ta om körkortet. Så ta det därför extra försiktigt de första två åren och se till att snappa upp alla tips och råd du kan komma över, du slutar aldrig att lära och det tar tid att bygga upp körvana. Ta det lugnt i början och skynda långsamt.


Text: Oscar Algott och Jonathan Balsvik
Foto: Oscar Algott och Transportstyrelsen

Körkortsdefinitioner

Körkortsklasser/Fordonskrav vid uppkörning

A 1 – Du får framföra en motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt. Du får övningsköra från att du är 15 år och 9 månader och köra upp när du fyllt 16 år. 

Krav på uppkörningsfordon: Cylindervolym på minst 120 kubik och max 125 kubik. Nettoeffekt på högst 11 kW med ett förhållande av högst 0,1 kW/kg. Motorcykeln ska kunna köras i minst 90 km/h.

 

A 2 – Du får köra motorcykel med effekt av högst 35 kW och ett förhållande som inte överstiger 0,2 kW/kg och som om den är strypt inte har mer än dubbelt så mycket i originaleffekt. Du får börja övningsköra när du är 17 år och 6 månader och köra upp när du är 18 år. Har du A1-behörighet behöver du endast genomföra körprov och inte kunskapsprov. 

Krav på uppkörningsfordon: Cylindervolym på minst 395 kubik med en nettoeffekt på mellan 25 och 35 kW och ett förhållande av högst 0,2 kW/kg. Om motorcykeln har strypts får den inte ha haft mer än 70 kW i ursprungseffekt. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/h.

 

A   – Du får köra motorcykel oavsett slagvolym och motoreffekt. För att få övningsköra tung motorcykel måste du vara 23 år eller 19 år och 6 månader om du haft A2-behörighet i minst ett och ett halvt år. Du kan övningsköra för tung motorcykel med trafikskola från att du är 17 år och 6 månader om trafikläraren följer med på motorcykeln eller i sidovagn. Har du A1- eller A2-behörighet behöver du endast genomföra körprov och inte kunskapsprov.

Krav på uppkörningsfordon: Cylindervolym på minst 595 kubik och en nettoeffekt på minst 40 kW. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/h.

Avgifter

Så mycket kostar det:

Körkortstillstånd: 220 kr

Syntest: 100 kr

Handledartillstånd: 170 kr

Riskutbildning 1 cirka: 675 kr

Riskutbildning 2 cirka: 2 350 kr

Kunskapsprov: 325 kr

Körprov: 1 650 kr

Foto till körkort/tillverkning: 230 kr

Totalt cirka: 5 120 kr (minimikostnaden).

Utbildningskostnad vid trafikskola för en genomsnittlig person varierar mellan 10-15000 kronor – kostnaden kan givetvis bli både högre och lägre beroende på person. En komplett säkerhetsutrustning kostar från 5 000 kronor och uppåt.

Kommentarer

#1
2011-06-01 14:13

Bikes bidrag till att rekrytera nya motorcyklister eller åtminstone räta ut alla snåriga frågetecken för ett A-kort, well done!
Fint initiativ för den som inte läser pappersBike där Oscar Algott följer nya layoutarens freulein Kristins öden och äventyr på väg mot efterlängtat körkort für Motorrad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.