Senaste aktivitet

"Speedy-R" har kommenterat på "Honda firar 300 miljoner motorcyklar"

Tusen nya fartkameror inom kort

Nyhet

Upp till 1 000 nya fartkameror ska upp de närmaste åren, det är Trafikverket plan för att få ned farten på de svenska vägarna.

 

2006 höjdes bötesbeloppen för hastighetsöverträdelser och sedan dess har hastighetsgränserna sänkts på stora delar av vägnätet och en storsatsning på fartkameror sjösatts. Åtgärderna har gett önskat resultat – trafikanternas medelhastighet har år för år sjunkit.

Men i år kan ett trendbrott skönjas, rapporterar Svenska Dagbladet. Färsk statistik visar att den genomsnittliga hastigheten höjts med en knapp procent. Ökningen kan tyckas liten, men Trafikverket ser den som allvarlig. Myndigheten bedömer att en enprocentig minskning av medelhastigheten årligen kan rädda 25 liv i trafiken.

För att vända utvecklingen vill Trafikverket fortsätta att sänka hastighetsgränserna på tusentals mil väg och sätta upp nya fartkameror. Under de närmaste åren – fram till 2020 – ska minst 600 och upp till 1 000 nya kameror upp längs de svenska vägarna.

– Vi vill få upp problemet på bordet nu, och få ut fler hastighetskameror, justera hastighetsgränser mer och fortsätta de tidigare årens trend, säger Ylva Berg, samordnare på Trafikverket, till Svenska Dagbladet.

Kommentarer

#11
2012-08-30 22:26

Det är tydligt att ett stort antal statliga verk med fordons- och trafik-relatering krystar så det står härliga till för att motivera sin existens.
Smygsänkningen av hastighetsgränser iom införandet av 40 60 80 100 och den sällsynta 120, kunde man ju ana redan när det kom.
Rondeller, fartgupp, chikaner, rödljus som gör skäl för folkmunsnamnet, allt enbart för att försvåra normal körning. Sossar oavsett partitillhörighet applåderar alla frihetsinskränkningar som om det vore Jussi Björlings bästa framförande av "Till Havs" - varenda gång. Kameraövervakning... Är det verkligen ingen av de beslutande som läst en enda kritisk roman i sitt liv?

#10
2012-08-30 15:22

Samtidigt dör tre gånger så många varje år i självmord jämfört med trafiken. Men vi skär ner på hjälpen till psykiskt sjuka.

Kollektiv bestraffning för att det finns några idioter i trafiken.. Så jävla less.

#8
Zatopek
2012-08-30 12:22

L:
Du glömde i din lista dom allmänt dysfunktionella som inte gärna samspelar i trafiken.
Och dom många hänsynslösa psykopaterna i chefsbefattning som vänstersvänger nonchalant utan att visa tecken till oss på hoj som därför dör vägdöden, epileptikerna som inte anmäls av vården pga det känsliga patient/läkarförhållandet och diabetiker med dåligt kontrollerade blodsockersvängningar med risk för hastig medvetandeförlust.
För att inte nämna alla som är trötta = beter som omtöcknade fyllon.
M.fl.

#5
2012-08-30 11:20

Fem av fem svenskar gillar fartkameror!
"Dom funkar och dom fyller sin funktion. Dom håller ner hastigheterna och minskar antalet olyckor eftersom farten dödar", säger en stackars friställd, en överviktig sailsman, en utifrån kommande taxichaffis, en vacker präst och en vanlig orgastiker.
Vad övriga kanske 6 miljoner körkortsinnehavare tycker är inte klarlagt, nån som vet?
Dags kanske för en folkomröstning om det här med hastigheter och hastighetskontroll.
Två kriterier styr om en väg behöver en stålsnut. Det ska dels vara en problemsträcka och dels ska hastigheten vara för hög.
Men eftersom alla gasar på direkt efter att ha saktat ner förbi fartkameran så behövs det nya kameror mellan alla gamla kameror, enligt min analogi.
Utan hastighetsgränser så slipper vi både kamera och annan hastighetsövervakning.
Snuten i Kiruna kan istället t.ex. jaga rattfyllon och dra körkortet för alla dementa äldreäldre. Och varför inte fånga in den mc-burna kriminaliteten i sin västar?
Plus bötfälla 9 av 10 bilister som inte blinkar och som sms:ar i rondellerna istället för att ta hänsyn till oss oskyddade på hoj.

#4
Zatopek
2012-08-28 16:34

Snart påstår NTF att trafikanterna är jätteaggressiva. Deras definition grundar sig bl.a. på rödljuskörning, på korta avstånd, på wheelie eller stoppie med hoj vid övergångsstället - och på fortkörning.
När det gäller fortkörning stör jag mig bara på höga hastigheter förbi 30-skylten under skoltid. Den gränsen är absolut helig enligt mig!
Om alla kriterier måste vara uppfyllda för att platsa in bland dom aggressiva är oklart, men varken fartkameror eller höjda böter verkar avskräckande.
Så gör som i forna Sovjet där man fick varningar klippta i kortet, efter fem drogs körkortet efter vad jag hört. Rattfylleriet var det inte så noga med, men för skitig* bil fick man anmärkningl.
Om det är sant vet jag inte men det är väl nåt för Trafikverkets undersysselsatta handläggarna att utreda det här tipset.
Om kommuniststaten hade haft fartkameror så hade man säkert sett lika allvarligt på rånarluva, ansiktsmask av Putinutseende eller annat trick för att dölja det sovjetiska fejset, som själva buskörningen.
I Sverige är det en gängse metod för fortköraren att vika ner solskyddet eller gömma ansiktet bakom handen för att klara sig förbi kameran.

Dax för svensken att bli hörsam.
Eller att polisen äntligen fångar in det verkliga buset som kör kriminellt med uppsåt. Gör som highwaypatrol i the land of the free, stå bakom varje buske med fingret på avtryckaren.
Eller för dom tama myndigheterna att ge sig.
Inför fri hastighet som allemansrätt t.ex. på 120-vägar.
Och för oss som gått SMC-kurserna och kör smidiga mc också på länsvägarna.

* närmare bstämt lortig regskylt

#2
2012-08-28 10:23

Jag vill inte betala för 1000 fler vägkameror. Vill du?
Det är ju våra pengar som dessa självutnämnda påvar kastar ut på kameror som vi trafikanter inte vill ha. Äldre har det skit medan vårdföretag tjänar pengar på dem och staten ska då investera en massa miljoner på fartkameror. Jag vill ha väck dessa pompösa töntar från kassakistan. Nu!

#1
2012-08-28 10:08

1000 fler à ½ miljon pengar är väl mer en dröm hos Transportstyrelsen, 30 miljoner räcker ju bara till 600 snutar av stål.
Kanske att dom dryga höghastighetsböterna kan omsättas i fler fartkameror om man lyckas fånga fartdårarna på sina motorcyklar - en annan våt dröm hos myndigheten?
Men dom pengarna går ju varken direkt till övervakningspolisen i Kiruna eller Trafikverket i Borlänge kommun.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: