Bild
Nästa artikel

Triumph släpper nya Trophy

Ny modell

Triumphs nya touringmodell Trophy är den mest tekniskt avancerade motorcykel fabriken har släppt. Motorn kommer från Tiger Explorer.

Trophy är den tredje nya modellen de senaste 18 månaderna. Den är en fullvuxen tourer med mycket teknik. ABS, traction control, ride by wire, farthållare, elektronisk fjädring, elektronisk ruta, integrerat ljudsystem och däcktryckskontroll finns.

Motorn är samma trecylindriga 1215-kubikare som Tiger Explorer. 134 hästkrafter ges vid 8900 varv och maxvridet ligger på 120 newtonmeter. Överföringen sker med kardan. Körklar väger Trophy 301 kilo.

Triumph säger att stora ansträngningar har gjorts på kåporna som ska stå emot väder på bästa sätt. Rutan som är elektriskt justerbar kan höjas 16 centimeter och har minnesfunktion. Tanken rymmer 26 liter.

Två modeller finns, Trophy och Trophy SE där den senare har ställbar fjädring från WP, kraftigare stereo med bluetooth-anslutning och däcktryckskontrollen som standardutrustning. Båda modellerna kommer till svenska handlare i oktober. I september bestäms de svenska priserna.

Kommentarer

#1
2012-06-23 14:53

Uff, ingen liten pjäs. Ska den konkurrera med K1600GT och grabbarna eller är det mer en glidartourer månntro?

#2
2012-06-24 00:48

Man har tagit BMW's fulsnygga koncept och lyckats göra det renodlat fult. Grattis!

#3
2012-06-24 12:54

lyktkåpan ser ut som en korsning av honda's pan european o bmw's 1600, sidogälarna ser lånade ut av nya goldwing. och väskorna verkar komma från bmw k1300gt
Kunde varit lite mera eget.

#4
2012-06-25 05:43

26liter tank på en vägg av 301kg = macktouring.
Vad innehåller då den feta fronten, resväskor?
Ha dé

#5
2012-06-25 12:56

Var och en sin egen finsmakare!
För att vara en touringhoj så är Trophy hyfsat snygg i andra poser än just framifrån!
Men den synbart laduväggstora frontarean kanske har mc-världens lägsta Cw-värde? Jfr. Audi tidigt 90-tal som slog världen med häpnad och inte bara för att ytterbackspeglarna fälldes in i hög fart.
Tänk om Triumph kan det här med aerodynamik och hyrt in sig hos MotoGuzzifabrikens vindtunnel från WWII för lägsta luftmotstånd - då räcker soppan långt och bensindriften blir billig?
På touring ska kåpan skydda mot vind och från regn, gör karossen det så är det väl okidoky med designen.
Vilken hoj är f.ö. inte en kompromiss i dagens värld?
Kolla in multiverktygen som kan allt men inte är bäst i nåt segment.

#6
2012-06-25 13:34

Den första touringmaskinen från Triumph, ser lovande ut, speciellt skyddet mot väder och vind. Tal om ladugårdsvägg är rent trams, luftmotståndet är som regel lägre på sådana här hojar än för de utan kåpa. Visst har den "lånade" designelement men om den är så bra som vi kan förvänta oss och priset blir rätt så blir det här en stor framgång. Gillar tre-cylindrigt.

#7
2012-06-25 17:07

Första stortourern från Hinkley var mer sport men gjordes snart softare för bättre vrid vid intressanta varvtal.
1180cc stor, fyra cyllar, först 141hp - sen ner till108.
Matchvikten var hyggliga 237kilogram. Trophy fanns på programmet 1991 - 2004. Minns första modellen i british racing green.
http://pennsylvania.freecycleshopper.com/motorcycles-and-parts/98-triumph-trophy.html
och lite Bikeinternt snack
http://www.bike.se/node/82423

Härligt med trecylindrigt koncept nuförtiden för snyggast muller och bra kompromiss mellan skakig twin och högvarvig fyra à la symaskin!

#8
2012-06-26 20:02

Men snälla, säg att ni skämtar. Bilderna är ju inte något annat än en ren och skär våldtäckt av BMW R1200RT!

#9
2012-06-27 10:14

Frasse 2 tog orden ur mun på mig.Varför kopiera gubbiga RT? populärt att kopiera BMW tydligen,förstår inte varför.Men bara dom inte kopierar alla problem dom dras med:)

#10
Zatopek
2012-06-27 17:36

Hade hellre sett en svensk touringbåge proudly made in Trollhättan http://www.mcnytt.se/sites/default/files/imagecache/lightbox/mcnytt/SAAB_0.JPG

#11
2012-07-03 12:32

Lite text om nya Trophyn som även den amerikanske skribenten tycker är BMW-lookalike à la borderline.
http://www.motorcycle.com/manufacturer/triumph/2013-triumph-trophy-se-preview-91318.html?utm_source=mo06282012&utm_medium=email&utm_campaign=weekly

#12
2012-09-20 20:09

Tycker det ska bli riktigt intressant att höra olika tester av nya Trophyn. Äntligen har Triumph tänkt om med kardandrift på som sporttourer. Jag ser fram emot att få testa den, när den kommer. Kommer den att bli en bra konkurrent i den stenhårda sporttouring-klasen, med BMW K1200/1300, Kawasaki 1400GTR, Honda ST1300 Pan European samt Yamaha FJR1300? Återstår att se. Utseendemässigt är det väl mixade känslor, men jag föredrar att kolla vad den presterar. Stor tank OCH långt mellan serviceintervallerna ÄR högst intressant - 1600 mil och 3200 mil vid större uppskattas mycket.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.