Senaste aktivitet

"Kjell-Anders" har kommenterat på "Yamaha PES1 och PED1 tillverkas till 2016"4 timmar 46 minuter sedan

Trafikverket testar räfflad betong

Nyhet
Trafikverket testar en ny teknik som kallas rillning på E4 utanför Uppsala. Förhoppningen är att dämpa vägbuller.

De flesta som bor i närheten av en trafikerad väg kan antagligen intyga att man störs av trafikbullret. I framtiden kan eländet lindras betydligt. Just nu testar Trafikverket en innovativ teknik på E4 utanför Uppsala.

Tekniken kallas rillning och går ut på att man räfflar en betongväg i vägens riktning. Tanken är att ljudet ska absorberas av hålrummen i rillorna. Eftersom däcken får mindre kontakt med vägen, vilket gör att rullmotståndet minskar, hoppas Trafikverket på att rillningen dessutom ska sänka bränsleförbrukningen och minska partikelhalten i luften.

Testats i USA
Frågan är hur mycket rillningen påverkar bullernivåerna i praktiken. Prover i USA har minskat bullret med fem till sex decibel, vilket är relativt stor skillnad, enligt Trafikverkets hemsida. Detta kan jämföras med en nyasfalterad väg, som upplevs som tystare och även har sänkt bullernivå med tre decibel.

En kilometer av E4 utanför Uppsala har rillats. Om försöken, som har dragit till sig internationellt intresse, lyckas kommer tekniken troligtvis att användas i tunnlarna till Förbifart Stockholm.

Kommentarer

#11
2012-07-10 10:24
Lennart1717, håller med dig om att parkeringssituationen för mc är försämrad och skit nuförtiden i Gbg. Och SMC blåser mest upp sig i den interna propagandan typ värvningskampanjer. Å andra sidan är SMC inget beslutande organ utan får bara vara med på nåder som åsiktsmaskin när Storverkets utredare går över till handläggningsprocessen där remissförfarandet slarvas bort (medvetet)! När det gäller skyltnigsansvaret så klarar VV inte ens av den uppgiften, där finns fler älgar än skyltar nu när tyskarna stjäl dom ("exotiska" skyltarna alltså). Trafikverket känner till den klåfingriga "ovanan" sedan årtionden och borde inte bli tagna på sängen varje sommar. Varför tänker jag på "färist" när jag ser rillningen i bild? Färist används ofta på skjutfälten och ska hålla klövdjuren på bete instängda inom begränsade markområden. Men tillåta att soldaterna förflyttar sig per bil eller till fots utan att behöva öppna grindar. Man kan alltså korsa en färist i 90° t.o.m per ordonnanshoj. Men längs med stängerna????Tror inte det. Fast om man är balanskonstnär med tungan rätt i munnen på en trialbåge........ Slutsats: Trialbåge für alle.
#10
2012-07-09 18:42
Jag har aldrig gått med i SMC av det skälet att man inte tycks bry sig. Här inför vägverket en galenskap som bevisligen inte funkat i Tyskland och inte läser man ens någon liten debattartikel från SMC.Likadant var det för några år sedan när kommunen i Gbg valde att försämra möjöigheten att parkera med MC i staden. De protester som då gjorde gjordes av klubbar och individer utan att SMC lade sig i. Det borde väl vara dags att ryta till nu när vägverket leker med våra liv. Jag har varit dessutom varit med två gånger de senaste två åren pm nylagd blankhal asfalt. Trafikverket är definitivt inte våra kompisar, det vore klädsamt om SMC blev lite mer aggresiva och inte bara låter dem hålla på...
#9
2012-07-09 11:34
Med endast några få cm² direktkontakt med moder jord via däcksgummit kanske rillning motsvarar att slå undan benen för oss som kör på två hjul - bildligt på gränsen till bokstavligt! Detta är VV aktiva bidrag till reducerad friktion, utformat som en behjärtansvärd bullerbekämpningskampanj. Höstlöven är naturens metod att förhöja spänningen med friktionshasarden och vårens "kvarglömda" rullgrus efter vintersandningen lagom till mc-säsongen överraskar en och annan ringrostig biker! Och värst av alla halkrisker är ju som bekant svartisen när nåt enstaka mc-bud halkar runt om vintern. Med tanke på att svensk mc-säsong är kort så är vår årstid tillräckligt mörk vad gäller skade- och dödsstatistiken! Nu i juli i år t.ex. ser vi ungefär en död/dag! Utan räfflingen. Lite tillspetsat uppfattar jag rillning som ett makabert försök att få bort oss hobbytrafikanter på mc som ju "ej deltar i trafikarbetet", dråpförsök m.a.o! Räcker det inte med vårt eget "självskadebeteende" när vi väljer ett osäkert fordonslag och kör i dödliga hastigheter (dvs. >30km/h enligt säkerhetsdirren på Trafikverket, mc-hataren Claes Tingvall, och herr motorcyklisten Jan Sandberg, vd på NTF). Har funktionärerna i Transportstyrelsen slut på sin speciella fantasi som till nu sysselsatt många efter att ha skiftat hastighetsskyltningen hit & dit och fram & tillbaka? Man har rätt att misstänka att myndigheterna önskar att vi som vägrar skippa 2-hjulingen och som överlever diverse naturliga, plus nu organiserade livsfarligheterna, ska nöja oss med denna typ av vehikel http://www.hojrock.se/aktiviteter/tavling OBS alla sedan tidigare noida att SMC medverkar (konspirerar) i denna tävling om en hybridhoj :-)
#8
2012-07-08 12:39
De räfflor som är på bild verkar vara bredare än de jag minns från tyska autobahn, men den tyska "rillningen" var hemsk att köra på, hojen började "flyta" som på mjuk sand, det kändes livsfarligt, det gällde att hålla sig upprätt med kallsvett i nacken, hoppas att trafiksäkerhet för även motorcyklister är en sak som Trafikverket tar hänsyn till men det är kanske att hoppas för mycket
#7
2012-07-07 13:50
Ytterligare ett bevis om att Trafikverket ihop med Svevia inte har en aning om hur vägar byggs och sköts! Bättre att ge dom något trevligt spel att sysselsätta sig med isf att fördärva riktiga vägar.
#6
2012-07-07 10:13
Först räffling av bullriga vägbanan och strax intill "hojvänliga räcken" är en trevlig kombination som räddar motorcyklisternas liv :-) Intillboende blir nöjda, trafikhandläggarna är sysselsatta med att utreda åtgärderna som räddar både hörseln och liv och entreprenörerna har sommarjobb. Svenskt näringsliv mår bra när stålindustrin går het! All basindustri går bäst på högvarv och allt måste transporteras, hjulen snurrar bäst när det går undan i vårt fantastiska land.
#5
2012-07-07 05:41
Vill minnas att detta förekom på tyska autobahn och där det t o m varnades med hastighetsskyltar för detta för oss motorcyklister. Saken var den att hojen i stort sett började leva sitt egna liv när man körde på dessa rillor och det kan jag löva var en ytterst obehaglig, för att inte säga, farlig upplevelse. Såvitt jag vet så är dessa borta numera.....
#4
2012-07-06 21:55
"Eftersom däcken får mindre kontakt med vägen..." Jaha, Trafikverket har verkligen tänkt till igen. Men nollvisionen då?
#3
2012-07-06 17:19
Den som någon gång kört hoj på en räfflad och våt vägsträcka vet att döden står och inväntar smällen.Tror numera inte att vägverket har misst all form av förnuft.Nu vet jag att så är fallet.
#2
2012-07-06 15:18
Bra att det har mindre grepp, för det tystaste som finns är en krock där folk dör som kunde undvikits om det hade varit bättre grepp. Först har vi en högljud krock sen har vi syrener i 3-4 timmar medan vi får bort döingarna och rensar vägbanan från bilar och andra kroppsdelar. Bättre framkomlighet också när saker har kraschat som kommer hjälpa med att minska partikel utsläppen.