Tokvarvande Yamaha YZF-R6 är tillbaka

I en tid då dessa snabba sporthojar i 600-klassens existens upplevs som minst sagt hotad bringar Yamaha lite trygghet i tillvaron genom att erbjuda sin R6:a även nästa år.
 
YZF-R6 för 2017 är i och för sig i grund och botten samma motorcykel som förra året men den har fått en hel radda med roliga nyheter. De mest uppenbara är de nya kåporna som förtydligar släktskapet med storebror R1. Den nya plasten ska även sänka luftmotståndet och det ger plats åt ett nytt luftintag i nosen.
 
Bland de många
nyheterna hittar vi grövre gaffelben från KYB på 43 millimeter mot föregångarens 41. Dessa ska vara samma variant som sitter på R1 och diametern på framaxeln har även den ökat och mäter nu 25 millimeter. Bakstötdämparen är även den från KYB och nydesignad.
 
Om vi fortsätter i den änden av motorcykeln hittar vi bromsskivor på 320 millimeter och 4-kolvsok som sägs vara av samma typ som hittas hos nuvarande YZF-R1 på YZF-R6 för 2017. I skrivande stund är det oklart om det bara handlar om samma typ eller om det är exakt samma komponenter på modellerna.
 
Bakramen är ny
, mer slimmad och tillverkad av formgjuten magnesium för att hålla vikten nere. Det medför att även sadeln är ny. Designen ska göra det enklare för föraren att skifta tyngdpunkt snabbt och enkelt. Den är även 20 millimeter smalare framtill vilket gör att föraren kan komma närmare tanken för bättre aerodynamik.
 
En helt ny bränsletank av aluminium har tagits fram med en ny svetsteknik som kallas Cold Metal Transfer. Tekniken har hjälpt Yamaha att forma tanken så att den ska ge bästa möjliga grepp för knäna under kurvtagning. Tanken sägs vara 1,2 kilo lättare än motsvarande ståltank.
 
Trots flera viktbesparande nyheter stannar vågen fortfarande på 190 kilo i körklart tillstånd för modellen.

Motorn är numera Euro 4-klassad och hittills har Yamaha inte meddelat några effekt- eller vridmomentssiffror för den. Modellen får också quickshifter som standardutrustning. Andra tekniska nyheter Yamahas traction control TCS som har sex lägen och styrs från styret. YZF-R6 har även uppdaterad instrumentering.
 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: