Street Triple-motorer till MotoGP

Avtalet som den brittiska motorcykeltillverkaren tecknat med MotoGP:s spanska ägare Dorna sträcker sig över tre år, från säsongen 2019 och framåt.
 
Motorn är en raceanpassad version av nya Street Triple-motorn på 765 kubik. Basen är den lovordade motorn från Daytona 675R som vunnit segrar på Isle of Man och i brittiska Supersport-sammanhang.
 
Här är några av modifieringarna som skiljer motorn från den du hittar hos årets version av Street Triple RS:

  • Modifierat topplock med reviderade insugs- och avgasportar för optimerat flöde 
  • Titanventiler och styvare ventilfjädrar för ett högre varvtal 
  • Låg effekts Racegenerator för mindre effektförlust 
  • Längre utväxling på 1:a växeln 
  • Race utvecklad slirkoppling som kommer att vara justerbar 
  • Särskild race ECU som utvecklas med Magneti Marelli 
  • Reviderade sidokåpor för kompaktare motorformat 
  • Reviderat oljetråg för högre markfrigång

 
Generellt sett har raceversionen av motorn utvecklats för att den ska andas mer fritt och varva snabbare än produktionsmotorn.
 
– Detta är ett viktigt ögonblick för Triumph som ger ett nytt spännande kapitel till vår 109-åriga racerhistoria och som bygger på våra berömda TT- och Supersports racevinnande trippelmotorer. Vi ser fram emot en lång och spännande relation med Dorna och Moto2TM-team, förare och fans, meddelar Paul Stroud Triumphs försäljningsdirektör i ett pressmeddelande från tillverkaren.
 
– Vi är väldigt exalterade att jobba med en av världens mest ikoniska motorcykelmärken. Triumphs trippelmotorer är kända för sin starka linjära kraft och kraftfulla vridmoment som har uppnått många framgångar på banorna vilket gör dem till det perfekta valet för Moto2TM-mästerskapet, citeras Dorna-direktören Carmelo Ezpeleta i tidigare nämnda pressmeddelande.