Bild
Nästa artikel

SMC: Vägräcken kostar samhället miljarder

Nyheter

Vägräcken och de konsekvenser de har sett till skadade och omkomna vid kollision med räckena kostar miljarder, enligt SMC.

Vajerräcken är en omdiskuterad åtgärd som SMC länge argumenterat behöver kompletteras med skydd för motorcyklister. Varje tredje motorcyklist som dör i en singelolycka har kollliderat med ett räcke, vilket gör räcken till det vanligaste våldet en motorcyklist utsätts för vid en krock. 

Mitt- och sidoräcken täcker stora delar av det svenska vägnätet och befinner sig ofta nära passerande fordon, Trafikverket vill de kommande tio åren satsa 10,4 miljarder på att rädda fem bilisters liv per år på de svenska Europavägarna.

Som svar på detta har SMC själva räknat på vad räckena kostar samhället och genom Trafikverkets egna beräkningsmodell fått fram svaret 5,6 miljarder kronor de senaste elva åren. Trots detta har underglidningsskydd inte varit aktuellt sen Trafikverket gjorde en studie om dem för över tre år sedan. Läs mer hos SMC.

Diskutera: Tycker du att motorcyklister är underprioriterade i svensk vägsäkerhet? 

Kommentarer

#1
2019-01-03 00:09

Nej MC är inte underprioriterade.
Däremot används begreppet "säkerhet" som återkommande förevändning att ingripa klåfingrigt där allt funkade tillräckligt innan ingreppet från statens "expertis". Vajerräcken leder till problem för vissa trafikantgrupper, i syfte att särbehandla andra. De som är betjänta av vajerräcken är de som inte klarar av sunt beslutsfattande under normalt bilkörande.

Vägbredden som krävs för vajerräckesvägar (2+1) är så breda att 4 lastbilar kan köra i bredd. Det går inte att motivera vajerräcken överhuvudtaget. Det är en totalt onödig utgift och kostar framkomlighet för majoriteten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.