Senaste aktivitet

"von-Klotenhjelm" har kommenterat på "Video: GSX-R går loss på grus"

Skadades efter polisförföljelse

Nyhet

I går skadades en motorcyklist allvarligt efter att ha kört in i en bergvägg utanför Östhammar. Olyckan inträffade efter att mannen förföljts av polisen.

Den 40-årige mannen körde förbi i en poliskontroll i hög hastighet. Polisen gjorde signal så att motorcyklisten skulle stanna men han fortsatte vidare. Polisen hoppade då in i sin bil och körde efter.

- Han har till att börja med ingen synkontakt med motorcykeln men får syn på den vid Östhammarsrondellen. Han förlorar kontakten igen men ser när han passerat korsningen med länsväg 288 ett dammoln längre fram, säger Lisa Sannervik, presstalesperson vid Uppsalapolisen till unt.se.  

Mannen hade kört in i en bergvägg och vårdas nu på sjukhus med allvarliga skador.

- Den här händelsen ska förstås utredas, men enligt de första uppgifter vi fått har polisbilen inte haft vare sig blåljus eller sirener påslagna och avståndet mellan polisbilen och motorcykeln var minst 400 meter när olyckan inträffade, säger Lisa Sannervik till UNT.

Händelsen inträffar i samband med att en debatt vuxit angående just polisjakter av motorcyklar. Bland annat togs det i veckan upp i tv-programmet Kalla fakta där även Bikes chefredaktör Magnus Wallner var med i en debatt.

Kommentarer

#13
2012-04-26 12:09

Bra namn på ett nick med vettiga reflektioner om denna händelse, Jackpot!
Visst, den här motorcyklisten spelade rysk roulett med sitt liv.
Med fungerande bromsar och vanligt sunt bonnaförnuft hade han kunnat stanna till när som helst för att lite anständigt ta emot böteslappen för förseelsen och en vänlig förmaning att sköta sig i fortsättningen plus lite Rehab som Soc pröjsar.
Istället valde han att rejsa med (dum-)snuten med rätt/skyldighet att ingripa mot brott för en personlig adrenalinkick och att chansa på bingo.
Han åkte han fast och skadades på kuppen. Surpise? Tänk så illa det kan gå om man hanterar en projektil så oansvarigt.
Det här uppförandet i allmän trafik är ingen höjdare utan en mer än lovlig hasard och beteendet får därför IG av mig.
Att Ghostriderklubben troligen förklarar honom oskyldig för sina egna handlingar ger i så fall en fingervisning om den urholkade uppfattningen av individuellt egenansvar.
Det enfaldigt vinklade syndabocksfingret (som i TV4 reportaget "Polisjakt till döds") som ofta påstår att polisens rötägg tar lagen i egna händer är infantilt på gränsen till en komisk analys.
Om nån bisittare till dom här feltolkarna istället skyller på att det är genernas fel att fart är tjusigt och att livsfarliga utmaningar är bra träning för ungdom inför framtiden, eller att det är dom urgamla signalsubstanserna för adekvata stenåldersreaktioner - vilket förklarar flyktbeteende som alternativ till våldsbrott (eller våldtäkter/kvinnomisshandel för den delen) .........
Ett sånt synsätt vore katastrofalt för civilisationen, enligt mig
Och ja, då är det skäl att förbjuda livsfarliga motorcyklar "som inte utför något väsentligt trafikarbete" som en moderatledd utredning påståd för några få år sedan (i ett förslag att snabbreducera dödligheten på vägarna och uppnå 0-visionens mål).
Och det om något vore väl en katastrof för oss i mc-hobbyn.

PS:
GR är lite typ kannibaler som hissat Jolly Roger, piratflaggan, när dom kör hänsynslöst som tjyvar och retar upp den allmänna opinionen som överraskande kräver hårdare tag och ger förbudsivrare bland lagstiftare bränsle.........

#12
2012-04-24 14:11

Pressen bör visa lite återhållsamhet i sina skildringar av den här typen av händelser. Jag tror att vi alla inser hur otroligt osannolikt det är att Polisen bestämmer sig för att följa efter en MC-förare på ren slump, det har i de här fallen skett ett klart lagvidrigt beteende från föraren som föranledde "jakten".

Om vi nu tar på oss tänkarmössan och sätter oss ned lite.
Vad blir följden om Polisen inte ska få förfölja personer som uppenbart bryter mot lagen och sätter andras liv i fara?
Ska man bara få förfölja ett fordon när personskada eller dödsfall redan är ett faktum?
Ska rånare och våldsmän komma undan Polisinsats bara genom att hitta en MC att stjäla så att Polisen inte längre "får" följa efter?

Frågar ni mig så finns det tyvärr ingen förmildrande omständighet när man bryter mot så många lagar man bara kan bara för att man råkar köra en motorcykel. Det enda positiva är att ingen oskyldig kommit till skada, vilket också bör vara grundmeningen med våra lagar. Inte att förbrytare ska ha ett kryphål att komma undan.

#11
2012-04-24 11:38

Instämmer med föregående chattare för en bra sammanfattning av händelsen:
Den här omdömeslöse snabbåkaren var definitivt inte synkroniserad med övrig trafik. Vad jag kan se så var han inte medvetslös och han hade kunnat att stanna mjukt - hela tiden - men istället valde han full throttle och riskerade sitt och tjejens enda liv.
Att förlora livet är såklart tragiskt.
Om han hade han överlevt så fanns inget körkort att dra och hans planer (enligt fästmön) att ta körkort hade blivit ordentligt försenat pga lagöverträdelserna värda ett fängelsestraff.
Alla som kör så här fort och illa borde i vart fall fråntas rätten att rösta i allmänna val.
Vad jag kan förstå är dödsorsaken INTE (polis-)övervåld utan dödliga kroppsskador till följd av krockvåld. Tveklöst körde han med livet som insats, you bet.
Han borde istället ha kört en Formel 1-kärra med ett skyddande chassi typ bikaka för en chans att överleva en sån här livsfarlig framfart!
OBS att risken är mycket stor för bestående hjärnskada efter så här massivt våld, även om kroppen läker efter sakkunnig sjukvård och rehab.

#10
2012-04-23 16:06

Jag förvänta mig faktisk att polisen jagar och lagföra personer som bryter mot lagen, jag betala för detta med min skattepenger! Om någon drog/alkoholpåverkat idiot tror att han har en chans att kommer undan, genom trycker (vrider) gaset it botten och kör mot en bergsväg är detta sin egen dummhet! Han har fått möjlighet att stannar och tå ansvar. Det enda positiva i den här fallet är att ingen annan person skadades.

Så enkelt är det!

#9
2012-04-23 10:34

- Inte lätt att vara rattfyllerist, störande snuten är efter dom stackarna. Tänk att dom ska behöva jagas och riskera livet.
Nä, sätt en specialvarningstriangel på deras fordon och annan tydlig markering som varnar oss andra som vill komma hem helskinnade till nära och kära!
Nån har sagt att för varje taxibil du ser, finns (statistiskt) också en alkoholpåverkad förare i din närhet.
- En annan idé:
Skicka dom notoriska rattfyllona som kombinerar med drogmissbruk till Etiopien där dom kan tugga billig KAT.
Eller till Dominikanska Republiken i Karibien där det är lätt att få tag i billig kokain och svenskt försörjningsstöd räcker långt utan att behöva stjäla från vanligt hyggligt folk.
Det finns f.ö. fler länder, som. Kongo, Laos m.fl, som inte har lagstiftat mot alkoholpåverkade trafikanter som vårt förmynderiministerium i Nationalstaten (som gillar förbud som tecken på handlingskraft och hellre värnar om medborgarnas säkerhet/hälsa med t.ex. rattlås som alternativ till fängelse på vatten & bröd, än att respektera den personliga integriteten och urgammal svensk alkoholkultur),hm.......

- I Sverige framför 55-plus-gubbar snöskoter som galningar och kör ihjäl sig ännu oftare i år jämfört med tidigare - utan att nån snut jagar dom till döds!
Styrfylla, fortkörning, nonchalans mot förordningar och regelverk och dålig koll på svaga isar är förklaringen till dubblerade dödstal.
Oklart vart man kan skicka dom som överlever skoterolyckorna och fortsätter sin hänsynslösa framfart genom att köra full throttle.

#7
2012-04-20 16:11

"Mannen är misstänkt för drograttfylleri, narkotikabrott , vårdslöshet i trafik och grov olovlig körning då han saknar körkort. Motorcykeln var dessutom stulen."

http://www.unt.se/osthammar/skadad-mc-forare-brottsmisstankt-1726210.aspx

#6
2012-04-20 13:20

Vad skulle hända om man gjorde om lagstiftningen såpass radikalt att straffet för den handling som man inte vill stå för är avsevärt mindre än straffet för att ej stanna för polisen. Exempelvis 6 mån fängelse med automatik om du väljer att dra. Idag handlar det ofta om att den som drar inte vill ta böterna alt bli av med körkortet. Straffet idag för att "ej stannat på polismans tecken" rör sig om en tusing eller liknande. Är medveten om att detta skulle ge obalans i straffskalorna. Men det är viktigt med debatt. Alternativet är att som man har i usa där man kan bli ansvarig för sina gärningar på ett helt annat sätt.

#5
2012-04-20 11:50

Wow, tänk hur många liv & mycket skador som skulle upphöra om folk tog sitt straff ist för att försöka fly.

#4
Zatopek
2012-04-20 10:45

Lite trendigt just nu men undvik att bli jagad (så slipper du polisjakten på dig själv)......

#3
2012-04-20 10:36

Visst, händelsen ska förstås rapporteras, inget problem med det. Den ursprungliga artikeln i UNT innehöll inte ordet "jakt", och beskrivningen i texten ger heller inget intryck av "jakt", så visst spetsar ni väl till det lite extra med det ordvalet? Inte minst just med tanke på att detta är hett nu så kan det vara viktigt att välja rätt formuleringar.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: