Bild
Nästa artikel

Royal Enfield växlar upp med ny 650

Nyheter

Royal Enfield fortsätter att satsa på nytt material och lanserar en två modeller mer helt ny tvåcylindrig motor.

Indiska Royal Enfield vet hur man bygger robusta tidlösa maskiner och är det någon tillverkare som borde kunna retrosegmentet så är det dem.
 
Till nästa säsong lanserar de två i princip helt nya motorcyklar, Interceptor och Continental GT. Båda motorcyklarna bygger på en stålramskonstruktion med dubbla piggy-back-stötdämpare bak och konventionell 41-millimetersgaffel fram. De drivs även av samma 647 kubik stora luftkylda parallelltwin som är helt nyutvecklad.
 
Den har 270-graders tändföljd vilket skänker motorn mer karaktär medan insprutningen från Bosch ser till att den alltid svarar på gaspåslag. Topparna huserar fyra ventiler per cylinder och den överliggande kamaxeln drivs av en kamkedja. En balansaxel framför vevaxeln och en oljekylare ser till att hålla vibrationerna och motortemperaturen i schack.
 
Interceptor särskiljer sig från Continetal GT med sitt högre styre och en något större tank. Den har även en lång tvåsitssadel, men det är en detalj som även sportigare Continental GT kan utrustas med.
 

Royal Enfield Interceptor / Continental GT

Engine

Type
4 stroke, single overhead cam, air-oil cooled, 648 cc parallel twin
Power
47 bhp @ 7100 rpm
Torque
52 Nm @ 4000 rpm
Bore x Stroke
78 mm x 67.8 mm
Compression Ratio
9.5:1
Gearbox
6 speed
Fuel Management
Fuel injection
Ignition
Digital spark ignition - TCI

Dimensions

Rake
24 degrees
Front Wheel
2.50x18”
Rear Wheel
3.50x18”
Total Length
2122 mm
Total Height
1165 mm / 1024 Continental GT
Total Width
789 mm
Ground Clearance
174 mm
Seat Height
804 mm / 790 mm Continental GT
Tank Capacity
13.7 Litres / 12,5 Litres Continental GT
Kerb Weight (no fuel)
202 kg / 190 kg Continental GT
Payload
200 kg

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!