Senaste aktivitet

"Kawa Sukiyama" har kommenterat på "Holländskt mc-gäng slåss mot IS"

Rossi: "WSBK för nära MotoGP"

Nyheter

Valentino Rossi anser att World Superbikes behöver ändra reglerna för att mer produktionsbaserat material ska användas i framtiden.

Dorna har nu kontroll över både MotoGP och WSBK efter att ha tagit över Infront Motor Sports som var tidigare ägare av WSBK. Carmelo Ezpeleta, VD för Dorna, ska implementera regler som ska reducera kostnaderna för WSBK.

Men Rossi ber också Dorna om att inte dumma ner de tekniska reglerna för mycket, för att inte ta bort skickligheten och fascinationen med WSBK.

"Jag gillar World Superbikes mycket och jag är ett fan. När jag är hemma följer jag det alltid, men jag har gjort det i tio år nu. För mig är det viktigt att de två är olika, med prototyper i MotoGP och normala hojar i World Superbikes." Säger Rossi.

"Kanske är problemet nu att båda är för nära och de måste ta ett steg tillbaka med World Superbikes och tävla med mer produktionshojar. World Superbikes måste hitta den rätta nivån mellan en produktionshoj och det dom har nu."

Ezpeleta ska sänka kostnaderna även för MotoGP. Dels genom att introducera en standard-ECU och varvstopp för 2014, dels genom att förbättra showen i MotoGP - då för många race på senaste har varit "tråkiga". 

Ezpeleta tycker att Superbike borde röra sig mer mot Superstock-formatet där de endast lätt modifierar produktionshojar. 

"Motorcykeln måste forsätta vara fascinerande och med god prestanda och inte bara en gathoj. Det här är balansen." Säger Rossi som stödjer en sänkning av den teknologiska nivån i Superbikes.

Tidigare har det pratats om att MotoGP skulle få depåstopp, det i kombination med att det ska bli billigare att köra i MotoGP med samma ECU och varvstopp för alla får en att undra - är det WSBK som är för nära MotoGP, eller MotoGP som är för nära WSBK? Vad tycker du?

Kommentarer

#5
2012-10-24 05:21

MotoGP skall vara ren prototypracing. Det är här som alla tekniska innovationer skall testas och utvecklas. Att införa en gemensam ECU är ungefär lika begåvat som att bara tillåta en skostorlek för fotbollsspelarnas dojjor. En gemensam ECU tvingar tillverkarna att bygga hojen runt den och dess begränsningar, istället för att skapa det bästa totalpaketet. Alla delar av hojen interagerar med varandra och att begränsa en sån sak som en ECU till en standardenhet kommer bara att leda till ett försämrat helhetspaket.

Varvtalsbegränsning vid 14k anser jag vara aningen bättre, även om jag är emot det oxå. Det tvingar tillverkarna att få ut mer effekt i mellanregistret, något som kräver bra mycket mer hjärnverksamhet och nytänkande än att bara öka varvtalet för att få ut mer effekt.

Att det krävs förändringar för att göra loppen tätare och mer spännande tror jag vi alla är överens om, men jag anser att de väljer fel spår in i kurvan när de ger sig på en sån sak som ECU:n. Hoppas bara att de inser det innande lägger ner hojen och till sist hamnar ute i grusfållan för att sen stå där med skit innanför skinnstället och med en krashad serie som ingen vill titta på...

WSBK har lyckats göra intressanta och skitspännande lopp om och om igen. Trots att det är enorma skillnader i hojarnas konfiguration så är loppen täta och intensiva, till åskådarnas stora lycka. Detta ser jag som ett tecken på att olikheter inte är av ondo och att försöka sträva efter gemensamma lösningar på dyra tekniska finesser är helt fel sätt att tänka på.

Ändra tillbaka reglementet så att både tre- och femcylindriska hojar tillåts i MotoGP, få dit FLER deltagare, gör det lättare för satellitteam att etablera sig med närapå fabriksmaterial och skaffa fram fler sponsorer med feta plånböcker som kan ge förarna och teamen den lön och uppskattning de förtjänar!

Det ska förresten bli riktigt intressant att se om Yamaha kommer att genomföra den trecylindriska satsning som de har flaggat lite för. Hoppas verkligen att det kan innebära en lika fet käftsmäll som de levererade med sin R1:a när de släppte den för första gången.

Hoppas dessutom på att Honda släpper en 1000cc V4 avsedd för WSBK. Det kommande året kan bli riiiktigt intressant. Hoppas dessutom på att MotoGP-nissarna inser att det är mångfalden och variationen som gör all tävlan intressant.

//C

#4
2012-10-23 16:23

En "superbike" borde vara en gathoj, med lite modifieringar som är tillgängliga för vilken dedikerad entusiast som helst. Var inte det tanken från början?Tillverkarna gör upp med det dom säljer till allmänheten, lite av reklam och produktupplysning, och förarna tävlar på hyffsat lika villkor om äran och prispengarna...(och både tillverkare och förare om vem som blir förnedrad ibland också, hehe).

#3
2012-10-22 09:36

Det borde nog rensas upp i röran så det går att förstå.
GP är väl ok (förutom idén med standard-ECU. Prototyp var det ju?) men varför ska Honda vara hovleverantör av motorer i en prototypserie? Varför är det i så fall fria motorer i CRT? Varför är det fritt även i Moto3?

Prickar man in samtliga reglementen på samma karta tycker iaf jag att CRT och WSBK är lite för nära.
Moto2 borde få liknande reglemente som CRT och Moto3.

WSBK borde absolut bli mer standardbetonat.
Dags att strukturera upp så inte nytillkomna blir alltför förvirrade.

#2
2012-10-19 16:57

Superstock finns redan med nedan nämnda regler typ ..

Men jag håller till en viss del med .. Mer åt "Stock" kanske inte är så tokigt..Det lustiga är dock att som det va i år så va det den överlägset mest spännande serien !!!

Så jag skulle nog inte våga rota om i den serien om jag ansvara för kalaset :)

#1
2012-10-19 13:01

WSBK borde köras med rena standardhojar, med undantag för däck, bromsbelägg och avgassystem. De snabbaste standardmodellerna från BMW och japaner har ju upp mot 200 hästar och väger runt 200 kilo, det räcker och borgar för bra varvtider och intressanta race. Vi som publik märker ändå ingen skillnad om varvtiderna ligger på ett par tre sekunder hit eller dit. Samtidigt som kostnaderna sänks och intresset ökar då vi själva kan köpa samma motorcyklar hos närmaste handlare

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: