Bild
Nästa artikel

Provkörning: Ducati 1199 Panigale

Provkörning

Få motorcyklar har väntats på med mer spänning än 1199 Panigale. Duger monocoqueramen? Är 195 hästkrafter för vilt? Läs provkörningen här och missa inte superbike-testet i Bike 6 som finns i butik 8 maj.

Depåmuren smyger sig farligt tätt inpå bankanten. Jag kastar Ducatin genom de snäva svängarna innan lyxhotellet och ger gas fullt –  den orangea traction control-lampan blinkar i displayens ovankant. Fullt nerlägg genom depåkurvan och tidigt på med gasen. Som ett skrämt fullblod lyfter motorcykeln framgaff­eln och reser sig på bakhjulet medan det aggressiva ljudet av 1 200 kubik v-twin vid 11 500 varv dånar mellan betongväggarna.  

Yas Marina Circuit i oljestaden Abu Dhabi möter Ducati 1199 Panigale S. Den mest hypade motorcykeln på världens mest extravaganta Formel 1-bana.

Ingen av dessa existerade för fyra år sedan. Där den 5,5 kilometer långa banan, det femstjärniga hotellet Yas Viceroy Abu Dhabi-hotel och lyxmarinan nu ligger, fanns då bara sand. I Ducati-fabriken i Borgo Panigale stod general manager Claudio Domenicali och anställda vid utvecklingsavdelningen med ett blankt papper. Händerna var fria och vägen öppen för att skapa den perfekta efterträdar­en­­ till 1198.
I båda fallen är resultaten en fantastisk syn. Banan är som tagen från ett datorspel med blåmålade avkörningszoner istället för lecakulor, led-lampor istället för flagposter och broar samt byggnader som omgärdar banan.

Några påstår att Ducatin liknar något från en japansk science-fictionserie där de kör på ett bränsle som ännu inte är uppfunnet. Andra att den bara är sexig. Vilket inte är helt utan grund, för när designern Gianandrea Fabbro presenterade sin första version av 1199 kasserades den med domen att den inte var sexig nog.
– Jag visade honom en bild av en vacker naken kvinna och sade »det här är sexigt­« och det hjälpte uppenbarligen ler Domenicali­.
 


Bakom de smäckra formerna representerar 1199 Panigale så mycket av Ducatis nytänkande att endast den röda färgen och Fabio Taglionis legendariska 90-graders v-twin med desmodromiska ventiler går igen från föregångaren.

Monocoque och Superquadro är nya buzz words men också anledningen till att vi idag svingar benet över en osedvanligt lätt, extraordinär och varvvillig efterföljare till Ducati 1198. Körklar utan bensin väger 1199 Panigale 177 kilo och det är tio kilo mindre än 1198. Sam­tidigt utvecklar den extremt överkvadratiska motorn 25 hästkrafter mer än föregångaren.

Kraften disponeras med ride-by-wire via de stora ovala spjällhusen och med mode-knappen kan du välja om du vill ha de 195 hästkrafterna med skarp respons (Race), snällare respons (Sport) eller om du nöjer dig med regnlägets 120 hästkraft­er (Wet). Valet av mode styr också traction control, öhlinsfjädringens dämpning, instrument­eringens grafik och motorbromsstyrningen (EBC).

– Kraft är bra, men inget bidrar mer positivt till körupplevelse och prestanda än låg vikt, påpekar Domenicali.
Och där har han rätt. Redan de första meterna ned genom tunneln som leder ut från depåområdet känns 1199 Panigale som en topptrimmad sprinter.

Jag sitter långt fram och har bra kroppskontakt med tanken av aluminium som är 30 millimeter kortare, men rymmer 1,5 liter mer än 1198:ans. De breda styrhalvorna sitter tio millimeter högre, så körställningen är mer upprätt och komfortabel. Och nej, Öhlins TTX-dämparen på vänster sida sitt­er inte i vägen för varken ben eller stövel.
 

Engine Brake Control är Ducatis senaste elektroniska gimmick som kompletterar slirkopplingen genom att öppna gasspjällen en smula, vilket ger mindre motorbroms vid nerväxlingar. Helt säkert till fördel för dig som kommer från fyrcylindriga tusenkubikare, men Ducati-förare saknar motorbromsen som hjälp på väg in till apex.

Annars styr 1199 Panigale in i svängen som om den vore en sexhundra, en lätt sådan, trots att hjulbasen är sju millimeter längre än 1198:ans. Den superkvicka styrningen beror både på den låga vikten, den framflyttade körställningen och ett grundligt utfört arbete med geometri och viktcentralisering.

Superquadro-V-twinnen är till exempel vinklad sex grader ytterligare bakåt så att motorn kunnat flyttas 32 millimeter längre fram. Svingen är 39 millimeter längre och resultatet är en närmast ideal viktfördelning fram/bak på 52/48 procent, precis som på Checas Superbike-racer.

Alla tyngre komponenter är flyttade mot motorcykelns centrum och avgassystemet har bytt plats från Ducatis traditionella placering under sadeln till under motorn. Kåpstaget, som nödvändigtvis måste sitta långt fram, är en historia i magnesium som väger 600 gram.

Men inget i denna värld är gratis. 1199 Panigale bjuder inte på samma stabilitet vid acceleration och inbromsning som den mer trögstyrda 1198 med 50/50 i viktfördelning.

I gengäld finns det ingen grund till oro över att monocoque-ramen har påverkat Ducatis traditionellt bra känsla för framdäckets grepp.
Basversionen av 1199 Panigale är utrustad med en nyutvecklad och extra lätt Marzocchi-gaffel helt av aluminium. Men på S-modellen som vi provkör står en Öhlins NIX30-gaffel med separat kompressionsdämpning i vänstra benet och retur i det högra för glasklar förmedling. Det har ingen Ducati med fackverksram i stål gjort bättre.

En betydligt större överraskning väntar den trofaste Ducatistan när denne upplever Superquadro-motorns register. Den drar inte med samma råa styrka som föregångaren och känns närmast som en 848 upp till 8 500 varv. Därifrån tills den röda ljusorgeln i displayen nått de översta dioderna vid 11 500 varv, kommer kraften explosivt som på en Super­bike-racer. Du får inget mindre än ett himmelskt rus ut ur kurvorna. När kraften slår till rör sig styret från sida till sida och framhjulet smuttar på underlaget. Traction control ser till att Pirellis 200/55 Supercorsa-däck inte släpper taget om asfalten.

Oron i chassit märks också när jag bromsar så sent som möjligt från änden av Yas Marina-banans långsida  i 275 kilometer i timmen. Men det är också ett brutalt bett i Brembos nya M50-ok som greppar framhjulets 330-millimetersskivor. De är på bästa Superbike-vis flyttade 15 millimeter ut från hjulnavet för att de kylas bättre av fartvinden. Som tillval finns abs. I Race-läget verkar den endast på framhjulet, i Sport och Wet även bak och i kombination med halvkombifunktion (frambromsen aktiverar bakbromsen).

Panigale är fantastisk på Yas Marina och det kommer den också att vara på Karlskoga. Även om den är uppkallad efter ett italienskt industrikvarter.

Plus: Stark motor. Civiliserad gasrespons. Styrvillig. Bromsar och fjädring i toppklass. Elektronikpaketet.
Minus: Hala fotpinnar. Inte samma kraft i mellan­registret som på 1198. ABS är extrautrustning.

Publicerat i Bike nummer 4 2012.
Text: Klavs Lyngfeldt
Foto: Milagro

Läs mer om Ducati 1199 Panigale S i Superbike-testet i Bike 6 2012 som finns i butik 8 maj.

Pris på gatan: 249 900 :– (med ABS)
Importör:
Ducati Motor
Tel: 08-594 501 60
www.ducati.se
Garanti: Två års garanti
Serviceintervall: 1200 mil
Färgalternativ: Röd
Motortyp: V2, 4-takt, vätskekyld
Ventilmek: 4 vent./cyl., DOHC
Slagvolym: 1198 cm3
Borrning/slag: 112,0/60,8 mm
Kompression: 12,5:1
Max effekt: 195 hk/10.750 rpm
Max vrid: 132,0 Nm/9000 rpm
Insprutning: 2x 67,5 mm spjällhus
Koppling: Flerskivig våt, slirkoppling
Antal växlar: 6
Drivning: O-ringskedja
Konstruktion: Monocoque i aluminium
Hjulbas: 1437 mm
Styrvinkel: 24,5 grader
Försprång: 100 mm
Fjädring fram: 43 mm USD, 120 mm
Fjädring bak: Enkeldämpare, 130 mm
Sadelhöjd: 825 mm
Broms fram: Två 330 mm, rad. 4-kolvsok
Broms bak: 245 mm, 2-kolvsok
Hjul fram: 120/70ZR17, 3,50’’ alu
Hjul bak: 200/55ZR17, 6,00’’ alu
Vikt: 188 kg
Bensintank: 17 liter

Domenicali: 1199 är den mest komplexa Ducatin
Claudio Domenicali är inte någon vanlig direktör. Ducatis general manager tar själv på sig skinnstället på Yas Marina-banan och han är övertygad om att 1199 kommer att attrahera en bredare målgrupp än 1198.
– Om man inte är van vid en stor Ducatis brutala drag kan en 1198 verka skrämmande. 1199 Panigale är långt mer användar­vänlig, säger Domenicali.
– Även om motorn har mycket kraft är 1199 Panigale lätt att köra och det beror inte minst på omfattningen av
elektroniska hjälpmedel, som också har gjort utvecklingsarbetet komplicerat.
På 1198 fanns bara traction control. 1199:ans elektronik­paket omfattar utöver det ride-by-wire, drive-modes,
ett motorbroms­system (EBC), fjädring, quick shifter och ABS.

Tricolore har allt  
Panigale S Tricolore är toppmodellen i Ducatis nya 1199-serie. Här får du inte bara lackering som den italienska fanan, utan också flera tillbehör.
ABS är standard precis som Ducatis nya Data Analyzer+ med GPS-styrd laptimer, så att du slipper klocka dina varv manuellt.
Dessutom medföljer ett titanavgassystem och en »up-map« på ett USB-minne som anpassar mappningen till det öppnare systemet.
Övrig teknik och utrustning är samma som för 1199 Panigale S. Tricolore kostar 289 900 kr. En helt standard 1199 Panigale betingar 189 900 kronor.

Farväl till fackverksramen i stål

Med 1199 Panigale tar Ducati farväl av fackverksramen i stål – ett designelement som har varit lika förknippat med de röda motorcyklarna från Bologna som V-twinmotorer och desmodromiskt styrda ventiler. På 2012-nyheten är de runda stålrören avlösta av en kompakt monoqoque gjuten i aluminium, som även rymmer luftburk och luftfilter.

Konstruktionen har sedan 2009 funnits som en kolfibervariant på Ducatis MotoGP-racer – med blandad framgång. I många fall har den fått skulden för Casey Stoners och Valentino Rossis krascher och över bristen på känsla för framdäcket. Ducatis GP12-racer har istället fått en mer konventionell boxram i aluminium. Ducati skyller beslutet på regelverket som säger att teamen får utnyttja max sex stycken motorer under en hel MotoGP-säsong, vilket komplicerar utvecklingen av monocoqueramen.

Att döma av denna första provkörning lider 1199 Panigale bestämt inte av brist på känsla för framhjulets grepp. Dessutom ger konstruktionen också Ducatin en viktfördel som vi hittills inte har sett i 1000/1200-klassen. Mono­coqueramen väger endast 4,1 kg och därmed har de sparat in de första fem kilona i vikt i jämförelse med 1198. Hjälp­ramen som bär din bakdel väger 2,1 kg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.