Bild
Nästa artikel

Parkeringsavgifter för motorcyklar i Stockholm får ny taxa.

Nyheter

I samband med att Trafiknämnden i Stockholms stad sammanträdde om parkeringsfrågan för motorcyklar i staden uppvaktades de hårt av SMC.

Bike har tidigare rapporterat om parkeringsavgifter gällande motorcyklar i Stockholm. Igår hade Trafiknämnden i Stockholm möte där SMC Stockholm hade kontaktat samtliga ledamöter i nämnden gällande den rådande situationen med mc-parkering i staden. 

- Vi anser att Stockholms stad ska återgå till avgiftsfri parkering för alla tvåhjulingar i Stockholms stad – motorcyklar, mopeder och cyklar. De är alla smarta fordon som bidrar till att minska köer, trängsel och parkeringsproblem.  Stockholm bör uppmuntra fler att pendla på tvåhjulingar för att öka framkomligheten, säger Olle Henriksson, ordförande i SMC Stockholm i ett pressmeddelande från SMC. 

I och med att parkeringsreformen infördes 2018 har inte parkeringssituationen i staden direkt förbättrats och parkeringsskador på motorcyklar har dramatiskt ökat då flertalet av de tidigare mc-parkeringarna har försvunnit till förmån för biltrafiken. 

Det har lett till att gjort att parkeringssituationen för MC och moped i Stockholm idag är lika kaotisk som den var för 40 år sedan då MC-parkeringarna skapades. Fordon parkerar felaktigt, både på cykelparkeringar och MC-parkeringar.

MC och mopeder med boendeparkeringstillstånd måste stå i ruta där en bil normalt parkerar vilket lett till att parkeringsskadorna för MC ökat med 300 procent i Stockholm.

Efter beslut tagits i nämndens möte igår ser alltså taxan ut så är i stället;


I zon 2, som gäller i nästan hela city, blir nya avgiften 6,50 kr i timmen mitt i dagen, istället för 10 kronor i timmen.
I zon 4, som gäller i stora delar av närförort halveras avgiften. Nya avgiften blir 2,50 kronor i timmen mitt på dagen istället för 5 kronor i timmen.

För mer information gällande parkering av motorcykel i Stockholm kan du klicka här.





 

Kommentarer

#1
2019-02-15 18:46

Sopor till politiker. Trots att de uppmärksammats återkommande under lång tid att idiotin kostar mer än de drar in!

"Tjänstemän som räknat på p-avgifterna har kommit fram att trafikkontoret kan få in fem miljoner kronor plus 250 000 kronor på boendeparkering per år på tvåhjulingarna. Men varje transaktion, betalning av p-avgift, kostar två kronor till banken vilket gör att det kan kosta pengar att införa avgiften. Trafikkontoret inför p-avgift för motorcyklar och mopeder som kommer att kosta skattebetalarna pengar."

https://www.expressen.se/motor/debatt/daniel-hellden-gor-bort-sig-ytterl...

Dessutom försvårar för MC-åkare utan utredning, dvs utan sakliga skäl för beslut. Det är klart emot förvaltningslagstifningen
Förvaltningslag 2017:900
"Legalitet, objektivitet och proportionalitet

5 § En myndighet får endast vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen.

I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk.

Myndigheten får ingripa i ett enskilt intresse endast om åtgärden kan antas leda till det avsedda resultatet. Åtgärden får aldrig vara mer långtgående än vad som behövs och får vidtas endast om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till de olägenheter som kan antas uppstå för den som åtgärden riktas mot."

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.