Bild
Nästa artikel
En skum bild på Tesi 3D RC.

Överladdade Bimotas till 2016

Nyheter

​Den lilla motorcykeltillverkaren Bimota har inte legat på latsidan. Inför nästa år satsar de på nya modeller med senaste Ducati-motorerna och bäst av allt: Överladdning!

Bimota kommer leverera flera spännande nyheter på Eicma-mässan nästa vecka. Bland annat har man tagit fram en ny version av navstyrda Tesi 3D som ska attrahera den växande massan caferacer-vurmare.
 
Hojen som fortfarande är ett virrvarr av rör och ledarmar kallas Tesi 3D RaceCafe. Ducatis Desmodromic 1078-motor ersätts av den 803-kubikare som vi tidigare bekantat oss med i retrohojen Scrambler.
 
Minskningen i motorvolym kan leda oss till att tro att detta blir en snikversion. Men Bimota har tvärtemot valt att utveckla det invecklade chassit ytterligare. Genom två excenterkopplingar i den främre och bakre hjulupphängningen kan motorcykeln höjas 23 millimeter.
 
Tesi 3D RaceCafe ska även får en räcka elektriska förarhjälpmedel som ska göra hojen mer lättkörd.
 
Nyhet nummer två är den bitiga streetfightern Impeto som utrustats med Ducatis Testastretta-twin från Diavel. Med den nyligen uppdaterade motorn får Impeto drygt 160 hästkrafter och moderniteter som ride-by-wire, traction control och ABS.
 
Inga chockerande nyheter kanske men för Impeto-kunden som är på spenderarhumör kan hojen utrustas extra rejält. Lättare kompositförstärkt ram och sving samt en 3,5-tums TFT-display som kan visa både varvtider och GPS-anvisningar finns med på tillvalslistan. Men mest intressant är att Bimota kommer erbjuda kompressorladdning till den och alla andra modeller med vätskekylda Ducati-motorer.
 
Bimotas kompressor-kit ska höja effekten och framförallt vridet med 15–20 procent vilket skulle kunna skrämma upp de värsta modellerna till omkring 190 hästkrafter.
 
Nyhet nummer tre är att superbiken BB3 kommer att erbjudas som rullande chassi i ett Bimota-kit likt det som tillverkaren blev känd för under 1970-talet. Köparen får då en komplett cykel med allt utom motorn från BMW S1000RR.
 
Diskutera: Vad tycker du om Bimotas nyheter?

Kommentarer

#1
2015-11-13 15:59

Överladdning är mumma.
Mer effekt i liten motorvolym, det spar både vikt och soppa.

Navstyrning är varken vacker design eller erotisk teknik.
Gör som BMW som har släppt teleleverkonstruktionen med dålig feedback.
Som dessutom var riktigt ful bakom kåporna och med nakenhoj blev fullt synlig.

#2
2015-11-16 14:45

15-20%?! Det kan man ju fixa själv i garaget med avgas (som dessutom sänker vikten)/insug och mappning. Låter lite futtigt. Viktökningen gör ju inte saken bättre. Har nog högre förväntningar på överladdning än 15-20%...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.