Senaste aktivitet

"von-Klotenhjelm" har kommenterat på "Video: GSX-R går loss på grus"

Nya Triumph Trophy provkörd

Nyhet

Bikes utsände har precis kommit hem från provkörningen av nya touringmodellen Triumph Trophy i Skottland. Läs om de första intrycken.

Triumph Trophy är en helt nyutvecklad touringmodell som främst är tänkt att konkurrera med Kawasaki 1400GTR, Yamaha FJR1300, BMW R1200RT och Honda ST1300. Motorn är samma trecylindriga maskin som återfinns i allroadmodellen Tiger Explorer men chassit är helt nyutvecklat.

Så här tyckte Bikes utsände Oscar Algott efter att ha kommit hem från provkörningen.

- Det känns att Trophy är en nyutvecklad motorcykel, chassit är välavstämt och för att väga 300 kilo så är den både lättkörd och underhållande. Vi provkörde den något dyrare SE-modellen som är utrustad med elektroniskt ställbar fjädring vilket säkerligen bidrar en del, då det med några knapptryckningar går ändra fjädringsinställningarna. 
 

Hur tror du den kommer att stå sig mot konkurrenterna?

- För det första ska vi klargöra att Trophy inte ska ses som en konkurrent till den betydligt dyrare BMW K1600GT och GTL. Sett till köregenskaperna känns det som den kan utmana men ser vi till utrustningsnivå och utförande på instrumentering och reglage känns den daterad. Mot mer rättvisa konkurrenter (som de du räknade upp tidigare) så tror jag att den kan bli en tuff motståndare. Den är fullvuxen, välutrustad (speciellt i SE-utförande) och har bra köregenskaper – det enda som skulle kunna tala emot den är prislappen (172000kr/187795kr för SE-modellen). Den är något dyrare än de japanska cyklarna men är å andra sidan jämförbar med BMW R1200RT.

  Läs mer i Bike 10 som kommer ut i butik 11 oktober.

Kommentarer

#4
2012-10-06 22:31

Tycker det ska bli riktigt intressant att höra olika tester av nya Trophyn. Äntligen har Triumph tänkt om med kardandrift på som sporttourer. Jag ser fram emot att få testa den, när den kommer. Kommer den att bli en bra konkurrent i den stenhårda sporttouring-klasen, med BMW K1200/1300, Kawasaki 1400GTR, Honda ST1300 Pan European samt Yamaha FJR1300? Återstår att se. Utseendemässigt är det väl mixade känslor, men jag föredrar att kolla vad den presterar. Stor tank OCH långt mellan serviceintervallerna ÄR högst intressant - 1600 mil och 3200 mil vid större uppskattas mycket.

#3
Zatopek
2012-09-07 10:33

Bortåt 50 papp för en kåpa till en nakenhoj som sen kallas för "touring nånting" låter som om den var byggd i kolfiber?
Plastbitar i ABS borde kosta 1/10 eller högst 7.000 pengar.
Hur är det eftermarknadskåpor, existerar t.ex. Wetter fortfarande?

#2
2012-09-07 10:06

Nya Trophy är säkert en utmärkt hoj, men klarar nog inte konkurransen mot BMW R1200RT eller Kawasaki 1400 GTR för det priset, den borde säljas för runt 150-tusen. För övrigt förstår jag inte varför pristillägget för en bra touringkåpa ligger på runt 40-, till 50-tusen kronor, jämför t.ex. BMW,s boxer i naket utförande med 1200RT eller kåplösa japanska hojar mot kåpförsedda touringmodeller

#1
2012-09-06 10:36

Stilige Oscar A. i väderproof kreation ser ut att sitta kungligt på sin "½ GoldWing".
Hela ensemblen looks awful macho, but nice. :-)

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: