Nya Triumph Street Triple 765

Den Street Triple som nu får gå pension är den 675-motoriserade hoj som vi sett ute på vägarna sedan 2007. Den modellen har fått flera uppdateringar genom åren, varav den senaste för cirka tre år sedan. Men i och med de nya fordonskraven som bland annat innefattar Euro 4-normen för utsläpp stod Triumph inför att lägga ner modellen eller att utveckla en kraftigt uppdaterad motor, lyckligtvis valde de det senare.
 
För att nå tillfredställande effektsiffror trots strängare utsläppskrav har borrning och slag i motorn ökats för att åstadkomma en slagvolym på 765 kubik. Cirka 80 delar i motorkonstruktionen sägs vara helt nya. Karaktären ska dock vara av samma varvvilliga sort som tidigare men med mer ork i botten. Enligt Triumph ska motorn vara 1,2 kilo lättare än den gamla kraftkällan trots att slagvolymen ökat.
 
Avgassystemet ska låta Street Triple andas lättare och gasen styrs numera via Ride By Wire vilket på ett smidigt vis gett Triumph möjlighet att erbjuda två till fem körlägen beroende på modell.

Ramen är i stort sett densamma men svingen är nyutvecklad för att ge bättre och stabilare köregenskaper. Utseendemässigt har kåporna fått en något mer vass design och de båda lyktorna i nosen har fått DRL-ljus, vilket numera är ett krav på motorcyklar som säljs inom EU.
 
Nya Street Triple kommer i tre utföranden kallade S, R och RS. Alla tre hojar har olika maxeffekt där standardbetonade S får 113 hästkrafter, sportigare R 118 och värstingen RS 123. Alla modeller har fått sin framgaffel från Showa men det är bara hos R och RS som den erbjuder justeringsmöjligheter. Bakdämparen hos S och R kommer även den från Showa och på R är den fullt justerbar medan S får nöja sig med endast justerbar förspänning. Hos RS hittar vi en fullt justerbar Öhlinare-bak.
 
R och RS har
fått 4-kolvsok från Bermbo, M4.32-ok hos R och lite bitigare M50 hos RS. S får dock nöja sig med Nissins 2-kolvsok.
 
Alla nya Street Triple-hojar får en modern TFT-skärm på fem tum. På S kan föraren välja mellan körlägena Rain eller Road samt välja att stänga av traction control. R har ytterligare två lägen kallade Sport och Rider Programmable och möjligheten att stänga av ABS. RS får ett femte kallat Track.