Bild
Nästa artikel
Nya Triumph Street Triple 765 S.

Nya Triumph Street Triple 765

Nyheter

Triumph har inte glömt bort sina populära street-fighters i all retroiver. Här kommer en duktigt uppdaterad version av körglada Street Triple.

Den Street Triple som nu får gå pension är den 675-motoriserade hoj som vi sett ute på vägarna sedan 2007. Den modellen har fått flera uppdateringar genom åren, varav den senaste för cirka tre år sedan. Men i och med de nya fordonskraven som bland annat innefattar Euro 4-normen för utsläpp stod Triumph inför att lägga ner modellen eller att utveckla en kraftigt uppdaterad motor, lyckligtvis valde de det senare.
 
För att nå tillfredställande effektsiffror trots strängare utsläppskrav har borrning och slag i motorn ökats för att åstadkomma en slagvolym på 765 kubik. Cirka 80 delar i motorkonstruktionen sägs vara helt nya. Karaktären ska dock vara av samma varvvilliga sort som tidigare men med mer ork i botten. Enligt Triumph ska motorn vara 1,2 kilo lättare än den gamla kraftkällan trots att slagvolymen ökat.
 
Avgassystemet ska låta Street Triple andas lättare och gasen styrs numera via Ride By Wire vilket på ett smidigt vis gett Triumph möjlighet att erbjuda två till fem körlägen beroende på modell.

Ramen är i stort sett densamma men svingen är nyutvecklad för att ge bättre och stabilare köregenskaper. Utseendemässigt har kåporna fått en något mer vass design och de båda lyktorna i nosen har fått DRL-ljus, vilket numera är ett krav på motorcyklar som säljs inom EU.
 
Nya Street Triple kommer i tre utföranden kallade S, R och RS. Alla tre hojar har olika maxeffekt där standardbetonade S får 113 hästkrafter, sportigare R 118 och värstingen RS 123. Alla modeller har fått sin framgaffel från Showa men det är bara hos R och RS som den erbjuder justeringsmöjligheter. Bakdämparen hos S och R kommer även den från Showa och på R är den fullt justerbar medan S får nöja sig med endast justerbar förspänning. Hos RS hittar vi en fullt justerbar Öhlinare-bak.
 
R och RS har
fått 4-kolvsok från Bermbo, M4.32-ok hos R och lite bitigare M50 hos RS. S får dock nöja sig med Nissins 2-kolvsok.
 
Alla nya Street Triple-hojar får en modern TFT-skärm på fem tum. På S kan föraren välja mellan körlägena Rain eller Road samt välja att stänga av traction control. R har ytterligare två lägen kallade Sport och Rider Programmable och möjligheten att stänga av ABS. RS får ett femte kallat Track.

Fakta: Triumph Street Triple 765 2017

Engine 765cc Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, in-line triple
Claimed Power 123
Bore & Stroke 78 x 53.4mm
Compression Ratio 12.65:1
Clutch Slip & Assist
Frame Front - Aluminium beam twin spar, with die cast 2-piece subframe
Front suspension Showa 41mm inverted big piston fork (BPF), adjustable preload, compression and rebound damping
Rear Suspension Öhlins STX40 piggyback reservoir monoshock, with adjustable preload, compression and rebound damping
Front brake Twin 310mm floating discs, Brembo M50 4-piston radial monobloc calipers
Rear Brake Single 220mm fixed disc, Brembo single piston sliding caliper
Front tyre 120/70 ZR17 Pirelli Diablo Supercorsa SP
Rear tyre 180/55 ZR17 Pirelli Diablo Supercorsa SP
Seat Height 825mm
Rake 23.9 degrees
Trail 100mm
Wheelbase 1410mm
Dry weight 166kg
Fuel capacity 17.4 litres

Kommentarer

#1
a
2017-01-14 11:27

Traja erbjuder en S-version i A2 utförande med 660cc, bra!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.