Senaste aktivitet

"twowheeltours" har kommenterat på "Svårare för kvinnor att ta mc-körkort"2 minuter 11 sekunder sedan

"Nya körkortsreglerna försämrar"

Nyhet

Minst en av fyra motorcyklister i dödsolyckor saknar körkort. Sveriges MotorCyklister, SMC, tror att höjd åldersgräns och fler prov förvärrar situationen.

Av de 79 motorcyklister som omkom år 2009 och 2010 saknade 20 av dem körkort för motorcykel. Från och med januari 2013 träder det nya körkortsdirektivet i kraft vilket innebär fler körprov, kunskapsprov och höjd åldersgräns för att få de olika motorcykelbehörigheterna.



Sveriges MotorCyklister, SMC, tror inte att detta är någon lösning på problemet, utan att det kommer leda till ännu fler motorcyklister utan körkort. Att det blir svårare och dyrare att ta motorcykelkörkort kan leda till att fler börjar köra utan körkort, då risken att bli upptäckt är relativt liten, anser SMC.



– Körkortslösa förare och andra extrema beteenden måste bort från vägarna. Ett sätt är att minska antalet körkortslösa förare är att ge dem som vill köra motorcykel en rimlig och rättvis chans att ta körkort. Vi har tyvärr problem att nå ut till förare med extrema beteenden; exempelvis de som inte har körkort, de som kör i extrema hastigheter, de som kör på olagliga fordon, helt enkelt de som inte är ”riktiga motorcyklister”, säger Jesper Christensen, generalsekreterare i SMC.



Provavgiften för varje enskild motorcykelbehörighet är mer än den dubbla jämfört med provavgiften för bilkörkort. SMC tycker att det är orimligt och kräver att körkortssystemet ska ses över. De har lämnat ett förslag till Näringsdepartementet om att avgifterna ska jämställas med de för bil.

Kommentarer

#10
2012-05-05 11:52

Ända gången jag har varit nära på att smälla så har det varit pga. av en bilförare som inte visste vad blinkers var, så varför ska det vara svårare för mig att ta körkort medans folk med B kort inte vet vad alla grejer i bilen är till för? Ska jag ha ihjäl någon annan än mig själv på hoj så får jag jobba hårt, är jag i bil så är det bara att stänga ögonen inne i stan.

Visst ska vi inte ha folk som kör ihjäl sig själva men är det inte värre att vi har folk som kör ihjäl andra?

#9
Zatopek
2012-05-02 18:21

Samma nyhet diskuteras livligt i Vi bilägare/samma förlag http://www.vibilagare.se/nyheter/hojd-aldersgrans-for-mc-kan-forvarra-37833

#8
2012-04-30 09:24

Jag ser massor av motorburen ungdom med ofördelaktigt BMI i Volvo 740 susa förbi huset varenda fredag-lördag plus hela sommaren, inte sällan i runt 100 blås. I ett villaområde. Beteendet är inte knutet till hojar och NedlagtiBristPåBevismaktens intresse att hantera det är noll. Det enda som skiljer 740-mupparna från sådana som Christoffer är prestanda.

Efter mycket klagomål hemmavid kom för övrigt en fartkontroll upp. En söndagmorgon. Direkt efter den inledande chikanen. Nästan trafiktomt, toppnotering runt 40km/h.

På den lilla stranden står ett hundratal minderåriga och bärsar helt öppet sommaren lång. Mig veterligen har ingenting beslagtagits någon gång. Några blåskontroller har jag heller aldrig sett röken av.

Fartkameror och stämplade blanketter till försäkringsärenden verkar vara den nya tidens brottsbekämpning. Och att sänka hastighetsbegränsningen på e20 till lägre än småvägarna som ansluter dit*.

*: Jag klumpar ihop Transportstyrelsens och Trafikmaktens uppdrag. Beställa respektive verkställa. All utveckling leder till ökade hastigheter förutom inom transporterna på asfalt. T.o.m ett tåg med kass mönsterdjup, dåliga bromsar och avsaknad av ratt/styre får köra fortare än jag. Jättekonstigt.

#7
2012-04-29 15:11

Till Ankan: MIn definition, alltså inget facit, på riktigt hojåkare är en som: - Har MC-kort - Kör sin hoj med rätt effekt för det körkort vederbörande har - Står som ägare till sin hoj - Har den försäkrad, skattad och besiktigad - Kör på gator och vägar så folk tycker det härligt ut, (inte reta gallfeber på dem) - Åker på bandagar om lusten att gasa ordentligt finns.

Det är hojåkare som jag respekterar. De som inte fyller upp till punkterna ovan är böset, se tidigare inlägg.

Vidare tror jag också att den högre åldersgränsen behövs. Någon hade jämfört med att man som artonåring får sätta sig i en bil med 530 hk och gasa i väg. Visst, men hur många artonåringar har råd med en 911 Turbo för 1,5 MSEK? Man kan köpa en hoj med 150 hk för 50.000 vilket är nåbart för artonåringen. Där är kärnan tror jag.

#6
2012-04-28 16:57

Det handlar som sagt om att staten inte vill ha motorcyklar överhuvudtaget. Ännu ett steg mot ett riktigt DDR samhälle! */. Det är naivt att tro att det här har med trafiksäkerhet att göra. Att köra mc är något man bör börja med när man är 16 och sedan få mogna och utvecklas med i takt med åren.

Är alla 18 åringar med bilkörkort klockrena mönster-förare?

*/""Ta först vapnen från befolkningen, så att ingen kan göra revolution, sätt sedan folket i en bur. När skall vi börja bygga muren runt Sverige? Alla får gärna komma hit - men ingen får åka härifrån. = John Blund samhälle"" Är alla så blinda? Är det inte någon som ser vart vi är på väg?

#5
2012-04-28 10:08

Och vad räknas som "riktiga motorcyklister".Är det personer vid namn Patrik Furstenhoff som har ett annat dolt alias bland dessa motorcyklister och i Kalla Fakta studion stod sidan om chefredaktören för Bike där de häcklade polisen för att de försökte få stopp på en vansinneskörning i Stockholm.Är det detta som anses vara riktiga motorcyklister.Ge er nu va !?. Kvack Fu. :)

För övrigt verkar en 24 års gräns för tung mc vara det enda riktiga just nu med tanke på alla de yngre förmågor som tydligen uppfattar dessa motorcyklar som en form av nöjesmissiler som man kan kryssa fram på precis hur som helst utan minsta respekt för liv och död bland samtliga trafikanter oavsett om de kör hoj eller ej.

Ankan1

#4
2012-04-27 18:39

Känner mig inte sträng. Gillar dock inte att bli satt som en like till böset bara för att jag kör hoj. Varför inte pröva nya tag? Det handlar om ett inte helt obetydligt steg mot den omöjliga nollvisionen. Samtidigt renar det oss riiktiga hojåkare.

Låt det bli något som ruskar om och visar nytänk så vi blir av med dem! Det är ju bevisat att nuvarande system inte fungerar.

#3
2012-04-27 17:02

Z: Oj vad sträng du är! Tyvärr finns inget som heter självfinasiering inom rättsväsented, ordningen inom statens verksamheter som finansieras av gemensamma medel är att det som ev. kommer in går till statsbudgeten - inte till snutverket i ditt exempel. Parallellen är fotbollshuliganismen som kräver omfattande polisinsatser som debiteras fotbollsklubbarna, miljonerna går varken till nationella insatsstyrkan eller någon av länspolisenheterna som gjort jobbet och haft dom faktiska kostnaderna. Dom får både ta besväret, få ovett och går alltså minus.

#2
2012-04-27 16:42

Tror inte att böset som kör utan körkort bryr sig om att ta bara för att det blir billigare. Man måste fortfarande ha något mellan öronen för att klara av ett körkort vilket de uppenbart saknar.

Det blir nog bättre om Polisen satsar på riktade åtgärder likt de gjort mot mopedligister i en del kommuner. Det kan vara en rikstäckande ambulerande grupp. När man ser filmen från jakten efter galningen som körde ihjäl sig mot en bom i Stockholm så kan man konstatera att det finns några bra tillfällen tidigt i filmen där de kunde plocka honom. Sedan är det bara att beslagta hojen. Visar han/hon inte upp ett körkort inom sex månader är den förverkad och intäkten vid försäljning går till Polisens verksamhet för infångande av körkortslöst bös.

På så sätt kan man få bukt på problemet och verksamheten blir självfinasierad. Samtidigt blir det belyst att dessa individer inte på något sätt tillhör MC-kollektivet utan bara är en svulst som man då gör allt för att utrota.

#1
2012-04-27 10:33

Ta bladet från mun; det här är en EU-komplott mot mc-hobbyn! När man politiskt inte kan stoppa mc abrupt arrangerar man en sotdöd. Nya bikers kommer aldrig till pga dyra körkort som är svåra att ta, en process över många år och som kräver uthålliga och målinriktade individer. Unga, moderna människor kräver omedelbara resultat på knapptrycks avstånd. När vi gamle går hädan så är mc bara ett kollektivt men diffust minne. Nationalstaten går i bräschen, alltid först med anpassningen för att vara klassens ljus. Typiskt die dumme Schweden, kända för att vara född medgörligt flata och med stor tilltro till myndiga överheter since Gustav Eriksson (Vasa), att delta som försökskaniner i förtesterna inför stora/svåra gemensamma beslut inom unionen. Mc är INTE bränslesnål - jättetyvärr med tanke på koldioxidemissionen som växthusgas och klimathot inom synhåll - är dålig på transportarbete och är relativt livsfarlig och med många svårt skadade i trafiken. That´s it. Rätta mig om jag bara är nojig pga personlig upprördhet över de här lite oärliga tassande myndighterna med politikens uppdrag att "åtgärda" ett internationellt trafikproblem (faktiskt en FN-fråga numera).

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera