Nya BMW S1000XR

Att BMW filat på en gatfokuserad adventure med samma motorplattform som övriga hojar i S-familjen kommer inte som en överraskning. Steget är logiskt och det har backats upp av spionbilder som cirkulerat under något års tid.
 
Motorn är huvudsak i samma utförande som på S1000R och lämnar 160 hästkrafter vid 11000 varv och 112 newtonmeter vid 9250. För att tygla effekten har XR BMW:s enklare traction control ASC som standard och två körlägen, Rain och Road. Betalar du extra får du det gyrobaserade DTC samt två extra körlägen – Dynamic och Dynamic Pro.
 
Överlag bär hela konceptet tekniskt identiska drag med S1000R och kan alltså även fås med semiaktiv fjädring, Dynamic ESA. På en punkt har BMW dock tagit ett steg till, bromsarna. BMW kallar det för ABS Pro och innebär att bromsarna tar hänsyn till nedläggningsvinkeln vilket gör att du som förare kan klappa på bromsen när du vill, hur du vill. KTM var först med sin version av tekniken men tilli år ser vi det hos flera tillverka, bland annat också Yamaha och Ducati.
 
BMW har inte släppt så många detaljer om XR än men utifrån bilderna ser vi att det handlar om en ny ram, sving samt bakram jämfört med R och RR. Fjädringsvägen är 20-30 millimeter längre (än S1000R får vi anta) vilket pekar på klasstypiska 140 millimeter fram och 150 millimeter bak.
 
Som vanligt från BMW kan vi räkna med en suverän ergonomi och en drös genomtänkta och välfungerande tillbehör. Men konkurrensen i klassen är tuff – Ducatis nya Multistrada, fjolårets testvinnare Aprilia Caponord och nya Versys 1000 rullar alla på 17-tummare. Det kommer att bli ett hårt test.

Annons

Annons