Senaste aktivitet

"Speedy-R" har kommenterat på "Hund leder vägen i skogspåret"9 timmar 4 minuter sedan

Nya BMW R1200GS officiell

Nyheter

BMW presenterar nya R1200GS som får vätskekylning och aktiv fjädring som tillval. Läs allt om nyheten och se bilder!

 

2013 ser ut att bli ett fantastiskt år för alla allroadfans. Vi har tidigare kunnat presentera nya KTM 1190 Adventure och uppdaterade Ducati Multistrada, och nu äntligen, har BMW offentliggjort nya R1200GS – en av världens mest uppskattade i segmentet. Modellen är inne på sitt nionde år och har hittills sålts i över 170.000 exemplar. Fler bilder kommer inom kort!

Här är några av de viktigaste uppdateringarna (för den som vill veta ännu mer finns pressinformation att ladda hem som PDF till höger):

Motor – starkare, vätskekyld och nu med våtkoppling
Boxermotorns volym på 1170 kubik och slaglängd/borrning (73mm/101mm) är oförändrad, men effekten har stigit till 125 hästkrafter vid 7700 varv (tidigare version hade den 110 vid 7750 varv) och vridmoment har ökat till 125 newtonmeter från 120.
Vätskekylning har tillkommit för att klara framtida ljud- och avgaskrav, men luftkylningen gör fortfarande merparten av jobbet. Förhållandet är enligt BMW 35% vätskekylning och 65% luftkylning, jämfört med föregångarens 22% oljekylning och 78% luftkylning. Vätskekylning innebär en viss viktökning men i det här fallet handlar det inte om mer än 2,7 kilo. I det hela har den körklara vikten ökat från 229 kilo till 238.
Den enskiviga torrkopplingen tillhör numera historien och har ersatts av en flerskivig våt slirkoppling som är integrerad i motorpaketet tillsammans med den sexväxlade lådan.

Elektronik – farthållare, aktiv fjädring och ride by wire
För första gången på GS-modell sitter nu ride by wire monterat som kan ställas i fem olika lägen för olika motorkaraktär; Rain, Road, Dynamic, Enduro och Enduro Pro. Systemet är sammankopplat med och påverkar även ASC (BMW:s traction control), ABS och även den aktiva fjädringen (om den har köpts till). Även farthållare har tillkommit.
Det dynamiska fjädrings-systemet ESA (tillbehör) kan precis som tidigare ställas om i olika lägen, den stora skillnaden nu är att sensorer registrerar dämparnas aktivitet fram och bak och på så sätt kan ändra fjädringsinställning automatiskt.  
Framljuset har berikats med LED-teknik före både hel- och halvljus samt positionsljus.
 
Chassi –längre svingarm, högre markfrigång, andra däckdimensioner
Telelever-gaffeln har fått aningen tanigare ben (41mm -> 37mm) för att göra plats åt vätskekylningen och för att inte påverka styrutslaget. Samtidigt har infästningen mot motorn gjorts kraftigare och BMW utlovar bättre känsla för framdäcket. Fjädringsvägen fram och bak (190/200 mm) är oförändrad, men markfrigången är nu 195 mm (åtta mm högre än tidigare). Styrvinkeln har ökat aningen till 25,5 grader men kompenseras av ett minskat försprång på 99,6 millimeter. Hjulbasen på 1507 mm är oförändrad, men svingarmen har däremot blivit betydligt längre (535,6mm -> 588mm) vilket ska ge bättre fäste, framför allt offroad. Däcken har fått nya dimensioner och mäter nu 120/70-19 fram och 170/60 bak, bakfälgen har ökat i bredd från 4,0 till 4,5 tum.

Bromsar – radialmonterade Brembo-ok
Fram sitter nu radialmonterade Brembo-ok med mindre kolvdiameter (32 mm, istället för 34/36 mm) och huvudbromscylindern har minskat i storlek från 16 till 15 mm. Bromsskivorna fram mäter som tidigare 305 mm, den enkla skivan bak har däremot ökat storlek från 265 mm till 276 mm.

 

  •  
  •  

Kommentarer

#11
Zatopek
2012-10-03 17:59

Har för att dom initierade kallar fjädringen för "semiaktiv".

#10
2012-10-03 10:53

Som sagt, alla kan ju inte bo o köra grus i europas sista förlovade land.......Wärmland.

F.ö. kul uttryckt "aktiv fjädring som tillval" i ingressen.
Trodde tills nu att fjädringen är den mest aktiva del av chassit, möjligen efter gasrullen, hehe.
Underbart med utveckling från stelben till fjädring!

#9
2012-10-03 08:04

Gamla GS är/var en fantastisk maskin på grus och jag tvivlar på att den nya skulle vara så mycket sämre, trots några extra kilo. Och att BMW lägger lite mer tonvikt på asfaltskvalitéer, med tanke på att runt 95 procent av GS-populationen aldrig rullar en meter på grus, kan man ju lätt förstå - business är trots allt business.
Bättre då att hoppas på en ny HP2 Enduro och kanske också en 1190 Super Enduro från KTM. Det hade varit nåt!

#8
2012-10-02 23:34

flera här som klagar på vikten men vafalls detta är ju en landsvägshoj för asfalt och i undantagsfall en bit grusväg, där är vikten helt okey

#7
2012-10-02 20:07

BMW knappar in på konkurrenterna, snart lika tung. Inte blir det roligare med bredare däck heller. Nästa generation är nog tillbaka på 1150 GS nivå när det gäller smidighet. Men motorn är nog toppen? Och 8 mm högre dvs en tunn falukorvskiva. Varför vågar ingen tillverkare behålla effekten och istället skala bort 20 kg? Som BMW själva gjorde för 8 år sedan.

#6
2012-10-02 18:08

Som GS-fantast blir man förstås nyfiken, en resa görs som bekant ett steg i taget, men den här får inte mig att byta min 2011 Triple black än på ett tag.
Men intressant är det att BMW utgår från nära perfektion och vidare ... :-)

#5
2012-10-02 17:37

Om man vill åka grusväg så gör man det på en annan hoj än denna men vist det går men vafan hojen kostar säkert 180.000 spänn så det finns billigare alternativ lixom : )
Träffade att gäng grusåkare för några år sedan och den äldsta herren åkte på en gammal GS 1150 medens den yngre generationen på Husaberg och annat.
Frågade den äldre herren om han fick jobba och han svarade njae jag fick vänta på dom andra... Dom andra svarade "håll käft gubbe".... Hehe ; )

#4
2012-10-02 16:43

Och samtidigt presentera Triumph nya hojar som är sex kilo lättare! :-)

#3
2012-10-02 15:12

Detta är enligt min uppfattning ingen "riktigt" äventyrshoj, den är helt enkelt för tungt. Om jag alltid behöver ha med minst två kompissar för att få hojen utt från diket, om någonting gå fel, kan jag inte våga några äventyr till mer avlägsna världsdelar - inte ens till Orsa Finnmark.

Jag byte precis för två veckor sedan från en 990 Adventure till en 690 Enduro R och den är fantastisk att köra på grusvägar. Behövde kommer runt en bom någon gång (alternativ: vända och köra 20km tilbaks) och enda sättet var att köra längs (!) genom diket i fem meter. Ingenting jag skulle våga med en 235kg hoj!

Vi behöver LÄTTA äventyrshojar!

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera