Bild
Nästa artikel
Norton har utvecklat V4RR och SS på Isle of Man.

Nortons vilda V4RR är här

Nyheter

Norton har tagit skynket av sin produktionsklara V4RR, en maskin med 200 hästkrafter och som präglats av flera års utveckling på Isle of Man TT. Och den har backkamera.

Brittiska Norton har under flera års tid setts till i Superbike-klassen på Isle of Man med motorcyklarna SG1, SG3, SG4 och SG5. Dessa har varit tillverkarnas testbänkar för att ta fram ett ultimat paket som skulle kunna utmana ikoner som Yamaha R1, Ducati Panigale och Hondas Fireblade. Detta trots betydligt skralare resurser sett till pengar men framför allt tid eftersom Nortons moderna verksamhet är relativt nystartad.
 
Ett av de första stegen i projektet var att välja motortyp. Valet föll på en V4-konstruktion då den visat sig nära nog optimal när det gäller prestanda och paketering. Innan Norton tog tag i utvecklingen av sin egen motor stoppade de en Aprilia-spis i sitt utvecklingschassi för att få elektronik, geometri och dämpare att jobba tillsammans utan att behöva oroa sig över en trilskande motor runt Mountain course.
 
När den sexaxliga IMU-enheten från Bosch fogat sig efter Nortons syn på traction, launch och wheelie control och när den slutgiltiga geometrin mer börjat fall på plats kunde utvecklingen av en egen motor börja. För att inte överlasta kraftkällan trots målet på 200 hästkrafter valde Norton en större slagvolym. En 1200 kubik stor V4 började byggas i tillverkarens egna lokaler i Donington Hall. Under viss konsultation av kunniga motorbyggare lyckades Norton med uppdraget att producera en toppmodern sporthojsmotor i Storbritannien.
 
Redan nu har samtliga 200 exemplar av SS-versionen sålts slut trots en prislapp på 44 000 pund. Den som har råd att skiljas från 28 000 pund kan däremot fortfarande lägga vantarna på en av de 250 RR-hojar som kommer byggas.
Fakta Norton V4 RR och SS

Motor Brittisk V4 på 1200 kubik med cirka 200 hk
Kåpor Kolfiber, även tanken är av kompositmaterialet
Hjul Kolfiberhjul på SS-versionen
Stötdämpning fram Öhlins NIX30
Stötdämpning bak Öhlins TTXGP
Elektronik Sexaxlig IMU-enhet från Bosch
Instrumentering 7-tumsskärm med bakåtriktad kamera
Torrvikt 178,7 kg
 

Kommentarer

#1
2016-11-17 11:37

Sicken linjeskön snajdare!
Och så kan narcissisten beundra sig själv i den mirror coated-lacken ☻.
När Norton Superduperbike blåser ifrån både Kawa H2 o Ducce Panigale ser förarna ledsna ut i backkameran.

#2
2016-11-18 17:10

Fina grejor,
Första gången jag blivit lite suen på en värstinghoj.
Annars gillar jag mest att köra hört med en vardagshoj på max 100 ponnies.

#3
2016-11-18 17:18

Vill osså ha, kan tänka mig upprepa det stora helikopeterrånet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.