Senaste aktivitet

"MartinB" har kommenterat på "Custom: XV950 El Ratón Asesino"

MZ kommer tillbaka med ny teknik

Nyhet

MZ:s nya 125-kubikare har variabla ventiltider, något som ska ge bättre register och lägre förbrukning. Tillverkaren gör nu comeback.

Den nya 125-kubikaren följer företagets tidigare filosofi med ny teknik, i det här fallet variabla ventiltider. Botten av motorn har företaget tidigare använt sig av men övre halvan och topplocket är helt nytt som bygger på en teknik där konventionell kamaxel har slopats. Ventillyftet kan därmed styras, oavsett varvtal, i nära kontakt med ECU och ride by wire-teknik. MZ själva kallar den nya motorn för totalt nyskapande.

Enligt en av skaparna ska effekten kunna optimeras för varje varvtal vilket tar bort den tidigare "låsta" effektkurvan. På lägre varvtal är ventillyften lägre och på högre varv lyfter ventilerna mer. Detta ska också leda till lägre förbrukning.

MZ såldes för tre och ett halvt år sedan till de tidigare MotoGP-förarna Martin Wimmer och Ralf Waldman som nu ligger bakom återkomsten för det klassiska märket.

Kommentarer

#2
2012-10-23 11:48

Snyggt hydroformat rör mellan halvintegrerat styrhuvud o ordinär sving, verkar vara lödning som gäller.....

#1
2012-10-22 23:30

Det stämmer att Wimmer och Waldman köpte MZ av Hong Leong Group men det tog inte så lång tid innan Waldman insåg att Wimmer var galen och sålde sin del till Wimmer han har dock aldrig fått alla pengarna.
MZ är idag begärt i konkurs och står under en slags förmyndare som utreder eventuella ekonomiska oegentligheter av Wimmer, under dom senaste 3,5 åren har inte en enda mc eller scooter producerats.
Däremot har Wimmer presenterat den ena ideen efter den andra för att få investerare att satsa pengar, en tysk som i tidigt skede gick in med pengar har flera gånger pressats på att satsa mer och har idag förlorat c:a 3 miljoner euro på Wimmers scam. Den motor man nu presenterar har ett ventil arrangemang som en fd BMW ingengör uppfunnit och sålt till MZ det består av en enkel överliggande kamaxel där vipparmarna till insugsventilerna har en variabel utväxling så att ventilernas lyfthöjd är
variabelt medan lobcenter förblir densamma.
Man använder inget spjällhus på insuget utan låter det variabla ventil lyftet reglera effekt och därmed varvtal dvs varvtalet styr inte ventilerna. Motorn har visat sig vara effektiv på låg belastning och därmed låg bränsleförbrukning vid långsam körning.
MZ's GP team är numera nerlagt och det sägs Wimmer bör inte visa sig i racingvärlden utan livakt då han är skyldig pengar till fler människor än vad som normalt är hälsosamt.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: