Bild
Nästa artikel

Montesa 4Ride – Gatlegal busmaskin

Nyheter/Video

Med ett gediget trailarv och teknisk uppbackning från Honda är nya Montesa 4Ride en vass konkurrent till KTM:s Freeride-modeller.

Montesa har presenterat sin första gathoj på väldigt länge. Modellen kallas 4Ride och bygger på den mångåriga trailexpertisen från spanska Montesa i kombination med det tekniska kunnandet från moderbolaget Honda.
 
Motorn kommer från trailhojen 4RT260 och är en vätskekyld 260-kubiks enstånka med direktinsprutning. Ram, däck och fjädringskomponenter ser ut att komma från Montesas trail-program men några konkreta fakta får vi inte förrän på Eicma-mässan som börjar nästa vecka.
 
Låg tyngdpunkt, brett styre och en motor som från början tagits fram för trailåkning borgar för riktigt roliga köregenskaper. En maximal räckvidd på 12 mil borde se till att ta dig en bit ut i skogen, frågan är bara om du tar dig hem igen. Om så inte är fallet är det kanske en liten tröst att det finns tyngre hojar att putta hem till garaget.
 
Diskutera: Vad tror du om Montesas nya gathoj?

Kommentarer

#1
2015-11-05 15:03

En riktig drömhoj att puttra runt med nu när landsvägshhojen står och samlar damm!!

#2
2015-11-05 15:25

Grattis till Montesa som vann lag SM i okt. 2015!
Montesa (med Hondamotor) säljs i närmaste Honda MC Center.

#3
2015-11-05 23:37

Jaja, japsen försöker köpa in sig.
Vi som vill ut i skogen har det nog roligare här. Min drömhoj. (Tompengpung)
http://www.yourvismawebsite.com/eldi-cash-i-hudiksvall-ab/x-ride

#4
2015-11-08 13:01

Viva Montesa.
Mixen av offroad o trial duger gott i Pyrenéerna. Och i Klippiga bergen. Och gör säkert bra tjänst i dom jättehöga Tibetanska bergen.
Fast i Sveriges glesbygd och öde fjälltrakter är hojen förbjuden vid sidan av landsvägen.
Sorry Montesa.

#5
2015-11-08 18:22

Äsch, terränglagen är ju jättelöjlig idag. Vildsvinen förstör markerna tio gånger mer. Skördarna som kör och avverkar skogen plus skotarna som kör ut den en million gånger mer. Stigarna där folk promenerade förr slyar igen så hojarna behövs. I Bibeln talas positivt om: " Han gssom upprättar stigarna, så att man kan bo i landet" . Det syftar visserligen på nåt andligt ( Kristus) men har även en materiell tillämpning. Tycker det är dage att ompröva den löjliga lagen.

#6
2015-11-09 11:11

@T
Finns åtskillig svenk lagstiftning som är uråldrig och hindrar samhällsutveckling, ja!
Även idag möjliga tekniska åtgärder mot klimathotet hindras eller i vart fall förlångsammas när det ska införas.

#7
2015-11-20 07:21

Titta man noga när paret träffas och han sätter på jackan, finns visst någon utrymme under sadeln. Med lite tur passa någon enliters aluminiumflaska i den (kanske två?) och på så sätt skulle det lätt blir möjligt att öka räckvidden så att den duger för svenska avstånd mellan bensinstationer!

Och vilken snyggt.... äh.... video! ;-)

#8
2015-11-20 15:53

Ursprunget är alltså Cota 4RT260 med bränsletank som vuxit från 1.9 till imponerande 4.4liter.
Nåra liter reservbränsle orkar nog hjälpramen bära?
Under eller på sadeln.

#9
2015-11-21 11:21

Antagligen räcker bensinen längre än orken och törsten?
Och svettas man av strapatserna och blir hungrig av ansträngning så behövs lite skaffning.
Lämpligt därför att montera en 12V kylbox.
Den här t.ex. kostar 799:- och rymmer 32liter.
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9163691261982.jpg
Och nöjer man sig med kylklampar så finns den här snygga väskan i plåt. Den matchat endurobågen och rymmer 13 liter. Kostar 699 pengar.
https://www.ginza.se/Archive/Images/item_img_verylarge/72211.jpg

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.