Senaste aktivitet

"von-Klotenhjelm" har kommenterat på "SMS-radar under utveckling"6 timmar 30 minuter sedan

KTM 1190 Adventure officiell

Ny modell

I går visade vi en läckt bild, i dag kom de officiella bilderna på KTM:s nya äventyrsmodell. Den nya Adventure får 1190 kubik, 150 hästkrafter och vikt på 230 kilo.

Den läckta bilden avslöjade det mesta som i dag är officiellt från KTM: Med 150 hästkrafter får den 35 fler än 2012-modellen. Till det kopplas traction control och föraren kommer kunna välja att köra med eller utan ABS. Båda har också har ett offroad-läge. Motorn får drive by wire-teknik, olika körprogram och slirkoppling. Fjädringen kommer från WP och kan på Adventure ställas in elektriskt. R-modellen har fullt justerbara traditionella komponenter.

Både ruta, fotpinnarna, styre och sadel går att anpassas för olika förare. Fulltankad väger Adventure 1190 väga 230 kilo, R-versionen väger fem kilo mer.

Hjulen har dimensionerna 17 och 19 tum medan Adventure R är mer offroadanpassad med 18 respektive 21 tum.

Produktionen ska startas i februari.

Kommentarer

#13
2012-10-04 21:51

den ser mycket lovande ut, designen är grymt snygg om man frågar mig. ser mycket fram i mot att läsa testet och jämförelser när den kommer. :)

#12
Zatopek
2012-09-24 11:08

Ska bli intressant om det räcker med att "R" har 21" framhjul, högre markfrigång plus justerbar ruta, styre o fotpinnar för att kunna utmana nya BMW GS och kungen Triumph Explorer 1200 i äventyrsklassen.
Det blir en spännande jämförtest!

#11
2012-09-23 14:25

Äntligen har den här hojen fått den design den förtjänar, riktigt snygg. Den väcker definitivt habegär hos mig. Alternativet vore om de gör en stånka variant med 690 motorn och samma stuk som den här. Då köper jag den direkt.

#10
2012-09-23 13:24

KTM Adventure = streetfightern Triumph Thunderbird Storm (samma fälgstorlek med 19" fram o 17" bak). Kan jämförelsen stämma?
Om R-varianten hade varit skodda med Pirelli Scorpion Rally, som KTM:s Paris-Dakar-cyklar, hade det stämt bättre med snacket om en mer offroadanpassad modell.

#9
2012-09-22 10:59

Mycket tuggande om hur klumpiga dessa nya tunga hojar är på grus,herre gud finns väl hojar som är till för det.Poängen är ju att få en rejäl hoj med skön fjädring,bra att skjutsa på och packa på,och som tål lite sämre vägar,även grusvägar.Jag menar det är ju ett multiverktyg och klart det ska vara mycket effekt med.Då har man ju allt.Till och med att köra ifrån sport hojar med när det börjar svänga:)Köp en gammar husk wr250-eller 500 och ut i skogen,dom här hojarna är ju inte byggda för terräng.Det är ju som alla statsjeepar i framför allt huvudstaden,ska se ut som en jeep men värdelös i skogen.Trottoarjeep heter det.

#7
2012-09-20 22:06

Hoppas bara de skippar trenden med att hålla på med olika effektlägen. Min gamla Multistrada blev man bara irriterad på när den strypte ner effekten i offroadläge. Allt sitter i högerhanden...

#6
2012-09-20 22:04

Jämfört med 990 en tragisk utveckling, men kommer förmodligen att smiska de andra 1200-klumparna hårt.

#5
2012-09-20 15:00

En sån där klump är för tung för grusåka, sen ser det ut som att det inte går att flytta kroppen lika bra som på den äldre 990 modellen. Onödigt många hästar är det också.

Ska de sluta med 990 föresten?

#4
2012-09-20 12:01

Nu börjar det likna något, bara att försöka få ner kusarna i backen också :-)
Det skall bli ett nöje att provköra när det blir så dags...

#3
2012-09-20 10:26

Tur att dom här effektstarka bågarna har massor av elektroniska hjälpmedel så dom duger till grusåka, hehe.......
Fick nöjet att prova grannens superduper-Multistrada häromåret och han nämnde att där fanns över 120 olika kombinationer att trycka fram på dom elektromagnetiska knapparna.
Liiiiite mycket valmöjligheter för en hobbypryl, enligt mig.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: