Kawasaki H2 – 210 hästkrafter

Medan H2R var en ren banracer handlar det här om en gatmodell. Som ni kanske minns finns ett avtal mellan de japanska tillverkarna att inte sälja en gathoj med över 200 hästkrafter och därför ser vi ett rejält effekttapp från H2R:s 300 hästkrafter.

H2 levererar 200 hästkrafter (210 med trycksatt luftbox) vid 11000 varv. Effektminskningen ska ha uppnåtts främst med hjälp av andra kammar och det gatlegala avgassystemet. Motorn har omjusterats för sitt gatutförande och ska enligt Kawasaki leverera mer vrid tidigt i registret. Motorn är kopplad till en ”dog ring transmission”, där växlarna inte rör sig utan det är ingreppen som skiftar i position för att få vald växel.

Den körklara vikten uppges till 238 kilo, 37 kilo mer än ZX-10R. Till skillnad från H2R har H2 så klart lykta, regskylt och uppfyller alla miljökrav som ställs på en produktionsmodell. Som ni kan se på bilderna har H2 också tappat sina H2R-vingar, men i övrigt är de två modellerna väldigt snarlika sett till utseendet – fälgarna och ramen är samma. 

Sett till fjädringen har KYB stått som leverantör. Framgaffeln är en fullt justerbar KYB AOS-II och baseras på de luft/olje-gafflarna som används i motocross. Bakdämparen använder Kawasakis Uni-Trak-länkage och är även den fullt justerbar. Bromsarna har Brembo bidragit med och fram hittar vi dubbla 330-skivor med radiellt monterade monobloc-ok. Bak sitter en 250-skiva med 2-kolvsok. 

H2 är utrustad med quickshifter, traction control, launch control, engine brake control och ABS. Motorcykeln blir ungefär hälften så dyr som dess R-syskon och landar på kring 25 000 pund, alltså kring 300 000 kronor. 

Artikeln har nu uppdaterats med två tillsammans över 100 bilder stora bildspel.