Honda visar ny CRF250R

Efter förra veckans teaser är den nu här och höjdpunkten med den uppdaterade crossen är dess nya motor. Fokus har legat på förbättrad acceleration och Honda har med detta i åtanke sett över borr och slag på singeln, gett den en ny vevaxel och sett över alla interna delar. 

Praktiskt innebär det att den fått 9 procent mer effekt och Honda hävdar att den ska vara 3 procent snabbare över de första 10 metrarna och 3,6 procent snabbare fram till 30 meter. Därav ”Absolute Holeshot”.

Motorn har också fått elstart som standard vilket bara ska ha ökat vikten med ett kilo och vidare har motorn valbara mappar som låter föraren välja baserat på terräng och väder. 

Även chassit har sett omfattande förändringar med ram och fjädring delat med syskonet CRF450R. Hjulbasen har krymt med 3 millimeter och den nya fjädringen är en 49mm Showa USD fram. Den ny ramen är 340 gram lättare än på förra modellen och genomgående så har Honda sparat vikt här och där i form av lättare kopplingskorg, lithium-ion batteri och bensintank av titan. 

Annons

Annons