Senaste aktivitet

"Roadster" har kommenterat på "Allt om nya KTM 1290 Super Duke GT"

Honda bekräftar ny Africa Twin för 2015!

Nyheter

Honda har i ett överraskande pressmeddelande bekräftat att det kommer en ny CRF1000L Africa Twin till återförsäljare redan i slutet på 2015.

Det har länge ryktats om en helt ny Africa Twin från Honda, speciellt efter att tillverkaren presenterade konceptet True Adventure på EICMA i höstas. Nu har de i ett oförväntat pressmeddelande inte bara bekräftat den nya modellen - de säger att den kommer till återförsäljare över hela Europa till slutet av året. 

Modellen kallas CRF1000L Africa Twin (CRF efter Hondas offroadfamilj). Honda säger att man tagit allt det uppskattade med XRV650/750 och adderat allt det man lärt sig sedan märket återvände till Dakar 2013, efter en 24-årig frånvaro. Den senaste generationen av Hondas dubbelkopplingslåda DCT ska ha utvecklats specifikt för offroad och ska vara ett tillval för nya Africa Twin. 

Mer än så vet vi inte i dagsläget. I pressmeddelandet bifogade Honda dock två bilder, där den på fronten avslöjar mycket om designen och vissa av komponenterna. Tidigare rykten har pratat om en paralleltwin. Inget datum för komplett presentation är satt. 

Ser du fram emot nya Africa Twin?
Honda om nya Africa Twin

"The all-new CRF1000L Africa Twin is set to redefine expectations of just what a large-capacity adventure motorcycle can and should be capable of, both on and off-road, and opens an entirely new chapter in Honda’s illustrious history of dual-purpose motorcycles made for true adventure."

Kommentarer

#10
2015-06-10 20:06

Håller med dig. ... "nordic biker" en vanlig "bly-honda" med korta serviceintervaller, eller har honda äntligen fattat konceptet med lätt-gå-långt-innan service, eller behöver man inte bry sig som världens mesta mc-tillverkare..?

#9
2015-05-17 13:54

Honda/Nippon verkar skygg, knapert med info.
I Canada vet Hondaåterförsäljaren en del om kommande CRF 1000L och off-road-anpassningen av Hondas DCT
http://motorcycle.honda.ca/news-events/news-detail

#7
2015-05-16 10:40

Ljud-smak-prov på kommande parallelltwin Honda CRF1000L Africa Twin
http://www.youtube.com/watch?v=tS6PaGHTRBM

Och så här kan True Adventure-modellen se ut (enligt australiensarna)
http://blog.motorcycle.com/2015/05/15/manufacturers/honda/2016-honda-crf...

Nån mer som slickar sig om munnen och tänker på M-m-m-m-Marabou-mjøllkschokkolade

#6
2015-05-13 14:08

@n
Tills specarna på bordet:
Vågar man dra en egen slutsats utifrån Hondas suggestiva sloganeering "Built for dirt" och det deffade begreppet "True Adventure" under Eicma i höstas så kanske man får lov att drömma om idealvikten 180kg (torr)?
Hoppas.
Dom har redan Crosstourern med högt BMI i sitt stall.

#5
2015-05-13 13:02

Africa Twin återuppstår efter alla dessa år och jag kan bara gratulera Honda och deras beslut att återuppliva denna modell.Nu vill jag se en ny version av Blackbird med. :)

#4
2015-05-12 22:01

Än så länge tyvärr bara marketing-blablabla och några snyta biler... men inga tekniska specs. Mest intressant: hur tungt (eller lätt? blir den? Blir den också lika överviktig som alla andra stora s.k. äventyrshojar, kring 250kg? Eller skulle Honda mot alla odds lyckas att håller vikten under 200kg? Titta man på senaste modellerna tror jag finns inte mycket hopp för detta! Kring 100 hästar kan man väl förvänta sig från 1000ccm, det blir ingen överraskning.

#3
2015-05-12 22:00

Än så länge tyvärr bara marketing-blablabla... och inga tekniska specs. Mest intressant: hur tungt (eller lätt? blir den? Blir den också lika överviktig som alla andra stora s.k. äventyrshojar, kring 250kg? Eller skulle Honda mot alla odds lyckas att håller vikten under 200kg? Titta man på senaste modellerna tror jag finns inte mycket hopp för detta! Kring 100 hästar kan man väl förvänta sig från 1000ccm, det blir ingen överraskning.

#2
2015-05-12 14:07

Välkommen i CRF family.
Som årsmodell 2016, då. Inte ett år för tidigt! För sent?
Tuffa och etablerade konkurrenter som möter upp; Traja Tiger, BMW GS, KTM Adventure, Ducce Multistrada, Jamma Super Ténéré o kanske V-Strom.
Hög med smal sits och snygg design är det en ikon som återuppstår. Hoppas Honda hållit ner vikten. Och en inte alltför liten bränsletank.
Vridstark radtvåa för tuffa tag och ekerhjul på 21 o 18"
Skodd med Contis bästa TKC 80.

Inget kopplingshandtag ute i terräng, va,va,va.

#1
2015-05-12 11:51

Jag skulle gärna sett en sport tourer med rak 4 i klass med z1000sx.
Har nu tyvärr svikit Honda <3

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera

Gratis nyhetsbrev!

Testa vårt nyhetsbrev för att inte missa de viktigaste händelserna. Din epostadress är allt som behövs.

Du kan när som helst välja att inte ta emot fler och din adress säljs givetvis inte vidare till någon annan.

Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: