Historien om GS

R80 G/S (1980-87)
Effekt: 50 hk/6 500 rpm
Vridmoment: 56 Nm/5 000 rpm
Den ursprungliga Gelande/Straße (tyska för Terräng/Gata) hade premiär 1980. Kraften kom från en boxer på 797,5 kubik med kardandrift. Fronten hade konventionell gaffel. Ingen kunde anat genomslagskraften den här motorcykeln skulle ha på motorcyklismen…

 

R100GS (1988-1990)
Effekt: 60 hk/6 500 rpm
Vridmoment: 76 Nm/3 750 rpm
Den första uppdateringen större motor på 980 kubik och bränslevolymen ökade till 26 liter från 19,3. För att förbättra motorcykelns köregenspaker designade BMW om Monolever-svingen och kallade den istället för Paralever, de uppdaterade även gaffeln.

 

R100GS (1991-1994)
Effekt: 60 hk/6 500 rpm
Vridmoment: 76 Nm/3 750 rpm
Ingen förändring av motorn så effekt och vridmoment är samma som tidigare, men kåporna är nya och ”näbben” är borta då stänkskärmen sitter längre ner mellan gaffelbenen. Nytt var också reglagen och instrumenteringen, även bakdämparen justerades.

 

R1100GS (1994-1999)
Effekt: 80 hk/6 750 rpm
Vridmoment: 98 Nm/5 250 rpm
Ytterligare en ökning av slagvolymen som nu ligger på 1085 kubik. Motorn fick också ytterligare två ventiler per cylinder vilket gjorde den till en boxer med fyra ventiler och SOHC. Gaffeln ersätts med BMW:s Telever och chassit förbättras för bättre stabilitet.

 

R1150GS (2000-2003)
Effekt: 85 hk/6 500 rpm
Vridmoment: 102 Nm/5 500 rpm
Med ett nytt millenium följde 45 kubik till, vilket ökade slagvolymen till 1130 kubik och gav mer kraft i mitten av registret. Resten av motorcykeln är relativt oförändrad, men med flera mindre uppdateringar av dämparna, ABS, chassit etc. Adventure-varianten med 30 liter stor tank och uppgraderade stötdämpare presenterades 2002.

 

R1200GS (2004-2009)
Effekt: 100 hk/7 000 rpm
Vridmoment: 115 Nm/5 500 rpm
Den nya boxern på 1170 kubik med balansaxel må vara mer kraftfull, men det är de 20 kilo som BMW har skalat bort från GS som gör störst skillnad. Den magraste GS:en hittills kommer med CAN-bus-teknologi och en uppdatering av Paralever-systemet.

 

R1200GS (2010-2012)
Effekt: 110 hk/7 750 rpm
Vridmoment: 119 Nm/6 000 rpm
Får en modifierad version av motorn med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler från HP2 Sport. Kraften ökar med 12 hästkrafter och fyra newtonmeter. Det sker också flera mindre uppdateringar av ABS och ESA, men de flesta ändringarna är centrerade kring motorn.

 

Läs provkörningen av nya BMW R1200GS i Bike #3.13, ute i butik nu!

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: