Bild
Nästa artikel

Här Kawasakis maffiga Ninja H2 SX

Eicma2017

Kawasaki omdefinierar sporttouring genom att bygga en vass reskamrat av samma teknik som motoriserar deras kompressorladdade hyperhoj Ninja H2.

Kawasaki får oss att tappa hakan genom att göra verklighet av en touringmodell som baseras på tekniken från de överladdade modellerna Ninja H2 och H2.
 
Modellen kallas Ninja H2 SX och drivs av samma fyrcylindriga 1000-kubikare som Ninja H2 men i en något nedtrimmad version med snällare register. Ninja H2 SX väger bara 18 kilo mer än Ninja H2 och hamnar någonstans mellan den och ZZR 1400 i vikt/effekt-förhållande.
 
Även om 200 kompressorladdade hästkrafter kan låta bränsleslukande menar Kawasaki att Ninja H2 SX:s 19-literstank ska räcka långt. Bränsleförbrukningen ska ligga i samma klass som syskonen Z1000SX och Versys 1000.
 
Stålramen är baserad på den från Ninja H2 men anpassad för att kunna ta både passagerare och packning. Precis som hos nya Z1000 SX monteras de praktiska hårda packväskorna snyggt i passagerarhandtagen på bakramen.
 
Motorcykeln kommer med Kawasakis senaste elektroniska förarhjälpmedel och två olika utrustningsnivåer. SX är den standardutrustade modellen medan SE erbjuder flera mer exklusiva tillbehör som en TFT-skärm i instrumenteringen, quickshifter och kurvljus av LED-typ, det sist nämnda är en nyhet för Kawsakis modellprogram.
 

Fakta: Kawasaki Ninja H2 SX

Motortyp Vätskekyld, 4-takts radfyra med kompressor
Slagvolym 998 cm³
Borrning x slaglängd 76 x 55 mm
Kompressionsförhållande 11.2:1
Ventilsystem DOHC, 16 ventiler
Bränslesystem Bränsleinsprutning: Ø 40 mm x 4 med dubbla spridare
Startsystem Elektrisk
Smörjning Trycksmörjning, våtsump med oljekylning
Bromsar, fram Dubbla halvflytande 320 mm Bremboskivor. Ok: Dubbla, radiellt monterade, monobloc, motgående 4 kolvar
Bromsar, bak Enkel 250 mm-skiva. Ok: 2-kolvs
Fjädring, fram 43 mm inverterad gaffel med retur- och kompressionsdämpning, justerbar fjäderförspänning och topout-fjädrar
Fjädring, bak Ny Uni-Trak, Öhlins TTX36 gasfylld stötdämpare med piggyback-behållare, kompressionsdämpning och returdämpning, justering av fjäderförspänning och top-out fjädring
 
Max. effekt 147.1 kW {200 PS} / 11,000 rpm
Bränsleförbrukning l/100 km CO2-utsläpp g/km
Max. vridmoment 137.3 N•m {14 kgf•m} / 9,500 rpm
Växellåda 6-växlad, kopplingsring
Slutdrift O-ringskedja
Koppling Flerskivig våtlamell, manuell
 
Ramtyp Fackverk, höghållfasthetsstål med monteringsplatta för svingarm
Försprång 103 mm
Fjädringsväg fram 120 mm
Fjädringsväg bak 139 mm
Däck, fram 120/70ZR17M/C (58W)
Däck, bak 200/55ZR17M/C (75W)
L x B x H 2,135 x 775 x 1,205 mm
Hjulbas 1,480 mm
Markfrigång 130 mm
Bränslevolym 19 liter
Sitthöjd 835 mm
Tjänstevikt 256 kg

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.