Här är nya Yamaha WR250F och WR450F

Yamaha ser över sina skogsmaskiner ordentligt till 2018. För smidiga WR250F innebär det en drös uppgraderingar till motorn. En ny topp med nydesignade insugs- och avgasportar tillsammans med ett kortare insug ökar orken i toppen av registret. Nya kamaxlar och ventilfjädrar kompletterar för ett stadigare låg- och mellanregister.
 
Kolven är ny och lättare men även vevaxeln och vevstaken är justerade för mer balanserad gång och ännu bättre driftsäkerhet. Alla ändringar av motorns hårdvara matchas av en omprogrammerad ECU. Yamahas smidiga Power Tuner finns även som tillval. Kopplingen ska ge förbättrad känsla och kicken är nu borta vilket sparar vikt.
 
Ramen har fått samma justeringar som den hos senaste YZ250F vilket innebär att den mest centrala rambalken är 12 millimeter bredare på sitt bredaste ställer, motorfästena är nya och positionen för fotpinnarna har ändrats.
 
Den fjäderbestyckade KYB-gaffeln och KYB-bakdämparen är justerade för att passa det nya chassit. Fälgarna är blåa och grafiken är även den ny för 2018.
 
Stora 450-maskinen
får inte lika många uppdateringar som sin lillebror, sannolikt kommer den stora uppdateringen till 2019. Men det som har hänt är att ECU:n ändrats när det gäller tändning och bränsletillförsel för att ge bättre gasrespons. Dämparna har justerats och kicken är numera helt borta. Även WR450F får ny grafik och blå fälgar till 2018.