Bild
Nästa artikel

Gör dig redo för Honda Africa Twin Adventure Sports

Eicma2017

Honda har lyssnat på marknaden och tagit fram en mer hårdkokt version av ikonen Africa Twin.

Honda Africa Twin debuterade för 30 år sedan och har varit högt ansedd bland hårdhudade äventyrsmotorcyklister.
 
Den senaste versionen som lanserades 2016 är klart äventyrsduglig men den hade potential att bli lite mer anpassad för elände och det är där 2018-års Honda Africa Twin Adventure Sports kommer in i bilden.
 
Förutom det mest synliga som den nya grafiken, motorbågarna och skyddsplåten under motorn har det skett flera mindre synliga uppgraderingar.
 
Bland annat har tanken vuxit med 5,4 liter vilket ska ge en räckvidd på över 500 kilometer. Värmehantag är en annan välkommen ny detalj, liksom ladduttag för din elektronik.
 
Liksom hos vanliga Africa Twin för 2018 har Adventure Sports Ride By Wire-gas och tre valbara körlägen samt en modifierad luftburk som ske ge bättre respons i mellanregistret. Traction control-systemet har även fler lägen till 2018. Adventure Sports har också ett nytt avgassystem som ska ge lite mer uppiggande toner.
 
Ett nytt lituim-jon-batteri sparar in 2,3 kilo på vikten för samtliga Africa Twin-versioner till 2018. Specifikt för Adventure Sports är 22 millimeter längre fjädringsväg fram och 20 millimeter längre fjädringsväg bak jämfört med standard-versionen. Även markfrigången är högre, en ökning med 20 millimeter.
 
Sadeln har en plattare
design och vindrutan är högre på Adventure Sports. En annan detalj som gör det bekvämare vid stående körning med Adventure Sports är bredare fotpinnar.

Djupdyk i faktarutan nedan för alla detaljer:

Honda Africa Twin Adventure Sports – 2018

ENGINE
Type

Liquid-cooled 4-stroke 8-valve parallel twin with 270° crank and uni-cam

Displacement

998cm3

Bore & Stroke

92.0 x 75.1mm

Max. Power Output

70kW/7,500rpm (95/1/EC)

Max. Torque

99Nm/6,000rpm (95/1/EC)

FUEL SYSTEM

Fuel Capacity

24.2 litres

Fuel consumption (WMTC mode)

MT: 21.7 km/l (WMTC)
DCT: 21.8 km/l (WMTC)

DRIVETRAIN

Clutch

MT: Wet, multiplate with coil springs, Aluminium Cam Assist and Slipper clutch

DCT: 2 Wet multiple clutches

Gearbox / Transmission Type

Constant mesh 6-speed MT / 6-speed DCT with on and off-road riding modes

Final Drive

O-ring sealed chain

FRAME

Type

Steel semi-double cradle type with high-tensile strength steel rear subframe

CHASSIS

Dimensions (L x W x H)

2,340 x 930 x 1,570mm

Wheelbase

1,580mm

Seat Height (STD position / Low position)

900/920mm

Ground Clearance

270mm

Kerb Weight

243 kg (MT), 253kg (DCT)

Turning Radius

2.6m

SUSPENSION

Suspension (front)

Showa 45mm cartridge-type inverted telescopic fork with hydraulic dial-style preload and damping (compression & rebound) adjuster, 252mm stroke, 224mm axle travel

Suspension (rear)

Monoblock cast aluminium swing arm with Pro-Link with gas-charged damper, hydraulic dial-style preload adjuster and rebound damping adjustment, 240 mm rear wheel travel, 101 mm stroke

WHEELS

Wheels Front

Wire spoke with aluminium rim

Wheels Rear

Wire spoke with aluminium rim

Rim Size Front

21M/C x MT2.15

Rim Size Rear

18M/C x MT4.00

Tyres Front

90/90-21 tube type

Tyres Rear

150/70-R18 tube type

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.