Bild
Nästa artikel
SP-utgåvan på ännu en kvalitetstur.

Garage: Stig-Roars MT-10 SP

Garage

Stig-Roar rapporterar om hur livet med hans MT-10 SP fortlöpt under året som gått. Den råbarkade fightern har förtjänat alla kärleksförklaringar.

Yamahan har blivit rastad så snart solen varit framme under säsongen. Tyvärr har den även fått en hel del tid för sig själv i garaget när vädret varit av det våta slaget. I och med den dåliga sommaren har den mest fått myskörning på några utvalda vägar. Som du läst tidigare var det den uppdaterade instrumenteringen, nya mappningen, flera körlägen och inte minst den semiaktiva fjädringen som frestade mig att köpa denna SP-utgåva av Yamaha MT-10. Hela paketet har infriat sina löften och eftersom flexibiliteten är så stor när det gäller inställningsmöjligheterna har det varit lätt att hitta rätt. Det har varit ett problemfritt motorcykelår för min del. Mekning i garaget har det blivit dåligt med. Förutom vanlig service har det bara blivit lite kedjespray, några kärleksförklaringar och självklart lite tvätt.

Efter att de norska myndigheterna lade om avgifterna tidigare i år har MT-10 gått upp tiotusentals kronor i pris på grund av sina höga utsläpp. Jag kan bekräfta att tanken töms lite väl fort och att bensinstationerna gillar modellen. Jag kan också bekräfta att detta är en maskin som man kör ensam på. Passageraren trivs inte med de högt placerade fotpinnarna och avsaknaden av passagerarhandtag. 

Jag har valt att inte montera några väskor på hojen eftersom detta är en körmaskin. Till i år fick det räcka med en vattentät ryggsäck. Barracuda från SW-Motech rymmer 25 liter och har ett vadderat fack för laptop. Roll-top-öppningen fungerar bra och alla remmar gör det lätt att justera ryggsäcken så att den knappt känns på ryggen. Säcken fästs med både bröst- och midjeband fram och den sitter väldigt bra under körning. Skönt att få med sig fotoutrustning, plånbok och lite annat utöver datorn. En så flexibel ryggsäck med en prislapp på 1120 kronor bör vara en no-brainer.

Motorgången, det förstärkta ljudet från ­Arrow-dämparen, quickshifterns förträfflighet och det stabila chassit tillsammans med de urstarka krafterna har gett mig många härliga minnen som kommer värma under hela vinterhalvåret. 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.