Bild
Nästa artikel
Medicinska skäl kan vara en anledning till att körkortet återkallas.

Fler körkort återkallades under 2018

Nyheter

Totalt återkallades 34 617 körkort förra året, fem procent mer än 2017 - de flesta på grund av fortkörning.

Den vanligaste anledningen till återkallelse var likt tidigare år "en väsentlig överträdelse", vilket vanligtvis innebär fortkörning men kan också vara på grund av att man kört mot rött ljus eller använt mobilen i handen under körning. 18 234 av de totalt 34 617 återkallelserna hade denna motivation, visar årlig statistik från Transportstyrelsen.

– Hälften av alla bilister kör för fort på våra vägar. Att återkallelserna ökar bekräftar den dystra bilden. Vi behöver alla gemensamt ta eget ansvar och följa trafikreglerna. Vi måste vända trenden med fler omkomna i trafiken, säger Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.

Näst största anledningen var rattfylleri, 5 746 fall, vilket är snarlikt som 2017. Tredje störst är medicinska skäl, som ökat med 10 procent till 5 503. Transportstyrelsen berättar också att antalet varningar ökat, då återkallelse inte varit aktuellt men att en åtgärd varit motiverad. 9 426 varningar delades ut 2018, det är 142 procent mer än 2017 års 3 887.

– Vår förhoppning är att varningarna ska ha en förebyggande effekt, att man som bilist får insikt om att man riskerar körkortet och därför avstår från att fortsätta bryta mot trafikreglerna. Det är för tidigt att dra slutsatser kring ett utökat varnande men målet är naturligtvis att få ner olyckstalen i trafiken, säger Jonas Bjelfvenstam.

Diskutera: Vad tycker du Transportstyrelsen kan göra för att öka vägsäkerheten? 

Kommentarer

#1
2019-02-12 20:50

Bjelfvenstam anser att det är viktigare att hålla en viss hastighetsbegränsing än veta vad man håller på med.
Osäkra förare som ligger 10km/h under hastighetsbegränsningen eller bromsar omotiverat där mötande har väjningsplikt har man sett nog av.

Försäkringsbilagen skev en gemensam artikel i DN 2007 om problemet med stark överrepresentantion av utländska förare i olycksstatistiken. Finns inget som tyder på att det ändrats till det bättre: bort med alla utländska konverterade körkort (KK); ålägg alla med tolkade KK till nytt prov och uppkörning med svensk-krav.

Troligt att många körkort är fejkade. Signalskydda KK-provlokaler för att motverka samma typ av fusk som pågår på högskoleprovet. Utfärda aldrig KK till personer med osäker identitet (som de som anlänt landet utan pass etc).

Förenkla KK-regelfloran så att KK-utbildning blir så enkel den kan bli. Vad har parkeringsregler och miljöpolitik med trafiksäkerhet att göra?

Ta bort "ömsesidig väjningsplikt på motorvägspåfarter" - vems hjärnsläpp var det?

Stat och kommuner har kontineurligt byggt bort vägar som tidigare hade stor kapacitet, till avsiktligt krångliga lösningar. Leder till att trafikanter kompenserar med hög hastighet där det går och mer vågade omkörningar för att minimera restiden.
8,8mil till Nynäshamn tog, inklusive gamla 73:an (krokig tvåfilig), 40min om man stod på med en gammal 740 (dock ej mer än 140). Nu tar det 60min, trots att nya 73:an har 4filig väg av god kvalitet (160-170). Övriga vägar har alltså strypts mer än dubbelt så mycket som 73:an öppnats upp. Det leder till mer stressad körning.

Bygg bort korsningar och små rondeller som tar ner hastigheten och därmed skapar köer - eftersom det ökar stressnivån och därmed hetsat beteende.

Bygg minst minst dubbelfiligt och minst en filbredds avkörningsyta på ömse sidor om vägen.

Bygg bredare körfält som ger mer luft mellan bilarna med mer tid att reagera om nån är på väg i sidled.

Nån form av morot och piska för att hålla avstånd behövs, men vad?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.