Senaste aktivitet

"Gandalf" har kommenterat på "Studenter kombinerar motorcykel med stridsvagn"1 timme 41 minuter sedan

Dyrare att ta körkort i höst

Nyhet

Nu blir det dyrare att ta körkort. Regeringen höjer avgifterna för bland annat teoriprov, uppkörning och omprov från och med 1 september.

 

Från och med den 1 september i år höjs provavgifterna för körkort. Tidigare har alla fordonsägare varit med och finansierat avgifterna via vägtrafikregisteravgiften, men nu ska hela kostanden bäras av körkortsaspiranterna.

Det innebär att normalavgiften för kunskapsprov, omprov, säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning höjs från 220 till 325 kronor. Kvälls- och helgtaxan lämnas heller inte oförändrad, den höjs från 290 till 400 kronor.

Även uppkörningen blir dyrare. Den som vill göra ett körprov för behörigheterna B, C, D och för taxiförarlegitimation får betala 800 i stället för tidigare 700 kronor och skrivs provet på kvällstid eller under en helg höjs priset från 940 till 1 040 kronor.

För övriga körkortsbehörigheter höjs den normala avgiften från 1 500 till 1 650 kronor samt kvälls- och helgtaxan från 1 950 till 2 145 kronor.

Har du bokat en tid före den 1 september men vill boka om tiden till efter den 1 september? Då gäller de nya avgifterna, enligt Körkortsportalen.

Diskutera: Är priset för att ta körkort rimligt?

Kommentarer

#10
2012-08-29 19:46

Sjukt!
Teorikurserna och proven kan hållas av vilket studieförbund som helst. Kan dom hålla i jägarexamen och skepparexamen så kan dom hålla i körkortsutbildning också. Och billigare skulle det också bli. Att körskolan inte får godkänna elever är ett jävla förmynderi.

#9
2012-08-29 19:43

Vi vänder på pilen ↓

#8
2012-08-29 19:42

Trolololololo Så fort något blir dyrare så skyller man på
somalier det har blivit en grej efter att SVT:s tennisexpert Janne Gunnarsson
yttrade sig lite konstigt.
Det blir alltid ett j-vla liv på forum o folk kommer med galna inlägg ↑
Men kul att ni engagerar er, bra fakta.

#7
Zatopek
2012-08-29 18:28

Här är en bakgrund till nya prissättningen och kostnaderna är specificerade.
Det är okidoky för min del att det inte finns varken vinstintresse (förutom körskolans priser) som när riskkapitalet tar över offentlig verksamhet (jfr. äldrevård o skola - Bilprovningen är på G och höjer nog avgifterna 3-falt som i Finland) eller subventioner (typ gratiskort i gymnasiet) som jag ska behöva stå för via sexig källbeskattning och denna eviga moms hitodit & framotillbaks.
http://www.korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-korkort/prov/Nya-provavgifter-fr-om-1-september-2012/

Tage:
F.ö. var mitt tidigare inlägg mer en kontring till Diskarns påstående om en multikultiorsakad prishöjning av mc-behörigheten.
Det är riktigt otrevligt med den sortens hafsiga slafskopplingar till invandringen och ingen kan väl gilla att Nyheter blir en kloak?
Att alla helst glömmer att Sveriges enda ursprungsfolk är samerna är okunnigt, vi s.k. svenskar är invandrare med ursprung i de germanska folkvandringarna, basta.
Mångkulturen är här och därmed jämt.

Vill man spetsa till det kan man ju önska sig ett litet WWIII nånstans på klotet, för efter de två förra låg länderna i ruiner, folk var utblottade och startade om genom hårt arbete och persontransporter per 2-hjulingar.
Trots att Sverige inte drogs in i krigshandlingarna så fick alla kämpa på för att gå från efterblivet utvecklingsland till ledande välfärdstat som många nu längtar tillbaka till - sossarnas Folkhem.
En bit in på 50-talet var cykel och mc det vanligaste privatfordonet och bara grosshandlarn körde egen bil.
Fast det räcker gott med dom krig som pågår och folk flyr från oroshärdarna till oss i friheten.
Så den omvägen till fler svenska motorcyklister önskar jag inte det invandrade svenska folket.

#6
2012-08-29 13:15

Bra rutet Tage!

Ha dé

#5
2012-08-28 22:29

Zato, diskarn o Jonathan. Ni är off topic men ni har på varsit sätt rätt alla tre. Sveriges solidariska och generösa flyktingpolitik kostar mycket pengar och arbete. Det borde vara klart för var och en. Att det skall hyshas så fort någon nämner det är en del av ett stort problem. Hade trasan skrivit "Tacka tillväxtverkets fester för det" så hade det troligen inte blivit ett enda utropstecken i brevskörden. Korrekt kritik är möjligen att det inte hör till ämnet.

Det är ju så att majoriteten av kostnaderna för körkortet inte alls härstammar från avgifterna i artikeln. En hundring till på teoriprovet är ju en droppe i havet jämfört med vad som införts de senaste fem åren. Sedan jag tog kortet för fem år sedan så har kostnaden ökats med minst 4000 kr med risk 1 och risk 2. Alla som jag hört kommentera efter att de gått dessa två kurser säger att de är helt meningslösa för någon som redan har bilkörkort. Enda undantaget är att den praktiska övningen med koner i risk 2 ses som possitiv.

Men konkörning kan man öva utan att betala 4000 kr! Bättre manövreringskurser erbjuds av SMCs knixkurser för ca 400 kr.
Har man kört bil i trafiken i 20 år så är man fullständigt införstådd med riskerna i trafiken. Alkohol är bannlyst ur trafiken lika mycket i bil som på motorcykel. Men ändå så skall man tvingas genomlida och betala för Risk 1 och Risk 2. Detta är i sammanhanget helt obefogat. Men pengarna hamnar inte i statens kassa utan det är körskolorna som håvar in den ekonomiska fördelen. Man skulle kunna spekulera i hur oväntat det är, eftersom körskolorna skulle protestera mot de korkade kurserna som beivrarna inför om det inte vore för att de egna fickorna fylls. Man skulle sedan i förlängningen kunna spekulera i att körskolorna tappar elever... kortsynthet genomsyrar ju det hela så det borde naturligtvis inte överaska. Det enda anmärkningsvärda är att det får fortgå utan att någon får sparken.

Ytterligare något som kostar pengar är det tokroliga uppkörnings provet i lågfart. Jag tänker på den variant som har fyra koner på rad med en öppen fyrkant för vändning i enduro stil. Utmaningen i den delen av uppkörningen är själva vändningen. Det är ju nämligen så att den vändningen inte går att göra med (vad jag uppskattar till) majoriteten av motorcyklarna på vägarna. Ingen av mina sporthojjar kan ens ledas runt i den rutan. Styrutslaget räcker inte ens nästan till. Balansera runt en stor glidarhoj i den rutan är inget man kan begära ens av en motorcyklist som kört varje sommar i 20 år. Däremot är övningen busenkel med lite träning på en körskole-cykel där styrstoppen filats ned. Och helt plödsligt så tickar taxametern igång på 900 kr körskoletimman igen. Alternativet man har är att köpa en motorcyckel speciellt för träningen och uppkörningnen. Det är heller inte billigt. Men knutpunkten är naturligtvis att det är helt bissart att ha ett obligatoriskt prov som ej går att genomföra med en stor del av de tunga motorcyklar som uppkörningen avser att ge behörighet till. Om man skulle jämföra med bilkörkort så är det ju som att man vid uppkörning skall kräva att man kan fickparkera på en plats som bara de allra minsta kompaktbilarna får plats i. Är det någon som tror det skulle accepteras? Åter igen är det anmärkningsvärt att detta får fortgå utan att någon ställs till svars. Kan någon förklara alvarligt och på riktigt hur detta kan få fortgå? Jag arbetade en tid på en kontinent där en anställd kunde få sparken på dagen för att denne dök upp på kontoret alkoholpåverkad. Detta kunde jag fårstå. Hur denna körkorts-yrsel kan få fortsätta år efter år kan jag däremot inte alls förstå.

/Tage

#4
Zatopek
2012-08-28 17:19

Diskarn; nu ska vi inte driva rasism här!
Fast i Landskrona ska unga ha utegångsförbud, anser lokala SD som vet vilka det egentligen gäller enligt hörsägen som går på stan.
Menar du:
pga dyrare kostnader för körkortet och högre priser för hoj, försäkring, dyr utrustning och bensin så ägnar sig ungdomen istället åt att roa sig med bilbränder och sen kasta sten på räddningstjänst o polispersonal.
Så här ligger det till:
Egentligen är det så att våra demokratiskt valda politiker har skapat utslagningssystem redan i skolan. Och med det fria skolvalet har fler blivit kvar i de sämre skolorna. Vi snackar om barn till analfabeter o folk utan studietradition inom familjen. Även personer från andra kulturer där flickor hålls hemma och planerade för en annan framtid än som yrkeskvinna och förvärvsarbetande o individer med bakgrund i en helt annan språkfamilj som inte liknar vår germanska med en enda stavelse. Med ett skrivspråk som inte liknar vårt med en krumelur.
Senare fortsätter som bekant segregeringen inom arbetslivet med ökad ungdomsarbetslöshet! Värst i europa!
Dom här lågutbildade personerna har varken råd eller grundkunskap att ta körkort och åt en (accepterad???) mc-hobby utan var tredje ungdom mellan 10 - 29 år visar rebellfasoner genom att ropa efter en stark ledare.
För vem vill längre bry sig om demokratin som alltså orsakat den här tredje klassens medborgare och rösta på demokratiska politiker. Möjligen rösta på missnöjesrepresentanterna i SD, men bara om dom har ursvensk bakgrund fast dom är lågutbildade och inte tagit vara på gratis utbildning für alle? Korkade enligt mig.
Men dom från invandrargetthot röstar inte alls.
Dom kastar sten i Landskrona istället för att studera, sen göra jobbkarriär och få pengar över till dyra körkortet.
PS: nåt annat samband med invandringspolitik, som mer skapar ojämlikhet, kontra dyrare körkort ser jag inte.
Diskarn; det är varken Muhammeds eller hans efterkommandes fel med prishöjningen på mc-kortet eller nån konspiratorsik inblandning av självaste Allah, "må Gud ta vara på din själ" - Disktrasan, den verkar rätt trasig hörru.
Själv är jag övertygad om att man medvetet drar åt snaran för oss på hoj. Vi dör genom ocklussion, eller lämnar hobbyn pga ålderssvaghet och snabbt stigande genomsnittsålder inom kollektivet.
Vi deltar ju inte i "trafikarbetet" enligt forna Vägverket och motorcyklismen behövs inte eftersom vi är reducerade till ett fritidsnöje när de flesta inte ens använder hoj för jobbpendling.
Dessutom dör vi oproportionerligt oftare än bilister i sina allt säkrare bilar.
Och därför förstör alla planer för att nollvisionen blir verklighet.......

#1
2012-08-28 10:42

Priset för körkort är INTE rimligt.
Hela MC-körkorts sittuationen är ju absurd. Det råder ingen tvekan om att man infört de nya kraven för att skapa större hinder för att skaffa MC-kort.

T.ex. att man ju måste gå och betala dyrt för de kassa risk 1 o 2 kurserna. Det är ju direkt avslöjande när det krävs att man går trots att man redan har bil-körkort. Ta bort skräpet omedelbart. Inför däremot gärna krav att mc-förare måste gå t.ex. 2 av SMC:s knixkurser under första året de har körkort. De kurserna är extremt givande övningstillfällen.

En annan absurd sittuation är ju uppkörningstillfällen. Kombinationen med säkerhetskurserna och kraven på ordningen man får boka prov och kurser innebar t.ex i år att det i praktiken fanns ett enda uppkörninstillfälle för min bekant i Karlstad. På hela året! Semester och utlånade uppkörningsledare var den förklaring som erbjöds. Det är ju helt absurt att dessa kravställare får hålla på utan att avkrävas ansvar. Årets hela uppkörnings organisation var en cirkus. Sparka ansvariga som missköter sitt ansvar så illa och sätt dit människor som kan axla sitt ansvar mot skattebetalande MC-burna medborgare!

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: