Senaste aktivitet

"Kawa Sukiyama" har kommenterat på "Video: Ninja H2R varvas på scen"

BMW gör HP4 av S1000RR

Nyhet

Läckta bilder avslöjar BMW:s kommande trimmade version av S1000RR kallad HP4. BMW har skalat av 8,8 kilo och satt på elektronisk fjädring och launch coontrol.

Bilderna kommer från återförsäljarmöte och spreds via soymotero.net innan de hamnade på Visordown. Att det finns både uppställda bilder och actionbilder tyder på att det inte är manipulerade bilder. Det som avslöjas, förutom BMW:s uppenbara HP-lack, är att framgaffeln har tappat justeringen nertill vilket tyder på att den i stället kommer vara elektroniskt justerbar. Som på HP-modellen av K1300S kommer ljuddämparen från Akrapovic. Tillsammans med smidda fälgar sänks vikten till 199,2 körklara kilo. Effekten lär dock bli oförändrad på 193 hästkafter. HP4 får också elektronikpaketet utökat med traction control som är ställbar i sju lägen och launch control.

Premiär väntas på höstens mässor.

Kommentarer

#2
2012-07-28 10:24

S 1000RR är i vart fall overkill som pendlarhoj!
"Snäll" motor mellan 4000 - 8000 varv/min och sen monstruös upp till varvstopp.
Kör man köra lagligt så varvar hojen 5000 rpm på sexans växel i svensk motorvägsfart.
Därefter är det ytterligare 9000 varv kvar till varvtalsstoppet.
Hojen ska köras så att körkortet ryker, hehe

#1
Zatopek
2012-07-26 17:01

Sätt förarna på bantning, bättre för hälsan och billigare BMW HP utan all kostsam hjälpelektronik för s.k. high performance!
Gammelfolket här i bike.se är motståndare till utveckling mot höjd säkerhet typ ABS, tractioncontrol etc. Ålderstigen teknik från förr ska ge bättre förare, enligt dom? I alla fall om man överlever.

Förresten så gnällde ju BMW:s racingföreståndare på att japanerna förstör MotoGP-cirkusen med all sin hightec!
Samma fabrikant ska nu fördärva nöjet och minska spänningen för oss vanliga motorcyklister :-)
http://www.bike.se/nyheter/honda-och.yamaha-dodar-motogp-94429

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: