Bild
Nästa artikel

Bimota monterar kompressor på DB11

Ny modell

Bimota visar upp 19 modeller på EICMA-mässan där DB11 VLX har en Ducati-motor som de har monterat på en kompressor.

Den lilla italienska fabriken fortsätter att använda sig av andra tillverkares motorer i egna chassin. I nya DB11 VLX har de gått ett steg längre och trimmat Ducatis 1198 kubik stora elvagradiga Testastretta-motor med en kompressor. I vanliga DB11 har motorn trimmats till 165 hästkrafter men med tillägget VLX sitter det en kompressor på motorn som höjer effekten till 191 hästkrafter. Vridmomentet anges till 143 Newtonmeter. Chassit baseras på den tidigare DB8.

Bimota presenterar också nya DB12 B-Tourist med Ducati-motor och chassi från DB9. Det är första gången Bimota ger sig in i touringsegmentet.

En nyhet som skvallrar om vad Bimota kan göra i framtiden är att företaget har beviljats använda motorn från BMW S1000RR.

Kommentarer

#1
2012-11-13 13:58

Vi hade en Merca E200 i slutet på 90-talet men minns inga fördelar med kompressor.
Kan väl vara snyggt o "industriellt" att kika på men inte dolt bakom (vackra) kåpor.

#2
2012-11-13 18:59

Köpte en kompressormatad 1098S av Spoonvalley Racing för 2,5 år sen, den var riktigt rolig 203,99 Hk och147,6 Nm på hjulet, hade inte öronen varit ivägen så skulle nog leendet fortsatt hela vägen runt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.