Bild
Nästa artikel

Bildspecial: Meet Stellans Slugger

Slugger

Har du någon frågat dig vad resultatet blir om du kombinerar en kraschad BMW HP2, ett Mitsubishi T9 turboaggregat, ett antal löpmeter SS-2391 tunnväggiga stålrör och en ansenlig mängd titan och kolfiber? Meet the Slugger.

Stellan Egeland från Stockholm behöver inte presenteras närmare än att han är Sveriges vassaste hojbyggare. Punkt.

Hans senaste skapelse, Slugger, är frukten av exakt 814 timmars kärleksfullt skapande - och då räknar vi inte med alla timmar som ISR lagt ner. Slugger är Stellans andra navstyrda hoj och var från början tänkt att bli en enklare variant av storebror Harrier, som efter att ha sålts lämnat ett stort tomrum i såväl garage som själ. Vapendragaren Acke Rising och Knut Sletto, ISR, kopplades in på projektet liksom problemlösaren Mats Appelgren men det var inte förrän Stellan provkörde en överladdad Honda VTR på Gelleråsen som det spårade ur fullständigt.

- Det kändes trist att bygga en likadan hoj rent tekniskt som Harrier och tack vare navstyrningen så var turbons placering enkel, berättar Stellan. Men det är en gathoj och inget utställningsbygge och den är byggd för att köras hårt och mycket. Hållbarhet är viktigt så jag kommer bara köra med runt 200 hästar.

Bara…

Vill du läsa mer så missa inte duellen mellan Slugger och S1000RR i Bike 8.11.

Kommentarer

#1
diffsper
2011-03-25 18:01

Hm, undrar om köregenskaperna känns lika fina som på orginalet! För där tror jag att är det verkligen svårt att överträffa den ursprungliga konstruktionen! Fast 200 Hkr räcker för att man skall glömma bort sådana trivialiteter!

#2
mad Max
2011-03-26 10:05

Examensarbete på fordonstekniska eller för lärlingsjobb hos en VVS-firma?

#3
Raggarn1972
2011-03-26 10:24

Ni snackar som om ni trodde ni förstod nåt.
Stellan bygger bilar och mc med toppkänsla för de minsta detaljerna. ALLT Stellan bygger blir PERFEKT i väghållning och relativ prestanda. ALLT!

#4
2011-03-26 10:58

Många byggen ser bra ut på håll men ju närmare man kommer desto tydligare blir det att de är gjorda av kattguld. Med Stellans grejer är det tvärtom och ju närmare man kommer desto större blir haksläppet. Även om stuket kanske inte faller alla på läppen så är hantverket fantastiskt och finishen påminner mer om en exklusiv klocka, Panerai, IWC eller liknande, än den bit bankad järnmalm som hojbyggen oftast verkar vara ihopknåpade av.

#5
Sic O´boy
2011-03-26 11:03

Ful till jättefuul tvåhjuling, hoppas den inte kommer i svensk serieproduktion och tvingas på oss som enda alternativ! Huuva.
Nu när det går illa för Nippon pga dubbla naturkatastrofer men även självförvållad radioaktivitet plus värsta risken för plutonium-härdsmälta med halveringstid på 26.000 år, alltså.

#6
Katana Org
2011-03-26 11:18

Snälla, läs på vem det är som står för bygget innan ni börjar kommentera.Raggarn1972 undantagen.

#7
Stellan Egeland
2011-03-26 13:13

Katarina Org, jag tror att det är just det som är problemet, att jag byggt den.

Raggarn1972, Katarina Org och Magnus Wallner, Tack för försvaret, men ni lär inte omvända dessa människor. Klart att det är tråkigt att läsa vissa kommentarer efter att ha slitit i över 800 timmar, men det är bara att inse att alla inte uppskattar det man gör. Den är inte byggd för att vara snygg även om jag och många andra tycker att den är det. Den är byggd för att jag älskar väl fungerande teknik, gör man det och förstår sig på den, då är den snygg.

Följer man den inslagna vägen, så skulle all utveckling stå still, vilket den faktiskt gör i mångt och mycket i hojbranchen. Läs ovanstående kommentarer och få en hint om varför.
Ingen tror väl ändå på allvar att boxram och gaffel är så bra som det nånsin kan bli?

#8
Gringubbe
2011-03-26 15:00

+1 Stellan. Tycker vissa kommentarer påminner om det som Jason Castriotas conceptbygge åt Saab. Antingen gillar man det eller så avskyr man det. Att de som gnäller högst troligen är blekfeta Svenssons som hellre tar en blingad guldrolex än en IWC Flieger säger allt. Sluta gnäll och bygg nåt själva istället? Stellan, tack för att du bygger sådana häftiga saker! Du lyser upp den gråa vardagen för en vanlig man med dina byggen.

#9
Silvio Franchini
2011-03-26 16:14

Tack Stellan ,för ynnesten attfå föja dina byggen på din blogg,älskar dessutom din humor,har följt den sedan begynnelsen. Spektakulära och superba byggen, you have made my days, keep build.
Hälsn. Francofrasse

#10
Martin Mattsson
2011-03-26 16:26

Ignoranta människor...

Grym hoj, helt otroligt att du får ihop det! Coolaste boostcontrollern någonsin.

#11
Martin Mattsson
2011-03-26 16:34

#12
G lundstrom
2011-03-26 17:26

Samma folk som gnäller här sitter som limmade troll på andra forum också.
Inte lätt att ha det istället för ett liv....
Superklass som vanligt Stellan - bugar djupt.

#13
diffsper
2011-03-26 21:04

Konstigt att vissa här på forumet är av den uppfattningen att man inte skall yttra sig om man inte har samma åsikt som den som ber en att lägga ner sin talan! Vi lever väl i en fri värld? Mångfald berikar!

#14
Stellan Egeland
2011-03-26 21:30

Alla får givetvis tycka som dom vill, din kommentar var saklig. Men svammel om att alla skulle tvingas köra en Slugger eller vvs-lärling är väl inte så konstruktivt kanske. Snarare bara ett sätt att visa sin orespekt, och sånt leder väl inte till något gott.
Och för att svara på din tidigare fråga: jo, målet är bättre väghållning än Hp2, fast jag håller med om att den är fantastisk redan i orginal.

#15
rusher
2011-03-27 18:55

Djupt imponerad!
Tillhör dem som tycker funktion är vacker i sig självt. Helt annat än alla okörbara stelbenta trailerqueens!

Stellan: Du behöver inte beröm från ett mekaniskt stolpskott som mig, men jag imponeras alltid av att dina byggen växer ju mer man studerar dem. Lekfullhet och blodigt allvar i ett.

#16
Raggarn1972
2011-03-27 19:46

Vänd på det, ni som gnisslar över Stellans bygge kan börja med att leda ut era egna bilar och mc ur garagen och börja peka på vad ni själva gjort för att berika världen med inovationer och fordonsskönhet. Inte minst körbart! Läs vad körprofsen som Anders Anderson tyckte om Harrien.
Det är lätt att sitta på en begköpt virago och gnälla på dem som byggt något när de inte står nära och hör.
Bakom ett löjligt alias är det ju lätt brösta upp sig.

#17
Ragnar Foss
2011-03-27 20:29

Rett og slett helt rått! Er selv en gammel mc-entusiast fra Norge som elsker forståelig mekanikk og at kunnskapsrike mennesker bruker tid på bygg som ikke likner noe annet. Fantastisk fin sykkel. Følger med på alt som skrives om Stellan, og er atter en gang blitt imonert av fagmannen og kunstneren

#19
diffsper
2011-03-27 21:29

Tack Stellan, för att du inte tog negativt åt dig av mitt inlägg! Jag har själv en HP2 Sport och har kört den på bana på en BKK-kurs. Kunde bara konstatera att köregenskaperna "satt som en smäck"! Det var därför jag köpte den faktiskt! jag har 12 tidigare motorcyklar att jämföra med, så helt borta är jag nog inte i bedömningen. Nåväl, banegenskaper är ju absolut inte allt. Viktigt är ju också om den känns bra på gata/landsväg! Det skulle vara jätteinttressant att läsa något körreportage i något sammanhang. Kommer det tro?

#20
2011-03-27 23:17

TTX också ja... Stellan, den är skitball!

#21
Stellan Egeland
2011-03-28 07:30

Tackar! Jo, här i Bike ska det ju bli duell med S1000RR. Fast jag tror det blir med glimten i ögat snarare än ett test.
Vad det blir mer för artiklar vet inte jag, det beror ju på tidningarna, men minst ett repotage från banan borde det bli.
Först vill jag ha den besiktad och det kan nog ta ett tag med väntetider mellan bullerprov(som inte går att göra när det är så här kallt), normalt myndighesstrul och regbes.

#22
Laszlo von Óvári
2011-03-28 09:48

Du är överdjävlig Stellan!!

#23
mad Max
2011-03-28 10:15

Som sagt:
- prefixlöst lärlingsarbete
- queer gesällprav
- absolut mästarbygge
That´s the question.
Den nonestimerade designen är hur som helst ett progressivt praktikantjobb men inte särskilt klassiskt, om man vill ge ett pregnant omdöme!
.

#25
Garage-esteten
2011-03-29 10:42

Mannen, myten och hans Slugger.
Även om Stellan är en levande legend inom hojbyggarhobbyn så är han inte gudomlig -
bara en vanlig mästare :-)
Det kan därför inte vara blasfemi att skriva en åsikt om hur mycket man imponeras och (inte) gillar det han åstadkommer med sina skickliga händer och hjärnan full av komplexa idéer.
Smaken är en väldigt personlig sak och i vår mc-värld behöver vi ingen Michelinguide, eller?
Möjligen att smaken även är kulturellt färgad och inte sällan styrt av trendnissar i modemaffian som vi närmast okritiskt följer pga yttre tryck, dåligt själförtroende och stor jagsvaghet.
Eller så dikteras den rådande smaken av politiska beslutsfattare och fascistiska diktatorer, alltså inget för bike.se
Nationalstaten har länge varit en demokrati full av fria odalmän och numera med religionsfrihet, så vi behöver verkligen inga designfundamentalister och extrema smakmuppar med mullor i spetsen och självutnämnda småpåvar i mellanställning som regerar åsiktsmaskineriet i bike.se
Stellan bygger (välfungerande) uppvisningshojar och då måste hans byggen tåla en granskning och helst en individuell kommentar.

#26
Bike+sporthoj=livet
2011-03-29 17:01

Jag är en av alla dom som inte själv fattat vilken tröttmössa jag är. Ingen bryr mig om min åsikt för jag har inte åstadkommit något förutom att gå ut nian och besiktiga bilen några gånger. Kul att se att det finns fler av min sort här. Vi borde ta en fika någon gång och gnälla lite över hur dåliga allt och alla är.
Torsdag kl 15?

#27
Zopilote_2
2011-03-31 08:19

En annan grym byggare, som med lite annat utgångsmaterial bygger i ungefär samma anda:
http://homepage.ntlworld.com/shaun.wainford/Progress.html
Grymt jobb, Stellan!!!

#28
2011-03-31 08:37

Han är också duktig men når ändå inte samma klass som Stellan.
Det som gör både Slugger och Harrier extra häftiga är, enligt min personliga mening, att utgångspunkten inte varit en viss motorcykel eller motor, som brukligt är, utan istället har Stellan utgått ifrån ett (nåja) nytt koncept och det visar på en sällsam förmåga att tänka utanför boxen.
Man kan garva åt rysk ingenjörskonst men tar man en titt på hur de bland annat bygger flygplan så ser man att de har en helt annan infallsvinkel är "alla andra" eftersom de utgår ifrån ett behov snarare än en befintlig plattform eller ett beprövat koncept.
Stellan skulle bygga grymma ryska flygplan, om inte annat så skulle de få en sjujäkla finish (snålt med den varan generellt sett annars i öst).

#29
O!
2011-04-01 06:04

Mycket gnäll på folk. Säga vad man vill om Sluggern men den lämnar fan ingen oberörd! Första anblicken är ungefär som att få en spade i fejjan. Kaabam! Det är helt enkelt en hoj man antingen älskar eller ogillar starkt. Personligen tillhör jag skaran som ogillar den starkt. Jag förväntade mig något annat och den tilltalar mig helt enkelt inte. Men trots detta kan jag inte sluta fascineras över hantverk som ligger bakom. Alla detaljer och dess brutala och abnorma utseende. Sluggern är utan tvekan en episk skapelse som kommer att få många världen över att reagera! :D

#30
Gracyn