Senaste aktivitet

"still_alive" har kommenterat på "BMW visar ny R1200RS och R1200R"4 timmar 19 minuter sedan

Bildspecial: Meet Stellans Slugger

Slugger

Har du någon frågat dig vad resultatet blir om du kombinerar en kraschad BMW HP2, ett Mitsubishi T9 turboaggregat, ett antal löpmeter SS-2391 tunnväggiga stålrör och en ansenlig mängd titan och kolfiber? Meet the Slugger.

Stellan Egeland från Stockholm behöver inte presenteras närmare än att han är Sveriges vassaste hojbyggare. Punkt.

Hans senaste skapelse, Slugger, är frukten av exakt 814 timmars kärleksfullt skapande - och då räknar vi inte med alla timmar som ISR lagt ner. Slugger är Stellans andra navstyrda hoj och var från början tänkt att bli en enklare variant av storebror Harrier, som efter att ha sålts lämnat ett stort tomrum i såväl garage som själ. Vapendragaren Acke Rising och Knut Sletto, ISR, kopplades in på projektet liksom problemlösaren Mats Appelgren men det var inte förrän Stellan provkörde en överladdad Honda VTR på Gelleråsen som det spårade ur fullständigt.

- Det kändes trist att bygga en likadan hoj rent tekniskt som Harrier och tack vare navstyrningen så var turbons placering enkel, berättar Stellan. Men det är en gathoj och inget utställningsbygge och den är byggd för att köras hårt och mycket. Hållbarhet är viktigt så jag kommer bara köra med runt 200 hästar.

Bara…

Vill du läsa mer så missa inte duellen mellan Slugger och S1000RR i Bike 8.11.

Kommentarer

#30
Gracyn
2011-05-14 16:44

YMMD with that asnewr! TX

#29
O!
2011-04-01 06:04

Mycket gnäll på folk. Säga vad man vill om Sluggern men den lämnar fan ingen oberörd! Första anblicken är ungefär som att få en spade i fejjan. Kaabam! Det är helt enkelt en hoj man antingen älskar eller ogillar starkt. Personligen tillhör jag skaran som ogillar den starkt. Jag förväntade mig något annat och den tilltalar mig helt enkelt inte. Men trots detta kan jag inte sluta fascineras över hantverk som ligger bakom. Alla detaljer och dess brutala och abnorma utseende. Sluggern är utan tvekan en episk skapelse som kommer att få många världen över att reagera! :D

#28
2011-03-31 08:37

Han är också duktig men når ändå inte samma klass som Stellan.
Det som gör både Slugger och Harrier extra häftiga är, enligt min personliga mening, att utgångspunkten inte varit en viss motorcykel eller motor, som brukligt är, utan istället har Stellan utgått ifrån ett (nåja) nytt koncept och det visar på en sällsam förmåga att tänka utanför boxen.
Man kan garva åt rysk ingenjörskonst men tar man en titt på hur de bland annat bygger flygplan så ser man att de har en helt annan infallsvinkel är "alla andra" eftersom de utgår ifrån ett behov snarare än en befintlig plattform eller ett beprövat koncept.
Stellan skulle bygga grymma ryska flygplan, om inte annat så skulle de få en sjujäkla finish (snålt med den varan generellt sett annars i öst).

#27
Zopilote_2
2011-03-31 08:19

En annan grym byggare, som med lite annat utgångsmaterial bygger i ungefär samma anda:
http://homepage.ntlworld.com/shaun.wainford/Progress.html
Grymt jobb, Stellan!!!

#26
Bike+sporthoj=livet
2011-03-29 17:01

Jag är en av alla dom som inte själv fattat vilken tröttmössa jag är. Ingen bryr mig om min åsikt för jag har inte åstadkommit något förutom att gå ut nian och besiktiga bilen några gånger. Kul att se att det finns fler av min sort här. Vi borde ta en fika någon gång och gnälla lite över hur dåliga allt och alla är.
Torsdag kl 15?

#25
Garage-esteten
2011-03-29 10:42

Mannen, myten och hans Slugger.
Även om Stellan är en levande legend inom hojbyggarhobbyn så är han inte gudomlig -
bara en vanlig mästare :-)
Det kan därför inte vara blasfemi att skriva en åsikt om hur mycket man imponeras och (inte) gillar det han åstadkommer med sina skickliga händer och hjärnan full av komplexa idéer.
Smaken är en väldigt personlig sak och i vår mc-värld behöver vi ingen Michelinguide, eller?
Möjligen att smaken även är kulturellt färgad och inte sällan styrt av trendnissar i modemaffian som vi närmast okritiskt följer pga yttre tryck, dåligt själförtroende och stor jagsvaghet.
Eller så dikteras den rådande smaken av politiska beslutsfattare och fascistiska diktatorer, alltså inget för bike.se
Nationalstaten har länge varit en demokrati full av fria odalmän och numera med religionsfrihet, så vi behöver verkligen inga designfundamentalister och extrema smakmuppar med mullor i spetsen och självutnämnda småpåvar i mellanställning som regerar åsiktsmaskineriet i bike.se
Stellan bygger (välfungerande) uppvisningshojar och då måste hans byggen tåla en granskning och helst en individuell kommentar.

#23
mad Max
2011-03-28 10:15

Som sagt:
- prefixlöst lärlingsarbete
- queer gesällprav
- absolut mästarbygge
That´s the question.
Den nonestimerade designen är hur som helst ett progressivt praktikantjobb men inte särskilt klassiskt, om man vill ge ett pregnant omdöme!
.

#22
Laszlo von Óvári
2011-03-28 09:48

Du är överdjävlig Stellan!!

#21
Stellan Egeland
2011-03-28 07:30

Tackar! Jo, här i Bike ska det ju bli duell med S1000RR. Fast jag tror det blir med glimten i ögat snarare än ett test.
Vad det blir mer för artiklar vet inte jag, det beror ju på tidningarna, men minst ett repotage från banan borde det bli.
Först vill jag ha den besiktad och det kan nog ta ett tag med väntetider mellan bullerprov(som inte går att göra när det är så här kallt), normalt myndighesstrul och regbes.

#20
2011-03-27 23:17

TTX också ja... Stellan, den är skitball!

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: