Bild
Nästa artikel

9248 nya motorcyklister under 2018

Nyheter

När vi nu går mot ett nytt år passar vi på att blicka tillbaka och ser att över 9000 har skaffat körkort för motorcykel.

Det handlar bara om en ökning med 45 personer i jämförelse med föregående år, men statistisken visar i varje fall att det håller sig på en konsekvent nivå. Antalet som tagit A1- och A2-körkort har ökat något, medan A-behörigheten har minskat något.

SMC noterar att både andelen och antalet kvinnor som tar motorcykelkörkort minskar, nu nere på 11,2 procent vilket är att jämföra med 21,3 procent år 2003. Under 2018 tog 1 040 kvinnor mc-kortet, medan det 2005 var 2 248. 

På teoriprovet underkänns varannan kille och tjej, men på förarprovet ser det annorlunda ut. För A1 och A2 är det som närmst - 50 procent godkända kvinnor och 56,31 procent godkända män respektive 68,13 procent bland kvinnor och 71,53 bland män. Men för A-behörighet ökar skillnaden, 57,51 godkända kvinnor och 70,21 godkända män. Denna statistik har stora variationer över landet, läs mer hos SMC.  

Diskutera: Hur tycker du vi ska göra för att få fler motorcyklister i Sverige? 

Kommentarer

#1
2019-01-03 00:30

Argumentera för samma körkortsregler som 1985.
A kort tas vid 16år och övergår automatiskt till tungt vid 18årsdagen.
Prov ska vara kort och koncist om trafikregler och hojrelaterad körkunskap.
B-kortsinnehavare behöver bara köra upp godkänt.
Uppmuntra privat övningskörning. Normalfallet skall enkelt klaras med körkortsbok och övning hemma. Låt övningskörning ske från medföljande bil, alternativt skjutsas, alternativt följe-hoj. Låt den som har svenskt körkort få övningshandleda utan byråkrati (som förr). Bort med desa meningslösa "risk-utbildningar".

Gör fildelning tydligt lagligt oavsett hastighet eller annat.
Gör samtliga bussfiler hojfiler (helst skrota bussfiler helt, eftersom det är mycket dålig hushållning med begränsat utrymme).

Lagstifta att stöldhändelser (frivillig försäkring) inte får påverka trafikförsäkring (lagbunden försäkring). Den bör till och med göra enhetlig, fast med variation för individens trafikhistoria, Det är ju inte relevant vilken hoj en virrpanna sitter på.
Trafikförsäkringen ska endast baseras på skador på andra fordon, eftersom det egna fordonet inte ersätts för skador. Dvs singelolyckor har inget med trafikförsäkringen att göra.

#2
2019-01-08 18:05

Hur man kan anse att riskutbildningar är meningslösa är för mig helt ofattbart. Med det resonemanget kan man ju lika gärna skippa utbildningen helt och ge ut A kort samtidigt med B kortet som det verkligen var förr. Allt var inte bättre förr! Jag tycker nuvarande A korts utbildning är riktigt bra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.