Bild
Nästa artikel

666 förbjuds på registreringsskylt

Nyhet

En man i Falköping tvingas byta registreringsskylt på sin motorcykel. Först godkändes 666 men nu anser Transportstyrelsen att talet kan väcka anstöt.

Mannen fick rätt av Transportstyrelsen för fem år sedan då han beställde skylten med siffrorna 666. Nu har de omprövat beslutet och mannen måste byta skylt.  

- Vi måste ta höjd får många olika uppfattningar i våra bedömningar. Klagomål över lång tid har gjort att behovet av nya bedömningsgrunder har ökat, säger Mikael Andersson, informatör på Transportstyrelsen till P4 Skaraborg.

Siffrorna 666 menar Transportstyrelsen anspelar på religion och kan väcka anstöt.

Kommentarer

#1
2012-06-08 11:14

Gäller det även alla som har typ ABD666 eller XUR666 också?

#2
2012-06-08 11:16

Men det var väl det löjligaste.... fast när jag läser om alla andra förbud de har på de tre första bokstäverna på en vanlig svensk regskylt blir jag plötsligt inte förvånad. Det är ju tur man inte får ha stötande ord som APA, LAT eller varför inte SJU? Om de inte redan är förbjudna borde även LOL, OMG och WTF förbjudas...

#3
2012-06-08 12:26

Han får kanske prova med bara 6.

#4
2012-06-08 13:39

Nu blir jag nyfiken. På vilket sätt anspelar 666 till religion? Nån som vet?
För egen del tycker jag att alla kombinationer skulle vara tillåtna - förutom de med ett kränkande budskap, typ NIGGER.
Tex. KUK är ju bara namnet på en trevlig kroppsdel, borde självklart vara tillåtet. LAT eller APA skulle va jättekul att ha, men jag skulle inte betala extra för det. :-)

#5
2012-06-08 14:00

Förbjud allt även sex.

#6
2012-06-08 14:03

666," the number of the beast"! Djävulens nummer.
Se Uppenbarelseboken 13:18. Eller typ googla 666.
Otroligt, finns det fortfarande folk som aldrig har hört Iron Maiden? Eller inte har någon som helst koll på Hårdrockens basics? Att köra omkring med 666 skulle kunna tolkas som att man är lierad med djävulen. Jag ser ingen skillnad mot att åka omkring med en väst som det står "Hells Angeles" på.

#7
2012-06-08 15:00

Nya upptäckter, en väldigt gammal grekisk skrift från nya testamentet, verkar tyda på att det egentligen är 616 som är "the number of the beast". Så killen får väl byta till det, tills Transportstyrelsen kommit ikapp dom nya forskningsrönen. :-)

#8
2012-06-08 15:07

"Djävulens nummer" Ha Ha vilket trams :-)

#9
2012-06-08 16:55

Lite förbjuden svastika (som från början var ett lyckobringande tecken innan nassarna kapade det) över nuffrorna, dom symboliserar också ond makt!
http://sv.wikipedia.org/wiki/666_(tal)
Men falköpingen har haft glädje av sin provokativa reg-skylt i fem säsonger med rätt att beröra lättrörda (dvs chockera upprörda) moralväktare.
Det är ju ungefär lika laddat som att svära i kyrkan - absolut förbjudet om man inte vill hamna i helvetet, Sataani perkele.

Men man behöver inte vara trippelmoralisk kristdemokrat för att ta anstöt av den smygsexistiska skylten som ju uppenbarligen också gör reklam för ren och skär mc-fetischistisk hårdporr, hehe
Dom här typiska erotomanerna http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/Dockery_and_Chuck.jpg/395px-Dockery_and_Chuck.jpg är ssk utsatta av tre sexor på rad (läses som "sex, sex och mera sex") och det tar deras uppmärksamheten från trafiken.
Och varför tänker jag på den polske lastbilschauffören som masturberade under färd?

Skönt att dom sakkunniga handläggarna på regskyltmyndigheten bevakar all ondska och stoppar det utbredda fördärvet plus leder den kulturelitistiska debatten i samhället för att ställa allt till rätta för en stabil och konservativ utveckling.
Dom här proffsiga utredarna finns spridda i alla hörn och kanter av nationalstaten och dom arbetar obevekligt noggrant även mot dold rasism som t.ex. "Negerboll", "Kinapuff" och senast den riktigt goda GB-glassen med lakritssmak "Nogger Black".
Absolut PK Centrum mot rasism hade vilktiga åsikter om glass & sånt redan 2007.

#11
2012-06-08 17:36

Lelle, dom var i vart fall inte välkomna med västen påsatt i en pub långt uppe i vårt avlånga land.
Sen jämrade dom sig och fick rätt av själve diskrimineringsmannen att bära västen på just den och andra ställen med utskänkning.
Barägaren hotades med vite och indragna rättigheter att servera starka drycker.....

#12
2012-06-08 23:34

Vilket jävla fjant ! Antagligen måste det tillsättas krisgrupper för alla som tagit anstöt under åren som han haft 666 som reg.nummer också.....och några bör väl få ut skadestånd för den skada de lidit av hans reg.nummer också......herrejävlar, vad fan pysslar detta samhället med egentligen?

#13
Zatopek
2012-06-09 10:40

Vissa är fatalister, andra läser om auspicierna i sitt horoskop innan dom lämnar bostaden, min gammelfarfar mindes bondepraktikan och hade s.k. folktro.
Och en del motorcyklister tror på glädjemätaren när dom skryter om sin moppe. Min egen Kreidler gjorde faktiskt 100, absolut. Inget skrock.
Det kan tuffa till sig ännu mer här uppe i Norden när först katolikerna från dom kraschade medelhavsländerna väller in med sin moral och sen anländer muslimerna efter den arabiska våren med sin tro?
Så här är det; i ett stort EU-ansökarland (vågar inte nämna vilket), med en strategiskt dominerande roll i sin region - och medlem i NATO, åker vanligt folk inför rätta när dom kritiskt ifrågasätter eller provocerar islamiska värden.
Man ska inte underskatta trons juridiska makt. Tänk bara "sharialagar" så ropar man på hjälp.

Tips till falköpingsbon som inte behöver bita i gräset och säkert kan anpassa sig:
Prova med 6³ på regskylten.

#14
2012-06-09 14:56

Att den som är ansvarig för Bikes webplats bara orkar engagera sig i en sådan skitsak som en registreringsskylt.

#15
njelger
2012-06-11 16:07

den här killen får btw inget körkort för det skulle förnärma
http://www.hitta.se/soon-jee+pung/%C3%A5rsta/person/yzR_-4vmOU?vad=pung

#16
njelger