300 procent fler parkeringsskador

Under våren infördes en parkeringsavgift för motorcykel och moped klass I i huvudstaden, vidare måste de som vill använda boendeparkering stå i de konventionella parkeringsrutorna – likt bilar. Efter införandet av detta upplägg noterade SMC att allt fler hörde av sig om motorcyklar som skadats av annat fordon vid parkering, för att få svart på vitt kontaktades försäkringsbolaget IF.

– Mellan 2015-2017 hade vi 8-10 parkeringsskador i Stockholms stad per år. Redan i slutet av oktober 2018 konstaterar vi att 26 parkerade motorcyklar skadats vilket ger en ökning med hela 300 procent.  Även om det inte handlar om stora summor för den enskilde eller If kan skadorna få stor betydelse. Det blir helt enkelt svårt att få vardagspusslet att fungera när man inte längre har ett transportmedel, säger Johan Granholm, motorexpert på If. 

SMC har redan innan införandet argumenterat emot parkeringsreformen, där tanken varit att det ska göras mer plats . Men konsekvensen blir enligt SMC istället att motorcyklister tar onödig plats i parkeringsrutorna, fordon skadas i större utsträckning och fler skruvar loss registreringsskylten för att helt slippa betala avgiften. 

– Motorcyklar och mopeder har alltid parkerat gratis i Stockholms stad. Man har trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Fordon utan skyltar parkerar vid cykelställ medan MC-rutorna gapar tomma. MC- och mopedägare som parkerar enligt reglerna får sina fordon påkörda och skadade. Bilägare är uppretade eftersom en moped upptar en hel ruta, säger Olle Henriksson, ordförande i SMC Stockholm, som nu ser fram emot nya parkeringsregler i Stockholms stad.

Diskutera: Vad tycker du om den nya parkeringsreformen i Stockholm?