231 hästkrafter och ny teknik till Ninja H2

När vi körde Kawasaki Ninja H2 samt den bananpassade Ninja H2R för allra första gången 2015 imponerades vi av ingenjörskonsten och körbarheten hos hojarna. H2 med sina 215 hästkrafter upplevdes nästan tam jämfört med H2R:en med sina 326 hästkrafter. Redan då konstaterade vår chefredaktör Christer Miinin som körde hojarna att vi sannolikt skulle se flera kunder som plockade ur mer effekt genom ny programvara. Detta eftersom effektökningen skett på främst elektronisk väg.

Till i år har Kawasaki själva gjort just detta. Numera levererar maskinen 231 hästkrafter och enligt tillverkaren har de då inte räknat in bidragande effekt från den trycksatta luftburken under körning. De nya delarna på motorcykeln är luftfiltret, insugskammaren, tändstiften och ECU:n. Andra nyheter för modellen är att Brembos värstingsystem Stylema monterats på hojen. Dessa topp-bromsok såg vi för första gången på Ducati Panigale V4. Förarmiljön har även uppdaterats med en TFT-skärmen och uppkoppling mot motorcykeln via Kawasakis Rideology-app.

Förra året utökade Kawasaki sitt överladdade modellprogram med Ninja H2 SX som är en stabilare sporttourer byggd på samma bas som Ninja H2. Till i år har Kawasaki applicerat en del av tekniken från touringmaskinen på vanliga H2 för att öka driftsäkerheten och förbättra bränsleekonomin.