Bild
Nästa artikel

231 hästkrafter och ny teknik till Ninja H2

Nyheter

Kawasakis absolut hårigaste modell Ninja H2 får en ordentlig effektökning till 2019. Enligt tillverkaren själv ska kompressormaskinen spotta ur sig 231 hästkrafter.

När vi körde Kawasaki Ninja H2 samt den bananpassade Ninja H2R för allra första gången 2015 imponerades vi av ingenjörskonsten och körbarheten hos hojarna. H2 med sina 215 hästkrafter upplevdes nästan tam jämfört med H2R:en med sina 326 hästkrafter. Redan då konstaterade vår chefredaktör Christer Miinin som körde hojarna att vi sannolikt skulle se flera kunder som plockade ur mer effekt genom ny programvara. Detta eftersom effektökningen skett på främst elektronisk väg.

Till i år har Kawasaki själva gjort just detta. Numera levererar maskinen 231 hästkrafter och enligt tillverkaren har de då inte räknat in bidragande effekt från den trycksatta luftburken under körning. De nya delarna på motorcykeln är luftfiltret, insugskammaren, tändstiften och ECU:n. Andra nyheter för modellen är att Brembos värstingsystem Stylema monterats på hojen. Dessa topp-bromsok såg vi för första gången på Ducati Panigale V4. Förarmiljön har även uppdaterats med en TFT-skärmen och uppkoppling mot motorcykeln via Kawasakis Rideology-app.

Förra året utökade Kawasaki sitt överladdade modellprogram med Ninja H2 SX som är en stabilare sporttourer byggd på samma bas som Ninja H2. Till i år har Kawasaki applicerat en del av tekniken från touringmaskinen på vanliga H2 för att öka driftsäkerheten och förbättra bränsleekonomin.
 

Kommentarer

#1
2018-08-16 18:06

H2 känns väldigt udda - en dyr sportouring-hoj med kompressor som väger 55kg mer än en Ducati Speciale men bara 6hk mer. Känns som en konstig och smal målgrupp. En beg. Hayabusa får man ju för 45.000.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.