Senaste aktivitet

"Henric Valberg" har svarat på foruminlägget "köpa en klassisk 125cc roadster"

110 år gammal motorcykel säljes

Nyhet

En motorcykel från 1902 ska auktioneras ut i januari. Den har aldrig renoverats men sägs vara i bra skick och väntas inbringa runt 600 000 kronor.

Motorcykeln från 1902 är av modell Rambler från Colonel Albert Pope’s American Cycle Manufacturing Company of New York. Det unika, förutom åldern, är att den har aldrig har renoverats förutom en liten tillfixning av tanken. Samtliga ägare har noggrant tagit hand om veteranen och hållt den undan väder och vind.

När den tillverkades var Rambler en högteknologisk motorcykel med en särskilt tillverkad ram med lång hjulbas, till skillnad från en cykelram.

Auktionen kommer att äga rum i Las Vegas i USA i januari. Slutpriset väntas bli mellan 60 000 och 80 000 dollar, runt en halv miljon kronor.

Kommentarer

#4
2012-11-04 14:40

Det här är väl Felande länken?
Alltså ingen kasuell modell utan utvecklingssteget från trampjonne med hjälpmotor till genuin motorcykel.
Återkom i fattiga Sverige som lättviktsmotorcykel, en s.k. "Flänta", under 30-talet. Då med trumbroms baktill. Tre växlar?
Lite om svenska regelverket för mc genom tid:

http://www.mchk.org/2-07.html

När farsan var ung på 50-talet tjyvlånade han en Flänta på 98cc som blev hans ingång till mc-hobbyn och till slut en vass Triumph Tiger 110

http://medlem.spray.se/husqvarnamotorcyklar/1938.html

#3
Zatopek
2012-11-01 17:02

Som utvecklingsdarwinist kan jag meddela att velocipedenkom före denna motoriserade variant. Trampcykeln hade (efter höghjulingen) frihjul bak och bromsen var mekanisk med gummiklots mot framdäcket.
Remdrivna mc-modeller kunde ha ett liknande ineffektivt arrangemang mot remmen. Trumbromsen utvecklades senare.
(På trampcykel kom navbroms på 30-talet).

#2
2012-10-30 20:42

Ett väldigt estetiskt stycke motorhistoria. Jag gillar ffa den lågteknologiska frambromsen. Har den ens någon bakbroms?

#1
2012-10-30 10:26

Avskalad design med minimalt bromseri av hävstångsteknik.
Stelben & no fjädring i gaffel av chopperkaraktär!
En bike för hårdföra bikers som nöjer sig med spiralfjäder i sittfläsket.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: