Bild
Nästa artikel

1 av 4 följer inte mobilförbudet

Nyheter

En ny Sifo-undersökning visar att var fjärde svensk bilist bryter mot det nya mobilförbudet.

Den 1 februari i år trädde det nya, striktare mobilförbudet (där bara handsfree är tillåtet) i kraft. Kvdbil lät Sifo titta närmare på hur svenskarna förhåller sig till lagen, resultatet visar att trots att 10 av 10 svenskar är medvetna om den nya lagen så uppger 24 procent att de ibland håller mobilen mot örat när de kör.

- Att så många känner till mobilförbudet visar att vi är på god väg mot säkrare bilkörning – men för att bryta ett invant mönster måste det finnas enkla och bra lösningar. Mobilanvändning med handsfree är fortfarande lagligt men framöver kommer kanske alltfler bilägare att efterfråga bilar med röstassistenter, säger Henrik Otterstedt, vice vd på Kvdbil.

Vanligast är det i Stockholm, där 26 procent uppger att de håller mobilen mot örat - motsvarande siffra är 17 procent i Malmö och Göteborg samt 25 procent i övriga landet. Överlag gör män det mer än kvinnor, 28 procent i jämförelse med 20. Undersökningen visade också att 14 procent ibland SMS:ar samtidigt som de kör. 

Kommentarer

#1
2018-05-07 23:38

Va?! Blir inte världen automatiskt bättre av lagar och förbud? Who knew? Efter Storbritanniens vapenförbud (i praktiken) ÖKADE dödsskjutningarna. Politker driver käpphästar utan verifierade orsaksamband - skitsamma om det blir "bättre" (bättre för vem?), det ger ju fler möjligheter att klämma dit folk! 30km/h "24/7" är en briljant idé för bötesintäkter, eftersom ingen vettig människa håller 30 nånstans där det inte är befogat. Har antal överkörda barn förändrats? Ska vi börja tänka efter snart innan fler förbud krystas fram.

#2
2018-05-08 18:41

z1000R2 - så du ser inget problem med trafikanter som sitter och SMSar eller kör facetime?

#3
2018-05-08 20:42

WR Fredde, Jag ser ett stort problem med den kostsamma serieproduktion av BEVISAT VERKNINGSLÖSA förbud som hämmar normalkompetenta svenskar för dyra skattepengar.

#4
2018-05-09 15:58

Ja men då är det ju bra att det finns ett förbud som gör det möjligt att bötfälla de som bryter mot det så minskar behovet av skattefinansiering. Dessutom är det väl inte verkningslöst, 25% har ju slutat peta på telefonen. Det är rätt många trafikanter i det stora hela.

#5
2018-05-09 16:00

75% menar jag

#6
2018-05-09 22:30

Det var en minoritet som körde med mobilen INNAN förbudet. Vad blev förändringen efter förbudet? Svaret skulle visa om förbudet haft någon effekt. Men hursomhelst skulle beslutsivrarna ha visat att en normalbegåvad förare verkligen blir sämre än den sämsta godkända föraren, innan nya pålagor och begränsningare läggs på folket.

#7
2018-05-10 08:03

En normalbegåvad bilförare blir sämre med mobilen i handen och skapar incidenter det har jag råkat ut för själv som hojåkare många gånger. Sen om föraren inte blir sämre än den sämsta godkända föraren må så vara vitsen är att inte skapa flera dåliga förare och beteenden. Uppenbarligen har mobilanvändandet under körning skapat olyckor och incidenter och därför har ett förbud tillkommit. Har svårt att tro att man inför förbud bara för att jävlas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.