Senaste aktivitet

"Philip Freij" har svarat på foruminlägget "Skapat ny hemsida och facebook sida:)"2 timmar 43 minuter sedan

Nybörjare

Nybörjare

Vad bör man göra för service/underhåll som nybörjare, dvs lite lek i skogen 2-3 ggr i veckan? hade tänkt att köpa en 250cc år 98-99.

Du får byta växellådsolja med jämna mellanrum..
Och du får titta på luftfiltret och rengöra & olja in vid behov..
En infettning av länkaget och styrlagret då och då skadar inte..
Vill du vara seriös så servar du gaffel & dämpare med jämna mellan rum och byter kolven..

Ett tips är att botta i fettnipplar i länkage och swing. Underlättar att sköda dem då.

/Jon MR Boss

[quote=qiddi]Du får byta växellådsolja med jämna mellanrum..
Och du får titta på luftfiltret och rengöra & olja in vid behov..
En infettning av länkaget och styrlagret då och då skadar inte..
Vill du vara seriös så servar du gaffel & dämpare med jämna mellan rum och byter kolven..[/quote]
Vad innebär jämna mellanrum? jag har läst på många annonser att oljan är bytt var 4-5:e timme och luftfiltret efter varje körning.
Och hur server man gaffel och dämpare? =) innebär det att byta olja och packboxar?

Du behöver inte renovera hela hojen för lite lek i skogen. Häll i ny olja i motorn (ska du köra VM byt efter 4 timmar) och ett nytt oljat luftfilter, sen är det bara att gasa.
Kör du bara och leker i skogen skulle det vara förvånande om du kan hitta någon som helst smuts på luftfiltret efter 15 körningar.

WTF?

Tvätta filter ska man göra efter varenda åktur. Även vara noga med filterolja. Tänk dig ett sandtag, filtret kan se rent ut men kan vara fullt i sand som går som en rasp i cylindern.

Olja duger det att byta var 20e timme om du bara motionsåker. gaffelrenovering kan innebära lite olika saker beroende på hur sliten gaffeln är. I bästa fall så räcker det med packboxar, skrapringar samt olja. I annat fall får man byta packboxar, skrapringar, bussningar, oringar samt olja. Kostar ca: 1000kr och är inte alls svårt att göra själv.

/Jon MR Boss

Okej det låter inte så farligt. Har köpt en Yamaha YZ 250cc -99 och skulle byta motorolja på den igår, men det var svårt att veta hur mkt olja jag skulle ha i? det står ju 750 ml3 lr om det var cm3? aja antar att det ska i 7,5 dl men jag tordas inte hälla i så mkt eftersom jag misstänker att det blir en del olja kvar när man tappar ur denur motorn. Min kompis har en "fuskskruv" på din honda som det börjar droppa ur när det är rätt mängd olja i men de jag hade började det droppa ut efter 2 dl ungenfär så det kan inte vara det den är till för? =) finns det nå bra sätt att veta hur mkt olja det är i motorn efter fyllning?

Det är en väsentlig skillnad på grustag och skogen. Låt oljan rinna ut över natten, inte fel om den är varm.

WTF?

Ska testa det när det är dags för nästa byte! =)

[quote=Hakkis]Okej det låter inte så farligt. Har köpt en Yamaha YZ 250cc -99 och skulle byta motorolja på den igår, men det var svårt att veta hur mkt olja jag skulle ha i? det står ju 750 ml3 lr om det var cm3? aja antar att det ska i 7,5 dl men jag tordas inte hälla i så mkt eftersom jag misstänker att det blir en del olja kvar när man tappar ur denur motorn. Min kompis har en "fuskskruv" på din honda som det börjar droppa ur när det är rätt mängd olja i men de jag hade började det droppa ut efter 2 dl ungenfär så det kan inte vara det den är till för? =) finns det nå bra sätt att veta hur mkt olja det är i motorn efter fyllning?[/quote]
Ser att du INTE är fena på sortförvandlingens konst, fast det blev ju rätt till sist.
1ml är 0,001 liter, dvs 1/1000 L eller omvänt är 1 L = 1000ml.
Kubik är volymen motsvarande en kub med angiven längd på sidan; kubikcentimeter, kubikfot, kubikmeter.
För motorer används måttet cc (cubikcentimeter) för cylindervolymen och en superbike på 1000 cc har efter sortförvandling en "1 liters motor".
1L = 1000 ml = 1000 kubikcentimeter (vilket även gäller oljevolym/-mängd i ditt exempel)
Använd hustruns decilitermått från köket vet jag. Eller fixa en typ lavemangsspruta via nån sjukvårdsanställd.

F.ö. så fixa 2 luftfilter varav det ena sitter i luftburjen på din båge och det andra är nytvättat och på tork före filterinoljning.
Antingen du väljer fotogen eller t.ex. lacknafta så kan du återanvända det x flera - filtrera bort smutsavlagringarna så duger det för oljetvätten åtskilliga gånger.

Livet handlar inte om hur man har det utan om hur man tar det (alla små löjliga händelser)

7,5 dl stämmer utmärkt. Skruven på kåpan som du pratade om kan vara en alternativ oljeplugg. KTM bla hade upp till tre "oljepluggar" på någon modell. Om du alla var oljepluggar tvivlar jag på men alla fungerade till ändamålet om man så ville.

Annars brukar det sitta antingen ett nivåfönster eller en nivåplugg på kopplingskåpan. Men eftersom det började rinna ur redan efter 2dl så vet jag ej.. Hade du den öppen medan du slog i olja så beror det nog på att oljan rinner efter kopplingskorgens sidor och lite ut ur hålet.

Nivåoluggarna ska man öppna efter att oljan fått lägga sig till ro, inte när man slår i den. Men i vilket fall, har du haft oljepluggen ur ett tag så det mesta runnit ur så är det inga problem att slå i 7,5dl. De är inte så kännsliga på mängd som 4-T är.

/Jon MR Boss

Lägg till ny kommentar

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: