Senaste aktivitet

"von-Klotenhjelm" har kommenterat på "Captain America till salu"3 timmar 15 minuter sedan

600-kubikare räknas som tung motorcykel vid uppkörning

Äntligen

Från och med den 1 april ändrar Transportstyrelsen kraven på provfordon vid uppkörning för A-körkort. Kubikgränsen sänks nu till 595 kubik, motorcykeln måste dock ha minst 40 kW.

SMC som kämpat för sänkt kubikgräns i hela elva år är mycket nöjda med utfallet. Här följer deras pressmeddelande;

Pressmeddelande
Äntligen – nu räknas 600cc som tung MC vid uppkörning

Efter elva års kamp jublar SMC, Sveriges MotorCyklister, över att ha blivit bönhörda. Igår beslutade Transportstyrelsen att ändra kraven för vilket provfordon som gäller vid uppkörning för tung MC körkort, så kallad Abehörighet.
Från och med 1 april gäller minst 595 kubik och minst 40 kW som tung MC då du tar körkort.

Detta är en fråga som SMC drivit i mer än elva år, därför firar vi idag att Sverige får rimligare regler! De svenska kraven har varit betydligt hårdare än vad EU föreskrivit. Många körkortstagare som är kortväxta har haft stora problem att
framföra en 700-kubikare med minst 35 kW, vilken har varit gränsen för Abehörighet tills idag. Kortväxta har inte klarat att hantera trafikskolornas ofta höga och tunga motorcyklar. Många nya körkortstagare har valt att köpa en 600- eller
650-kubikare men den har inte godkänts som provfordon.

Den mest sålda motorcykeln i Sverige flera år i rad är Kawasaki ER-6, en 649-kubiks motorcykel med 53 kW. Den har inte accepterats som provfordon. Många köpare av denna modell och liknande motorcyklar har istället gjort förarprov för A begränsad och fått strypa sin motorcykel till 25 kW vilket medfört både krångel och extra kostnader för den enskilde.

- Idag är jag väldigt glad! Varje år har jag kontaktats av ett stort antal människor som tvingats avstå från att ta A-körkort eller fått nöja sig med så kallat mellanklass-körkort. Genom förändringen kommer till exempel storsäljaren ER-6
att bli godkänt som provfordon för A-behörighet. Vi tror att detta innebär att fler kommer att ta körkort, inte minst fler kvinnor, säger Maria Nordqvist, internationell sekreterare SMC.

De senaste åren har antalet körkortstagare sjunkit. Bara mellan 2010 och 2009 var minskningen cirka 30 procent. SMC tror att de nya reglerna bidrar till att ändra denna negativa trend.

- Det är bra inte bara för branschen, utan även för miljön och övriga trafikanter. Trängselproblematiken i storstäder minskar om fler kör tvåhjuliga fordon. Slitaget på vägarna minskar och CO-utsläppen minskar. Sist men inte minst, det blir nu möjligt för fler att ta motorcykelkörkort och uppleva glädjen med att köra MC, säger Maria Nordqvist.

Kommentarer

#8
Roy Eriksson
2011-05-11 12:53

en sak klar.
nu är det bara att få kostnaden att gå ner lite. sjukt dyrt med A kort. håller på med mitt, bara uppkörningen kvar, det sämsta är risk 1 o risk 2,,, man skulle kunna baka in dom i samma kurs.
risk 1 kostar ca900kr 3 timmar teori "DDD"
risk 2:an kostar 3500kr 4timmar vanlig körlektion o pytte lite teori,,helt onödigt.o dyrt
kommer föra fram ett förslag till SMC om det nu måste finnas att man ska göra risk 2:an så ska det finns en mening med varför man gör det. inte bara att ha de som en lång körlektion.,

#7
Dennis Johansson
2011-02-23 17:44

Tänk att det skall behöva ta 11 år för att få igenom fullkomligt rinliga regeländringar.

Men allt som har varit fördelar inom EU för oss konsumenter har ju tidigare vägverket och nu Transportstyrelsen arbetat emot med näbbar och klor.
Undrar när de ny släpvagns reglerna inom EU slår igenom i Sverige så vi kan få med lite tyngre kärror efter bilarna?????

#6
Emmanuel
2011-02-22 08:09

Härligt!
Det kommer att hjälpa många som drömmer om Mc Körkort. Själv tycker jag endå att det är bra och spännande att testa och glida på större maskinner.

#5
Bunny
2011-02-21 14:58

Som en 170cm lång 24årig kille som alltid drömt om att köra hoj så ser jag detta som väldigt positivt.

Jag ska för övrigt påbörja min mc-utbildning i vår och har redan köpt en 600 kubikare.

Det är nog lite svar på lilla_my´s fråga oxå :D

#4
2011-02-21 01:08

Det finns hopp för byråkrati-Sverige!

#3
Mastodont
2011-02-19 14:18

Finns väl inte så många mc-bud att det skulle återbetala sig med gratis a-kort en masse men i vissa specifika fall så... Det händer ju att arbetsförmedlingen eller vad de numera heter står för maskinförarutbildning och liknande om man har jobb på lut.

#2
Eniro
2011-02-18 16:50

Kanske ingen rättvisa men ny forskning pekar på fördelen med att samhället betalar för körkort till långtids- och ungdomsarbetslösa så att de har lättare att få jobb!
A-kort till blivande mc-bud t.ex.?

#1
2011-02-18 10:11

Så nu börjar det hända grejor i den förvaltningen - men nappar fler ungdomar som föryngrar mc-hobbyn för det?

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: