Senaste aktivitet

"von-Klotenhjelm" har svarat på foruminlägget "Kromlöst"

Trafikverket vill slopa 50, 70 och 90

Nyhet

I en utvärdering som överlämnats till regeringen föreslår Trafikverket att hastighetsgränserna 50, 70 och 90 km/tim ska tas bort.

 

En sådan avveckling skulle ge marginellt längre restider men också rädda 30 liv om året, minska trafikbullret och kapa utsläppen av koldioxid, uppger Trafikverket.

– Färre fartgränser gör trafiksystemet mer överskådligt och kan bidra till att nå trafiksäkerhetsmålen samtidigt som det rätt genomfört inte behöver komma i konflikt med tillgänglighetsmålet, säger Lena Erixon, ställföreträdande generaldirektör.

Utvärderingen har genomförts på uppdrag från regeringen för att utvärdera de nya hastighetsgränserna (40, 60, 80, 100 och 120 km/tim) som infördes 2008 och 2009.

Enligt verkets bedömning kan 40 km/tim ersätta 50 km/tim som bashastighet i tätbebyggt område efter en femårig övergångsperiod, under vilken landets kommuner ska kunna utvärdera sina vägnät.

Efter perioden ska 50 km/tim försvinna från skyltarna.

Hastighetsgränserna 70 och 90 km/tim kan i sin tur skrotas efter tolv år, enligt förslaget. Hastigheten på många vägar kommer att sänkas, men i vissa fall även höjas. Gränserna som blir kvar är 30, 40, 60, 80, 100, 110 och 120 km/tim.

– Om övergången sker på ett genomtänkt sätt och under en rimlig övergångsperiod upplever trafikanterna att hastigheten står i logisk relation till vägens standard. Det ökar viljan att följa fartgränserna, något som också är väldigt viktigt för trafiksäkerheten, säger Lena Erixon.

Nu är det upp till regeringen att besluta om Trafikverkets förslag.

Kommentarer

#6
2012-06-12 21:59

Trafikverket har alldeles för många anställda som måste försvara sin existens med diverse förslag, den ena mer korkad än den andra, varför inte sätta dem i något nyttigt arbete i stället ? Vilket parti ska man rösta på för att få bort dessa fjantar från Trafikverket ?

#4
2012-06-05 23:40

Hi
Det verkar som gubbarna pa vagverket har Actier i Trafik skylt foretag:)
Cheers Claes

#3
2012-06-05 21:02

2008 lät det: "- Syftet med de nya hastighetsgränserna är att rädda liv. Det sker genom att bättre anpassa hastighetsgränserna till vägens standard. Hastigheten är helt avgörande för konsekvenserna av en olycka. Om alla körde efter skyltad hastighet skulle 150 människoliv räddas varje år, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö i ett pressmeddelande. De ändrade hastigheterna börjar skyltas om den 15 september. Det blir både höjningar och sänkningar av dagens hastighetsgränser. Dagens hastighetsgränser kompletteras med 40, 60, 80, 100 och 120 km/tim. Avsikten är att kopplingen mellan vägtyp och hastighetsgräns ska bli tydligare. Därmed ska trafikanterna få större förståelse för hastighetsgränserna och acceptera dem bättre än idag."

Idag heter det: "I en utvärdering som överlämnats till regeringen föreslår Trafikverket att hastighetsgränserna 50, 70 och 90 km/tim ska tas bort. En sådan avveckling skulle ge marginellt längre restider men också rädda 30 liv om året, minska trafikbullret och kapa utsläppen av koldioxid, uppger Trafikverket. – Färre fartgränser gör trafiksystemet mer överskådligt och kan bidra till att nå trafiksäkerhetsmålen samtidigt som det rätt genomfört inte behöver komma i konflikt med tillgänglighetsmålet, säger Lena Erixon, ställföreträdande generaldirektör."

Vad är det för fel på Vägverket/Trafikverket??? En sak är då säker, "sanningar" är inte speciellt långlivade. Hur mycket förtroende kan man ha för sådana ordbajsande opportunistiska lögnaktiga byråkratiska klåpare? Först skulle fler hastighetsgränser skapa "förståelse för hastighetsgränserna" och spara 150 liv/år och nu ska färre hastighetsgränser göra "trafiksystemet mer överskådligt" och spara 30 liv/år. Blir det 150 + 30 = 180 liv/år enligt deras egen outgrundliga logik? Eller offrar man helt kallt 120 liv/år på den heliga "växthuseffektens" altare? Det är ganska skrattretande att de har mage att tala om en "rimlig övergångsperiod" på 12 år, då lär de ju ha hunnit ändra sig minst 3 - 4 gånger till och det är bara att fromt hoppas på att vi då inte måste backa i 10 km/h på motorvägarna med en fartkamera uppkörd i ändtarmen...

Bara en fundering: nollvisionen kanske egentligen innebär att alla ansvariga för trafiksäkerhetsarbete ska ha ett IQ på noll eller mindre?

#2
2012-06-05 19:50

Wohow, man kommer att lägga till 4 km på 120 sträckan på E6an i Halland.

#1
2012-06-04 11:13

Avsätt byråkraten som uppfann dom diversifierade hastigheterna som gynnat skyltindustrin!
Och visst, idag är det en skyltdjungel som kräver uppmärksamhet från själva körningen om man vill vara laglydig plus slippa böter.
Annars är det idag nästan omöjligt att hålla reda på siffran (i tio alternativa steg) på senaste hastighetsskylten.
Jag gör vad jag kan för att inte åka fast för hastighetsöverträdelseböter när jag kör bil förbi stålsnuten.......
Permanenet smygsänkning där 40km/h i tätort och max. 80 på "vanlig" landsväg blir normen och sen när hastigheterna är nere i gångfart så är vi väldigt nära 0-visionens mål. Alternativtransport i fri fart blir kollektiv tunnelbana och spårvagn/buss i sina "avlysta" filer.
Många motorcyklister får dreva om sina hojar, eller köra på ettans växel i stan.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: