Senaste aktivitet

Drysdale Godzilla 1840cc V-twin - Monster Mash

Grymma grejor

Den australiske ingenjören Ian Drysdale är ett perfekt exempel på sitt hemlands can-do filosofi, vilket hans motorcyklar med vattenkylda, 32-ventilade V8-motorer bevisar. Här en annan värsting...

 Den senaste av hans barn är en slank, men muskulös 1000 sporthoj som levererades till en kund i Melbourne strax efter jul, men nu letar han efter en ägare till en mycket speciell typ av hojmotor som han utvecklat de senaste fem åren, med ännu flera cylindrar, ingen vattenpump och stötstänger istället för överliggande kamaxel. Namnet är - Godzilla!

Drysdale, 52, är en man med ett enormt rykte om att tänka i litet annorlunda banor och för att ha tävlat i nästan alla former av motorcykelsport som finns. Men viktigare är hans mycket speciella projektmaskiner som ofta varit mycket annorlunda för att inte säga klart sjuka. Förutom sina V8:or (www.drysdalev8.com) har Ian flera konstiga drivkällor, eller vad sägs om Dryvtech 2x2x2, med hydraulisk tvåhjulsdrivning, styrning på bägge hjulen och en tvåtaktsmotor. Det är en enduromaskin och finns nu på muséet i engelska Donington Collection. Han utvecklade även en mekanisk svan för en balettföreställning av Svansjön, radiostyrd.

Han har även tagit fram Quads för förlamade människor som vill fortsätta att jobba inom jordbruket. Hans Carberry-Enfield V2, baserad på ett par Royal Enfield 500 Bullet cylindrar och toppar känner väl alla till, en snygg blandning av gammalt och nytt. Han har även utvecklat bromsbänkar och körsimulatorer för de australienska bilmärkena GM/Holden och FordAustralia R&D och dessutom byggt en vindtunnel för universitet Monash i Melbourne. Och han har byggt en serie ATV för den kinesiska tillverkaren Linhai, några med en 520/600-kubiks vätskekyld 90-graders 8-ventilad V-twin, andra med encylindriga 400-taktare, motorer som skapats och utvecklats helt av DMCo/Drysdale Motorcycle Co., som också gjort den 700-kubiks fyrventilade stånka som Linhai presenterade i Milano i en ATC. Den kommer snart ut på marknaden. En lättvikts kamera för australienska filmproduktioner har han också utvecklat och den trecylindriga 400-kubiks motorn som
redan finns i kinesiska Vento ATV och som kanske snart kommer som Caffè Triplo café racer. Okej, ni förstår budskapet – det här är en kille som gör saker…

Det är omöjligt att inte beundra Drysdale, ingenjör med mycket skarp blick för vad som är möjligt och med fantasi, en man som aldrig ställer frågan varför, utan bara hur. Han skulle vara perfekt som chef för att utveckla en amerikansk, luftkyld 50-graders V-twin med 8-ventilssystem med ungefär 80 hästkrafter, 1400 kubik och upp till 140 hästar med 1600 kubik och överladdning med samma teknik som jaktplan hade under andra världskriget, men kanske helst med stötstänger och till och med tvåventilade förbränningsrum som det ju ska vara... ”Vi hade ju ett par klara förutsättningar att gå efter när vi började titta på det här med en V-twin som är lite annorlunda”, säger Ian Drysdale. Utanpå ser den väl ut som en klassisk V-twin, men inuti finns det grejer...

Drysdale var inte sugen på det traditionella arrangemanget med en kluven vevstake för den ena cylindern för att ha cylindrarna i rad. Det där är nämligen en detalj som begränsar möjligheterna till att plocka ur mera effekt eftersom varvtalsmöjligheterna blir klart inskränkta med det. De japanska motorerna har glidlagrade stakar bredvid varandra, vilket är en vettigare lösning för mer varvtal, men kräver lite jobb med designen för att de ska se rätt ut utanpå. Drysdale beslöt att använda samma system som många flygmotorer hade på fyrtiotalet. Stjärnmotorer hade vevstakarna sammankopplade ungefär som en kedjelänk med varandra, men det hade aldrig gjorts med en enkel V-twin förut och Drysdale behövde en stake för närmare studier!

Den största flygmotor som serietillverkats är Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major (kärleksfullt kallad majskolven, Corn Cob, för sitt utseende). Det är heavy metal i format, med 28 cylindrar och 72 000 kubik slagvolym som ger 3500 hästkrafter. Denna Corn Cob är höjdpunkten i utvecklingen av kolvmotorer och användes bland annat i B 50 Super Fortress, den sista kolvmotordrivna bombaren som US Air Force fick. Den användes även i Howard Hughes’ Spruce Goose, det otroliga åttamotoriga amfibieplanet som flög bara en enda gång, 1947, för att sedan hamna på Evergreen Aviation Museum utanför Portland, Oregon. Nu behövde Drysdale ju bara en vevstake, men det slutade med att han köpte en hel Corn Cob motor från USA!

Corn Cob består av fyra rader med vardera sju cylindrar vinklade 51,43 grader (360 delat med 7) och det blev förebilden för Godzillas 50 grader. “Tvivlarna trodde att systemet med länken skulle ge helt olika tändpunkter och även olika slaglängd för den främre och bakre cylindern”, säger Ian. ”Men vi
hade hjälp av den brittiske designern Tony Foale och efter utvärdering av ett dussintal olika ritningar fick vi till geometrin för länken, där slaglängd och tändpunkt hamnade med nästa perfekta toleranser mellan fram och bak. Det blev basen för projektet.”


För att bli klassiskt korrekt måste motorn ha stötstänger, vilket även passar grundkonstruktionen eftersom flygmotorer alltid har varit relativt lågvarviga. För att påverka stötstängerna valde Drysdale ett ganska okänt system som fanns redan på 30-talet, från Mercedes GP-bilar till enkla jordbruksmaskiner. Här roterar kamaxeln på längden i registerhuset med koniska kamnockar med en vinkel av 25 grader, vilket gör att de hydrauliska lyftarna arbetar direkt i linje med cylindrarna.

Fördelen med systemet är att kamaxeln består av ett enda stycke metall och drivs av bara ett par kuggdrev, istället för de ofta dubbla kamaxlarna och kuggdrev som de flesta V-twinnar behöver. Det dämpar det mekaniska oljudet från ventilmekanismen och gör monteringen enklare, vilket ju reducerar

tillverkningskostnaderna. I modernare tider har både MV Agusta (med sin F4) och Aprilia (med den femventilade 650 Pegaso) återupptäckt den här koniska tekniken för sina motorer med radiella ventiler, men de har förstås överliggande kamaxlar. I ett avseende är däremot Godzilla mycket modern och det är i utformningen av topplock och förbränningsrum. ”Allt strängare avgasregler kräver modern fyrventilsteknik och vi måste även se till framtiden”, säger Drysdale. ”Vi har så kallade ’smog pump’ gallerier i topparna för att klara det här, men de är väl gömda.”

En annan modern detalj är ett par kuggdrivna balansaxlar som lugnar ner massakrafterna i motorn som har tre olika utföranden: 100 x 89 mm, 1389 kubik, 100 x 102 mm, 1602 kubik och 105 x 106 mm vilket ger 1836 kubiks slagvolym. De är så effektiva att man kan starta motorn löst liggande på en arbetsbänk utan något som håller fast den! ”Motvikterna kan man minska för de kunder som tycker att en twin ska ha vibrationer för personlighetens skull! Det klagas ofta på det när det gäller
japanska motorer, men om man vill ha karaktär av seriöst slag, kan man montera balansaxlar för motsatt verkan!” Bägge axlarna har dessutom andra arbetsuppgifter. Den främre har kopplingen till startmotorn och den bakre driver generatorn.

I standardutförande är Godzilla en sugmotor, men är ritad för kompressor, så elegant att man inte ser det. Enligt Ian började man med kompressorn och ritade sedan in motorn runtom! Därför har den dubbla Autorotor kompressorn inga synliga remmar eller axlar vilket gör att det hela ser mycket prydligt ut. Den drivs av kopplingens baksida av en inkapslad rem som löper i motoroljan, en teknik som är ganska ny och används av Honda för att driva kamaxeln i gräsklipparmotorer. “Vi planerar ganska lågt tryck för seriemotorerna, men konstruktionen tillåter ägaren att öka trycket genom att bara byta ut en enda del med hjälp av ett par enkla verktyg”, säger Ian.

Med de krafter som motorn kan ge, visste Drysdale att växellådan måste vara bra dimensionerad.
Själv hävdar han att Godzilla har marknadens kraftigaste låda som finns, med både fem och sex växlar och kuggdriven primärtransmission. Den kan dessutom fås med mekanisk eller hydraulisk manövrering för att frikoppla. Det beror på om motorn ska användas för touring eller sports cruising.

Godzillas motor har dessutom pats för remdrivning till bakhjulet, men kedja är tänkt att användas för sportigare modeller. Smala V-twinnar är höga och den här är inget undantag och har därför torrsump för spara plats i ramen. ”Sugmotorerna får en oljetank ovanför växellådan, men kompressormotorerna måste ha oljan
i ramen, vilket ju är vanligt bland cruiser.” Prototypen till sugmotorn har körts med en 40-millimeters förgasare, men Drysdale vet att det måste bli insprutning, mest för avgasreningens skull men även för att kunna starta bättre och arbeta snyggare över ett större varvtalsområde. Det system som utvecklas använder ett Delphi spjällhus, en enkel Honda Blackbird injector för varje cylinder och en black box från MoTeC i Melbourne, ett företag som finns representerat i Superbike-VM och Supersport.

Prototypen till Godzilla har tillkommit helt i Drysdales lokaler i Melbourne och det är bara skärning av drev och tillverkning av vevaxel och slipning av kamaxlar som lämnats bort till specialister. Detaljkonstruktion och CAD-jobben sköttes av Richard James, 46, som tidigare jobbat med att konstruera den radikala Hunwick Hallam V-twin superbike i slutet av 90-talet. Sugmotorn har körts i bänk och resultaten har enligt Drysdale varit mycket lovande. ”Vi har sett 78 hästar vid växellådan med 1400-kubikaren med snäll kamaxel och bra vridmoment. Motorn har potential i alla tre storlekarna, som sugmotor eller med överladdning.” Det visar jämförelsen med de 92 hästar som Victory tar fram ur sin senaste 1731 cm² Freedom åttaventilare, eftersom Drysdales 1602 cm³ nu ger 100 hästkrafter. Nivån är alltså nådd.

Men när blir det en motorcykel av det hela? ”I första hand har vi sett projektet som ett showcase för vårt företag, där vi vill visa att vi kan tänka och handla utanför de givna normerna. Vi har ju gjort motorer för många olika tillverkare i helt olika kategorier. Det kommer att ta ett tag innan det blir allvar av det här, men givetvis har vi förhandlingar med flera olika parter om att stoppa in den här motorn i ett komplett paket. Det kommer news, men det finns ingen underskrift än. Watch this space!”
Det kan väl inte vara sista ordet? Det här är en snygg, klassisk motor med mycket modern teknik och nytänkande. Låt oss hålla tummarna för att Drysdale ska finna ett gott hem för sin Godzilla!
 

Text Allan Cathcart


Detta är ett material som kommer från tidningen MC-Nytt. Tidningen startades redan 1959 men 2013 lades den tryckta utgåvan ner. Det digitala arkivet flyttades därför in här till Bike där du förhoppningsvis finner nytta av det.
Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: