Forum > Försäkringar > parkeringsplats för MC
Sida: 1

parkeringsplats för MC

Av: Peter28 | 2010-02-08 20:37
jag la fram ett förslag till min bovärd (newsec) om att bulta fast bergsöglor i asfalten bredvid cykelställen, som man kan kedja fast hoj och vespa/moped i. till min förvåning tog dom åt sej förslaget, tyckte det var ett kanonförslag. frågan skulle lämnas vidare till fastighetsskötare, och denne skulle höra av sej till mej om besked. jag erbjöd mej att betala för "min" bergsögla själv, och fästa den. Dom kostar ju en slant, ca 1000kr för en abus ögla. men jag hoppas kunna övertyga min bovärd om att detta är en kanongrej, och min önskan är väl att dm ska stå för öglor och montage, och att hyresgästen betalar "hyra" för den, på samma sätt som man betalar för bilens p-ruta.
det skulle kännas jäkligt tryggt..

Men, är det nån som vet hur pass bra bergsöglor sitter i asfalt? Och finns kanske redan denna möjlighet där ni bor?

Svar
Av: von-Klotenhjelm | 2010-02-08 20:40
Dom måste nog gjutas fast med betong, bara asfalten håller inte.

Av: Peter28 | 2010-02-08 21:21
hm..alternativt bultas fast i hus sockeln. Där är det betong. Vet inte exakt hur abus öglorna är konstruerade, men går dom att fästa i en grov betong expander så lär tjuven få ta med sej kåken. Under förutsättning att betongen inte är porös...kanske kunde stärka upp det ytterligare om man trycker kemankare i borrhålet, och sedan drar i en expander..hmmm
ELLLER, borra rakt genom väggen, trycka i en genomgående bult, och fästa den på insidan med en grov bricka. DÅ håller det.

Ett tag var jag lite inne på att inte låsa hojen alls, och istället fästa en tunn fiskelina i den, som i sin tur, i händelse av stöld, drar ur sprinten till min hemtillverkade svartkrutsmina..atrategiskt placerad. Det skulle garanterat höras, och sekunden efter kommer hemvärnet och plockar in (eller ihop) avskummet till mc tjuv... plockar nog in mej oxå kom jag på efter en kort stunds moget övervägande.

Av: von-Klotenhjelm | 2010-02-08 21:25
Ja eller att smällen påminner dig om att du glömt hela patentet när du kör iväg själv.

Av: Peter28 | 2010-02-08 22:00
haha, ja den risken är ju oxå rätt stor =)

Sida: 1

För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem eller logga in.
Tipsa en kompis
Tipsa en kompis
Bevaka tråd
Jag vill ha e-postmeddelande när nytt svar skrivs i denna tråd. Bevaka
Mina bevakningar »
Sök
Fritextsökning
Avancerad sökning »
Hjälp och Forumregler
Regler
Hjälp